Connect with us

ورزش

سه ورزشکار مهاجر افغان در تیم مهاجرین المپیک راه یافتتند

منتشر شده

در

(Last Updated On: جوزا ۱۹, ۱۴۰۰)

کمیته بین‌المللی المپیک اعضای تیم مهاجران در مسابقات المپیک توکیو را اعلام کرده است که سه مهاجر افغان نیز شامل این تیم اند.

هفت عضو این تیم را پناهجویان مقیم آلمان تشکیل می‌دهند.

درهمین حال کمیته ملی المپیک افغانستان گفته است که معصومه علی‌زاده، در رشته بایسکل‌رانی از فرانسه، عبدالله صدیقی از رشته تکواندو از بلجیم و نگاره شاهین در رشته جودو از روسیه، توانستند کارت دعوت بازی‌های المپیک توکیو را بدست بیاورند.

معرفی مختصر ورزشکاران افغان که به المپیک راه یافته اند:

عبدالله صدیقی

صدیقی از هشت سالگی به ورزش تکواندو روآورده است.

صدیقی ۲۴ساله كه هم اكنون در بلجیم تمرین می‌كند اخیرا در مصاحبه‌ای با کمیته بین‌المللی المپیک گفت این ورزش، چراغ راهنمایی در دوران سخت، ابتدا هنگام فرار از كشور ( چهار سال پیش) و بار دوم دوباره از زمان بیماری همه‌گیر ویروس كرونا بوده است.

وی در مورد فرار خود گفت: “این یک مأموریت طاقت فرسا بود، روزهایی بود که ۱۲ساعت پی‌هم راه می‌رفتم.”

در حالی که صدیقی به طور کامل رویای خود را برای رفتن به بازی‌های المپیک متمرکز کرده است، در سال گذشته دنیای واقعی ضربه عاطفی به او وارد کرد.

وی در مصاحبه اخیر خود گفته است که قبل از مرگ مادرش در اثر بیماری ویروس کرونا در افغانستان، نتوانسته است مادرش را ببنید.

وی گفت: “مادرم شش ماه پیش به دلیل ویروس کرونا درگذشت. مرگ او برای من سخت بود – من از زمان ورودم به بلجیم او را ندیده بودم. “

معصومه علی‌زاده

برای علی‌زاده ، همه چیز پس از آن تغیر کرد که برنامه تلویزونی فرانسه یک مستند را زیر نام “ملکه‌های کوچک کابل” به نشر رساندند.

این مستند همراه با خواهرش زهرا، مشکلات دوچرخه سواری به عنوان یک زن در افغانستان را نشان میداد.

علی‌زاده به خبرگزاری فرانسه ۲۴ گفته است که :”در افغانستان، مردان تصور می‌كنند كه دوچرخه سواری برای زن نامناسب است.”

طبق گزارش کمیته بین‌المللی المپیک، پس از تماشای مستند، یک وکیل بازنشسته فرانسوی به نام پاتریک کمونال برنامه ریخت تا این دو خواهر با ویزای بشردوستانه به فرانسه بیایند و درخواست موفقیت‌آمیز پناهندگی را ارایه داد.

علی‌زاده گفت: “دوچرخه سواری برای زنان و مردان بسیار آسان است.”

هر دو خواهر در دانشگاه لیل ثبت نام کرده اند و معصومه علی‌زاده در برنامه بورس تحصیلی ورزشکاران پناهنده کمیته بین‌المللی المپیک دعوت شد.

او ۲۴ساله است و برای اشتراک در بازی‌های المپیک در شمال فرانسه سخت تمرین می‌کند.

علی‌زاده می‌گوید که:”با شرکت در بازی‌های المپیک، می‌خواهم کسانی را که فکر می‌کنند زن با دوچرخه نامناسب است، متقاعد سازم یا اینکه عجیب است که یک زن مسلمان با روسری پوشیده دوچرخه سواری می‌کند، نخیر طبیعی است.”

نگاره شاهین

شاهین در افغانستان متولد شد و یک جودوکار است که در وزن زیر ۷۰ کیلوگرم شرکت می‌کند.

وی از ۱۱ سالگی تمرین جودو را آغاز کرد و به عنوان پناهنده در پشاور پاکستان زندگی می‌کرد، زیرا ورزش‌های رزمی یک سنت خانوادگی بود.

وی در حال تحصیل در رشته تجارت بین‌الملل در دانشگاهی در یکاترینبورگ روسیه است و قصد دارد مدرک کارشناسی ارشد خود را بدست آورد.

وی به عنوان عضوی از تیم پناهندگان فدراسیون بین‌المللی جودو، در مسابقات سال ۲۰۲۰ و کازان در سال ۲۰۲۱ شرکت کرده است.

توماس باخ، رییس کمیته بین‌المللی المپیک حین معرفی ورزشکاران مذکور گفت: “شما بخش مهم جامعه المپیک هستید و ما با آغوش باز از شما استقبال می‌کنیم.”

این ورزشکاران براساس توانمندی‌های ورزشی و رعایت مساوات میان زنان و مردان، بدون در نظرداشت نوعیت ورزش و کشور اصلی آن‌ها انتخاب شده اند.

این سه افغان در کنار سایر ورزشکاران پناهنده در مراسم افتتاحیه بازی‌های توکیو ۲۰۲۰ در ۲۳ جولای ۲۰۲۱ پس از یونان با پرچم المپیک در استادیوم ملی جاپان حضور خواهند یافت.

این تیم مانند سایر ۲۰۶ کمیته ملی‌المپیک شرکت کننده در دهکده المپیک باقی خواهد ماند و پس از بازیها از پشتیبانی کمیته بین‌المللی المپیک نیز برخوردار می‌شوند.

برای تمام نمایندگان رسمی تیم (از جمله مراسم احتمالی مدال)، پرچم المپیک برافراشته می‌شود و سرود المپیک پخش می‌شود.

به نقل از خبرگزاری دویچه وله هفت تن از اعضای این تیم را پناهجویان مقیم آلمان تشکیل می‌دهند. علاء ماسو و یسرا مردینی در بخش شنا، وثیم سلامانا در بخش بوکس، محمد علی رشوان و وایل شعیب در کاراته و احمد علیکای در بخش جودو پناهجویان سوریایی مقیم آلمان هستند که در این تیم برگزیده شده اند. همچنین کیمیا علی‌زاده در بخش تکواندو و سعید فضل‌ اولی در بخش قایق‌رانی مهاجران ایرانی مقیم آلمان نیز عضویت این تیم را کسب کردند.

در مسابقات المپیک امسال جاپان ۵۵ ورزشکار از ۱۳ کشور جهان شانس این را داشتند تا برای عضویت در تیم المپیک پناهجویان رقابت نمایند. در کنار آلمان همچنان ۲۰ کشور دیگر برای پناهجویان زمینه اشتراک در مسابقات المپیک ۲۰۲۰ را مهیا کرده اند.

قرار است در روز افتتاح مسابقات المپیک به تاریخ ۲۳ ماه جولای، تیم مهاجران پس از یونان در جایگاه دوم تحت پرچم المپیک وارد میدان شوند.

ریاست این تیم را لیگلا لوروپهِ قهرمان جهانی دوِش از کنیا به دوش دارد.

تیم مهاجران نخستین بار در مسابقات سال ۲۰۱۶ در ریود اشتراک نمود. در آن زمان ده ورزشکار از کشورهای اتیوپیا، سوریه، سودان جنوبی و جمهوری دموکراتیک کانگو اشتراک داشتند.

کمیته بین‌المللی المپیک در ماه اکتوبر ۲۰۱۸ تصمیم گرفت که برنامه مسابقات مهاجران در المپیک را که از سوی کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد حمایت می‌شود، برای المپیک ۲۰۲۰ در توکیو تمدید کند. این مسابقات به دلیل کرونا یک سال به تعویق افتاد و در تابستان امسال برگزار می‌شود.

ورزش

غضنفر جایگزین مجیب الرحمن در تیم «کلکته نایت رایدرز» شد

Published

on

(Last Updated On: حمل ۱۰, ۱۴۰۳)

تیم کلکته نایت رایدرز در لیگ برتر کریکت هند با الله محمد غضنفر، بازیکن افغان به‌حیث جایگزین مجیب الرحمن قرارداد بسته است.

مجیب الرحمن در جریان سلسله مسابقات پنجاه آوره افغانستان در برابر سریلانکا در فبروری امسال دچار مصدومیت شده بود.

او به مبلغ ۲ کرور روپیه هندی (تقریباً ۲۴۰ هزار دالر امریکایی) توسط تیم کلکته نایت رایدرز خریداری شده بود، اما به‌دلیل مصدومیت در بازی اول این تیم در مقابل سنرایزرز حیدر آباد نتوانست اشتراک کند.

غضنفر ۱۶ ساله تا کنون در دو بازی یک‌روزه بین المللی حضور داشته و سه بازی بیست آوره انجام داده است. او به مبلغ ۲۰ لک روپیه هندی (تقریباً ۲۴ هزار دالر امریکایی) به تیم کلکته پیوسته است.

بازی بعدی تیم کلکته نایت رایدرز امروز (جمعه) در برابر رویال چلنجرز بنگلور است.

Continue Reading

ورزش

تیم ملی فوتبال افغانستان هند را با نتیجه‌ی ۲-۱شکست داد

Published

on

(Last Updated On: حمل ۷, ۱۴۰۳)

تیم ملی فوتبال افغانستان شام امروز (سه‌شنبه، ۷ حمل) در بازی برگشت مرحله‌ی دوم مقدماتی جام جهانی سال ۲۰۲۶ و جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۷، تیم ملی فوتبال هند را با نتیجه‌ی دو بر یک شکست داد.

این بازی در شهر گواتی هند برگزار شد.

نیمه‌ی اول این بازی با یک گل سونیل چتری به نفع هند به پایان رسید، اما رحمت احمدی و شریف محمد در نیمه‌ی دوم برای افغا‌نستان گل‌زنی کردند و نتیجه‌ی نهایی را به نفع افغانستان رقم زدند‌.

بازی رفت دو تیم پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته درعربستان سعودی، با تساوی بدون گل پایان یافته بود.

تیم ملی فوتبال افغانستان پیش از این در این رقابت‌ها دو بازی دیگر خود را با نتایج چهار بر صفر و هشت بر یک به تیم‌های کویت و قطر باخته است.

Continue Reading

ورزش

افغانستان در مسابقه فوتسال استرالیا را ۵ بر ۴ شکست داد

Published

on

(Last Updated On: حمل ۶, ۱۴۰۳)

تیم ملی فوتسال افغانستان در رقابت‌های بین المللی چهارجانبه در مقابل استرالیا با نتیجه ۵ بر ۴ به پیروزی رسید.

در این بازی که امروز (دوشنبه) در تایلند برگزار شده بود، چهار گول اول افغانستان در نیمه اول توسط امید قنبری، سید مجتبی حسینی، اکبر کاظمی و مهران غلامی به‌ثمر رسید.

استرالیا وضعیت بازی را در نیمه دوم مساوی کرد و در دقیقه اخیر، مهدی نوروزی گول پیروزی را برای افغانستان زد.

این در حالیست بازی اول افغانستان در این رقابت‌ها در برابر مالیزیا ۳-۳ مساوی شده بود.

مسابقه بعدی افغانستان چهارشنبه در برابر تیم میزبان تایلند است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!