Connect with us

رویداد های اخیر

سرپرست وزارت داخله با سفیر جاپان در کابل دیدار کرد

منتشر شده

در

سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت امور داخله با تاکایوشی کورومایا، سفیر جاپان در کابل امروز (سه‌شنبه) دیدار کرده است.

عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت داخله گفته که در این دیدار، علاوه بر ابراز خرسندی از بهبود وضعیت امنیتی در کشور، کار گروهی با یوناما به منظور افزایش کمک‌های جاپان به افغانستان و مبارزه برضد مواد مخدر بحث و گفتگو شده است.

رویداد های اخیر

نماینده امریکا: با چین و روسیه در باره مسایل حقوق بشری در افغانستان اختلاف نظر داریم

گرینفیلد تصریح کرد که امارت اسلامی نمی‌تواند به زندگی در دنیایی ادامه دهد که زنان از جامعه به حاشیه رانده می‌شوند و نیمی از جمعیت از مشارکت در پیشرفت کشور شان بازداشته شده اند.

Published

on

نماینده امریکا در سازمان ملل متحد گفته است که واشنگتن با مسکو و بیجینگ در مورد مسایل حقوق بشر در افغانستان اختلاف نظر دارد.

توماس گرینفیلد روز چهارشنبه در صحبت با خبرنگاران گفت که امریکا مسایل حقوق بشر را قبل از به رسمیت شناختن امارت اسلامی در نظر می‌گیرد.

به باور وی، شرایط برای زنان و دختران در افغانستان تحت کنترول امارت اسلامی در حال بدتر شدن است.

او گفت: «ما فکر می‌کنیم که اقدامات بیشتری برای پاسخگویی آنها و وادار کردن آنها به تغییر نیاز است.»

گرینفیلد تصریح کرد که امارت اسلامی نمی‌تواند به زندگی در دنیایی ادامه دهد که زنان از جامعه به حاشیه رانده می‌شوند و نیمی از جمعیت از مشارکت در پیشرفت کشور شان بازداشته شده اند.

او گفت که امریکا قبل از به رسمیت شناختن امارت اسلامی، مسایل حقوق بشری را در نظر می‌گیرد و این یک «اختلاف بزرگ» با چین و روسیه است.

نماینده امریکا همچنان بر تعیین یک نماینده خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان تاکید کرد، موضوعی که امارت اسلامی با آن مخالفت نموده و روسیه و چین نیز موافقت خودرا مشروط به رضایت امارت اسلامی کرده اند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

رشید مردوف: ترکمنستان بیش از ۱.۵ میلیارد دالر در افغانستان سرمایه‌گذاری کرده است

Published

on

وزیر امور خارجه ترکمنستان می‌گوید که این کشور بیش از ۱.۵ میلیارد دالر امریکایی در پروژه‌های مشترک با افغانستان سرمایه‌گذاری کرده است.

رشید مردوف در نشست ارائه معلومات در مورد پروژه‌های زیربنایی مشترک ترکمنستان و افغانستان گفته است که کشورش می‌خواهد مناسبات سیاسی، اقتصادی، تجارتی، ترانسپورتی و ترانزیتی با افغانستان گسترش یابد.

آقای مردوف از کشورهای هند، پاکستان، بانک‌های بین‌المللی و بانک انکشافی آسیایی دعوت کرده است تا در پروژه تاپی سرمایه‌گذاری کنند.

او گفته است: «دولت ترکمنستان تا به حال بیش از ۱.۵ میلیارد دالر در پروژه‌های مختلف با افغانستان سرمایه‌گذاری نموده و ترکمنستان برای توسعه و گسترش هرچه بیشتر مناسبات سیاسی، اقتصادی، تجارتی، ترانسپورتی و ترانزیتی با افغانستان عزم جدی دارد.»

در همین حال، سرپرست سفارت افغانستان در ترکمنستان نیز گفته که امارت اسلامی مصمم بر عملی کردن پروژه‌های مشترک میان دو کشور است.

فضل محمد صابر، سرپرست سفارت افغانستان در ترکمنستان در این مورد گفت: «افتتاح پروژه تاپی، تاپ، فایبر نوری و خطوط راه آهن و غیره در واقع نشانه دوستی و برادری واقعی بین مردم افغانستان و ترکمنستان است که از بسیار وقت در کنار همدیگر در فضای همسایگی نیک زندگی نموده‌اند. مردم افغانستان از تطبیق موفقانه این پروژه‌ها استقبال و تحسین می‌کنند و امارت اسلامی مصمم به عملی سازی آن‌ها است.»

از سویی هم، ذبیح الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی بیان کرده که در حال حاضر روابط اقتصادی افغانستان و همکاری‌های دوجانبه میان افغانستان و ترکمنستان در حال گسترش است.

در این نشست سفرای کشورهای چین، هند، رئیس شعبه بانک انکشاف آسیایی و رئیس نمایندگی سازمان ملل نیز سخنرانی نموده و از تطبیق پروژه‌های متذکره استقبال و تحسین کرده‌اند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

وزیر خارجه امریکا در باره خروج از افغانستان به کانگرس این کشور پاسخ نخواهد داد

سخنگوی وزارت خارجه امریکا در این نشست خبری احضاریه کمیته روابط خارجی کانگرس را مرحله افراطی خوانده است.

Published

on

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده امریکا می‌گوید که وزیر خارجه این کشور ۱۴ بار در کمیته روابط خارجی حضور یافته و یک ‌بار نیز به‌ طور ویژه در جلسه‌ای درباره افغانستان پاسخ‌هایی ارائه کرده است.

متیو میلر افزوده است که در حال حاضر انتونی‌بلینکن نمی‌تواند برای پاسخ‌گویی در این باره حضور یابد زیرا او در سفر است.

او در نشست خبری روز سه‌شنبه (۲۷سنبله) در پاسخ به سوالی گفته است که آنان به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا پیشنهاد داده‌اند که به جای وزیر خارجه، معاون او را برای شهادت دادن بپذیرند.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا در این نشست خبری احضاریه کمیته روابط خارجی کانگرس را مرحله افراطی خوانده است.

پیش از این مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی کانگرس پیش از این آقای بلینکن را تهدید کرد که اگر برای احضار این کمیته جهت شهادت دادن درباره خروج از افغانستان اعتنای نکند، محاکمه خواهد شد.

اما متیو میلر در نشست خبری در پاسخ به پرسشی گفته است: «ما همچنان نمی‌دانیم که چرا کمیته این گام را انتخاب کرده است. همان‌طور که دیروز در پاسخ به سوالی گفتم که وزیر ۱۴ بار در مورد افغانستان در کانگرس شهادت داده است. ۴ مورد آن بارها در برابر این کمیته بوده است. از جمله یک مورد که به طور اختصاصی بر افغانستان متمرکز بود.»

آقای میلر دلیل عدم حضور وزیر خارجه امریکا در روز معین در کانگرس را سفرهایی عنوان کرده است که در زمینه آتش‌بس در غزه انجام می‌شوند.

او می‌افزاید که انتونی بلینکن نمی‌تواند در کانگرس حاضر شود؛ چون کارهای مهم دیگری دارد و آنان به کمیته روابط خارجی این مجلس گفته‌اند که معاون وزیر خارجه را خواهند فرستاد و به وزیر خارجه پیش‌نهاد داده‌اند که در تاریخ بعدی در این کمیته حاضر شود.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده افزود که در زمینه تاریخ بعدی حضور وزیر در این کمیته، با کانگرس در مذاکره هستند.

او در عین حال تصمیم کانگرس در زمینه صدور احضاریه وزیر خارجه امریکا را اقدام فوق‌العاده غیرضروری و بی‌ثمر خوانده است.

این در حالی است که دولت زیر اداره جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده در پیوند به خروج فاجعه بار از افغانستان تحت فشار است.

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا این چندمین بار است که اقدام به احضار مقام‌های بلند رتبه ایالات متحده برای ارائه توضیح درباره خروج از افغانستان کرده است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2024 Ariana News. All rights reserved!