Connect with us

تغییرات اقلیمی

سازمان نجات کودکان: تغییرات اقلیمی مردم افغانستان را از خانه‌های‌شان می‌کوچاند

افغانستان ششمین کشور آسیب‌پذیر در برابر تأثیرات تغییرات اقلیمی است، اما همچنین یکی از کشورهایی است که کم‌ترین توانایی را برای سازگاری و مقابله با تأثیرات بحران دارد.

منتشر شده

در

سازمان نجات کودکان امروز سه‌شنبه (۱۶ اسد) در گزارشی اعلام کرد که حوادث شدید اقلیمی دست‌کم ۳۸هزار نفر را در شش ماه اول سال جاری میلادی در افغانستان مجبور به ترک خانه‌های شان کرده است.

این رقم در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است.

این سازمان تصریح کرده که حدود نیمی از آن‌ها را کودکان تشکیل می‌دهند.

تجزیه و تحلیل معلومات مرکز بیجا شدگان داخلی (IDMC) نشان می‌دهد که جابجایی‌ها در نیمه اول سال جاری به دلیل خشک‌سالی، گرمای شدید، سیل، لغزش زمین، برفکوچ و طوفان نسبت به کل ۲۰۲۳ بیشتر بوده است.

این اطلاعات نشان می‌دهد نیمی از افرادی که از خانه‌های خود در افغانستان بیجا می‌شوند، کودکان هستند.

افغانستان همچنین در پایان سال ۲۰۲۳ (۷۴۷ هزار و ۹۴) دارای بیشترین تعداد کودکان بی‌خانمان در اثر افات اقلیمی در میان کشورهای جهان بود.

سازمان نجات کودکان با مقصر دانستن آفات طبیعی در جابجایی مردم، افزوده است: «از هر هفت افغان یک نفر با بیجاشده طولانی‌مدت مواجه است که بیشترین تعداد در جنوب آسیا و دومین در جهان است.»

افغانستان ششمین کشور آسیب‌پذیر در برابر تأثیرات تغییرات اقلیمی است، اما همچنین یکی از کشورهایی است که کم‌ترین توانایی را برای سازگاری و مقابله با تأثیرات بحران دارد.

نجات کودکان می‌گوید که کودکان ساعت‌ها پیاده‌روی می‌کنند تا از چاه که حیوانات نیز از آن استفاده می‌کنند، آب به خانه ببرند؛ امری که منجر به شیوع بیماری می‌شود.

ارشاد ملیک، رییس سازمان نجات کودکان در افغانستان، گفت: «بحران آب و هوا به بحران انسانی در افغانستان بیشتر دامن می‌زند. مردم را مجبور به ترک خانه‌های‌شان می‌کند، منابع آب را از بین می‌برد و از رفتن کودکان به مکتب جلوگیری می‌‌کند. زندگی کودکان را تغییر می‌دهد.»

وی افزود که در مقایسه با افراد ۶۰ ساله، نوزادان در افغانستان ۵.۳ برابر بیشتر در طول زندگی با خشک‌سالی مواجه خواهند شد.

تغییرات اقلیمی

تابستان امسال گرم ترین تابستان در جهان بود

او هشدار داد در صورتی که کشورها فوراً انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش ندهند، وضعیت بدتر خواهد شد. انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از سوختاندن مواد فسیلی عامل اصلی تغییرات اقلیمی است.

Published

on

اداره نظارت بر تغییرات اقلیمی اتحادیه اروپا روز جمعه اعلام کرد که با ادامه افزایش درجه حرارت هوا در سطح جهان، تابستان امسال گرم ترین تابستان بود.

این نهاد گفته است که تابستان نیم کره شمالی از جون تا آگست امسال، ریکارد سال قبلی را شکست و به گرم ترین تابستان تبدیل شد.

سامانتا برگس، معاون اداره نظارت بر تغییرات اقلیمی اتحادیه اروپا گفت: «در طول سه ماه گذشته سال ۲۰۲۴، کره زمین گرم ترین جون و آگست، گرم ترین روز، و گرم ترین تابستان در نیم کره شمالی را تجربه کرده است.»

او هشدار داد در صورتی که کشورها فوراً انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش ندهند، وضعیت بدتر خواهد شد. انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از سوختاندن مواد فسیلی عامل اصلی تغییرات اقلیمی محسوب می‌شود.

تغییرات اقلیمی زمین همچنان در تابستان امسال باعث تشدید حوادث طبیعی شده است. در سودان، سیلاب ناشی از باران های شدید ماه گذشته بیش از ۳۰۰ هزار نفر را تحت تاثیر قرار داد و مرض کولرا را به این کشور جنگ زده کشاند.

در کشورهای دیگر، دانشمندان تأیید کردند که تغییرات اقلیمی منجر به خشکسالی شدید در جزایر سیسیل و ساردینیای ایتالیا می شود و طوفان گایمی را تشدید کرده که در ماه جولای فیلیپین، تایوان و چین را درنوردید و بیش از ۱۰۰ کشته بر جای گذاشت.

تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت بشر و پدیده آب و هوایی طبیعی ال نینو که آب های سطحی در شرق اقیانوس آرام را گرم می کند، هر دو درجه حرارت را در اوایل سال به بالاترین حد خود رساندند.

Continue Reading

تغییرات اقلیمی

کاهش حاصلات انگور در ولایت کندهار

از سویی دیگر؛ مسوولین ریاست زراعت، آبیاری و مالداری کندهار مشکلات دهقانان را می‌پذیرند و وعده همکاری می‌دهند.

Published

on

بارندگی‌های غیر فصلی در کندهار بر حاصلات انگور این ولایت آسیب رسانده است. شماری از دهاقین این ولایت می‌گویند که تغییر اقلیم و بارندگی‌های غیر فصلی به محصولات آنها آسیب وارد کرده و نسبت به سال گذشته حاصلات انگور کاهش یافته است.

سید احمد که یکی از باغداران ولایت کندهار است می‌گوید در ۱۴ جریب زمین حدود ۳۰ هزار تاک انگور دارد، اما به دلیل بارندگی‌های غیر فصلی به محصولات او آسیب وارد شده و از حکومت می‌خواهد که او را همکاری کند.

مانند سید احمد باغداران زیادی در این ولایت هستند که می‌گویند باران‌های غیرفصلی به محصولات آنان آسیب وارد کرده و عدم صادرات میوه تازه به کشورهای دیگر سبب شده تا انگور به قیمت ارزان در بازارهای داخلی به فروش برسد.

از سویی دیگر؛ مسوولین ریاست زراعت، آبیاری و مالداری کندهار مشکلات دهقانان را می‌پذیرند و وعده همکاری می‌دهند.

به گفته مسوولین امسال از ۲۰ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ انگور حدود ۱۹ هزار و ۵۰۰ متریک تُن انگور بدست خواهد آمد که نسبت به سال گذشته ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش را نشان میدهد.

براساس آمارها، ۶۰ درصد مردم در در کندهار سرگرم زراعت و مالداری هستند و از این طریق نیازهای زندگی شانرا تأمین می‌کنند.

Continue Reading

تغییرات اقلیمی

سال ۲۰۲۴ گرم‌ترین سال تاریخ

فردریک اتو، دانشمند آب و هوا در مؤسسه گرانتام در امپریال کالج لندن، گفت احتمال زیادی وجود دارد که سال ۲۰۲۴ به گرم ترین سال تاریخ تبدیل شود.

Published

on

سازمان نظارت بر تغییرات اقلیمی اتحادیه اروپا روز دوشنبه (۱۸سرطان) اعلام کرد ماه گذشته گرم‌ترین ماه جون ثبت شده در تاریخ بود که ادامه دمای استثنایی هواست که به گفته برخی دانشمندان سال ۲۰۲۴ میلادی را در مسیر تبدیل شدن به گرم‌ترین سال زمین از زمان ثبت دما قرار می‌دهد.

به نقل از الفرات، سازمان تغییرات آب و هوایی کوپرنیک اتحادیه اروپا اعلام کرد که از جون ۲۰۲۳، هر ۱۳ ماه متوالی، در مقایسه با ماه مشابه در سال‌های گذشته، به عنوان گرم‌ترین ماه‌های کره زمین از زمان شروع رکوردها طبقه‌بندی شده است.

به گفته برخی از دانشمندان، آخرین اطلاعات نشان می‌دهد که سال ۲۰۲۴ می‌تواند از سال ۲۰۲۳ به عنوان گرم‌ترین سال ثبت شده پس از تغییرات اقلیمی انسان‌ساز و پدیده آب‌وهوای ال‌نینو که دمای هوا را تا کنون به سطح رکوردی در سال جاری رساند، پیشی بگیرد.

تغییرات اقلیمی در حال حاضر باعث عواقب فاجعه بار در سراسر جهان در سال ۲۰۲۴ شده است.

بیش از هزار نفر در ماه گذشته هنگام ادای مناسک حج بر اثر گرمای شدید جان خود را از دست دادند. مرگ و میر ناشی از گرما نیز در دهلی نو که از موج گرمای طولانی بی سابقه رنج می‌برد و در میان گردشگران یونان ثبت شده است.

فردریک اتو، دانشمند آب و هوا در مؤسسه گرانتام در امپریال کالج لندن، گفت احتمال زیادی وجود دارد که سال ۲۰۲۴ به گرم ترین سال تاریخ تبدیل شود.

وی افزود: «پدیده ال‌نینو یک پدیده طبیعی است که همیشه می‌آید و می‌رود، نمی‌توان این پدیده را متوقف کرد اما می‌توان آتش زدن نفت و گاز و زغال سنگ را متوقف کرد.»

پدیده طبیعی ال‌نینو که باعث افزایش دمای آب‌های سطحی در شرق اقیانوس آرام می‌شود، تمایل به بالا رفتن میانگین دمای جهانی دارد.

این تأثیر در چند ماه گذشته کاهش یافته است، به طوری که جهان اکنون در شرایط خنثی قرار دارد قبل از اینکه یک رویداد سردتر لانینا در اواخر امسال شکل بگیرد.

انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی عامل اصلی تغییرات اقلیمی است.

علیرغم وعده‌ها برای محدود کردن گرمایش جهانی، کشورها تاکنون مجموعاً نتوانسته‌اند این انتشار این گازها را کاهش دهند و باعث افزایش مداوم دما برای دهه‌ها شده است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2024 Ariana News. All rights reserved!