Connect with us

رویداد های اخیر

سازمان ملل گزارش نقض حقوق‌بشری زنان در افغانستان را بررسی می‌کند

منتشر شده

در

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد پنجاوششمین نشست خود را امروز (سه‌شنبه، ۲۹ جوزا) آغاز می‌کند که بخشی از آن به بحث در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان اختصاص یافته است.

قرار است که در این نشست ریچارد بنت، گزارشگر ویژه ملل متحد برای افغانستان گزارشی را درباره وضعیت حقوق‌بشری در افغانستان ارائه کند.

آقای بنت در گزارش ۲۱ صفحه‌ای خود حکومت سرپرست افغانستان را به نقض حقوق بشر متهم کرده و خواستار رفع محدودیت‌ها در برابر زنان افغان شده است. او از جامعه جهانی خواسته که برای حقوق زنان و دختران افغان صدا بلند کرده و عملاً اقدام کند.

با این حال، امارت اسلامی بارها گفته که حقوق شرعی زنان در افغانستان تأمین شده است.

رویداد های اخیر

پارلمان اروپا دولت‌هایی که روابط با امارت اسلامی را عادی می‌کنند، محکوم کرده است

Published

on

پارلمان اتحادیه اروپا با تصویب قطعنامه‌ای در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان، کشورهایی را محکوم کرده است که با عادی‌سازی روابط می‌خواهند امارت اسلامی افغانستان را حمایت و همکاری کنند.

این قطعنامه که روز گذشته (پنجشنبه) توسط این اتحادیه نشر شده، از قانون جدید امر به معروف و نهی از منکر نیز «به شدت» انتقاد کرده است.

پارلمان اتحادیه اروپا بر وضع تحریم‌های جدید در برابر امارت اسلامی نیز تأکید کرده است.

در بخشی از این قطعنامه آمده است: «نمایندگان پارلمان اروپا از اتحادیه اروپا می‌خواهند که از به رسمیت شناختن آپارتاید جنسیتی به عنوان جنایت علیه بشریت حمایت کند. آن‌ها همچنان خواستار تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه طالبان و محکوم کردن دولت‌های هستند که از طریق عادی‌سازی روابط از طالبان حمایت می‌کنند.»

در این قطعنامه از امارت اسلامی خواسته شده است که به مکلفیت‌های افغانستان به قوانین بین‌المللی مشمول کنوانسیون محو هرگونه تبعیض علیه زنان و کنوانسیون حقوق کودکان پابند بماند.

این قطعنامه در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان با ۵۶۵ رای موافق، ۸ رای مخالف و ۴۳ رای ممتنع به تصویب رسیده است.

در همین حال، این قطعنامه از اتحادیه اروپا و کشورهای کمک کننده می‌خواهد تا کمک‌های بشر دوستانه و کمک‌های مالی را برای حمایت از نیازهای اساسی معیشت و جامعه مدنی افغانستان افزایش دهند.

با این حال، سخنگوی امارت اسلامی گفته است که اعمال تعزیرات و فشارها از سوی برخی از کشورها بر حکومت سرپرست همانند گذشته ناکام بوده و دولت افغانستان خواهان تعامل مثبت با تمامی کشورهای جهان است.

 ذبیح‌الله مجاهد در این مورد گفت: «اتحادیه اروپا در مورد از اینکه باید تعزیرات وضع شود یا فشارها اعمال شود، تشویق راه‌های ناکام است که قبلاً آن‌ها از این مسیر رفته بودند و نتیجه‌‌ای نگرفتند. امارت اسلامی افغانستان تعامل مثبت را یگانه راه حل تمام مسایل می‌داند.»

این در حالی است که پیش از این شورای امنیت سازمان ملل نیز در نشستی در مورد بررسی وضعیت افغانستان، از انفاذ و چگونگی تطبیق قانون امر به معروف و نهی از منکر امارت اسلامی ابراز نگرانی جدی کرده است.

امارت اسلامی اما در پیوند به انتقادها از نافذشدن قانون امر به معروف و نهی از منکر گفته که این قانون براساس شریعت اسلامی تدوین یافته و مخالفت با آن را تضاد با شریعت اسلامی دانسته است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

امارت اسلامی به علما: از بحث در مورد مسائل اختلافی خودداری کنید

در اعلامیه تاکید شده است که علما تلاش کنند تا از رسانه‌ها «تنها مسائلی را بیان کنند که منفعت و سعادت دنیا و آخرت» مردم در آن نهفته باشد و اتفاق و اتحاد با آن تقویت یابد.

Published

on

ریاست الوزرای امارت اسلامی افغانستان از علما خواسته است تا از صحبت‌هایی که راه را برای بحث‌های اختلافی و مناظره‌ها هموار می‌کند و سبب نا آرامی روانی مردم عام می‌شود، جداً اجتناب ورزند.

در اعلامیه ریاست الوزرا که امروز (جمعه، ۳۰ سنبله) منتشر شده، آمده است که علما «از آن موضوعات و قضایای نادر و بیانات تفردات علما اجتناب نمایند که برای شماری سبب فتنه می‌گردد و ذهنیت عامه آن را درک نمی‌تواند.»

ریاست الوزرا افزوده است که «بعضی از مسائل عجیب و غریب که در کتاب‌های فقهی یا فنی آمده است و یا مجتهدین از روی فقه الافتراضی آن را استخراج کرده و وقوع آن عام نیست و از ضرورت دین هم شمرده نمی‌شوند، در منابر و مجالس عامه بیان نگردند، زیرا از چنین مسائل دشمنان دین تمسخر می‌سازند و با آن به دین و علم اهانت صورت می‌گیرد.»

در اعلامیه تاکید شده است که علما تلاش کنند تا از رسانه‌ها «تنها مسائلی را بیان کنند که منفعت و سعادت دنیا و آخرت» مردم در آن نهفته باشد و اتفاق و اتحاد با آن تقویت یابد.

ریاست الوزرا همچنان از واعظان و استادان خواسته است تا از نشر موضوعات «درسی و تصوفی حلقه‌های خاص که شکل تخصصی، مغلق و تفصیلی دارد، در رسانه‌ها اجتناب ورزند» زیرا چنین مجالس «خاص» بوده و برای «مخاطبین خاص» می‌باشد.

ریاست الوزرا اضافه کرده است که «آن عده علما که اختلافات را دامن می‌زنند، خرافات را ترویج می‌کنند، به بحث‌ها، مناظره‌ها و کار بردن الفاظ نامناسب در رسانه‌های عامه ادامه می‌دهند» در مناسبت‌ها دعوت نشوند و نه هم زمینه فعالیت برای آنان فراهم گردد.

ریاست الوزرا گفته است که این چنین علما، مردم را در «شک و فتنه می‌اندازند و از همین طریق برای کسب شهرت شان تلاش می‌کنند و یا عقده‌گشایی می‌کنند.»

در اعلامیه آمده است: «امارت اسلامی به هیچ کسی اجازه ایجاد اختلاف، تفرقه اندازی، نزاع و فتنه سازی را نمی‌دهد و برای جلوگیری آنها اقدامات جدی می‌کند.»

Continue Reading

رویداد های اخیر

وزیر امور سرحدات پاکستان خواستار افزایش کمک‌های بین المللی به مهاجران افغان شد

او همچنان بر استفاده از منابع به شکل مطلوب برای دستیابی به اهداف کمیشنری مهاجران افغان تاکید کرد.

Published

on

امیر مقام، وزیر امور سرحدات پاکستان از جامعه جهانی خواسته است تا کمک‌های خود را برای مهاجران افغان مقیم این کشور افزایش دهد.

آقای مقام در نشستی در دفتر کمیشنری مهاجران افغان در شهر کراچی خاطر نشان کرده که نیازهای مهاجران در حال افزایش است.

او همچنان بر استفاده از منابع به شکل مطلوب برای دستیابی به اهداف کمیشنری مهاجران افغان تاکید کرد.

او گفت: «ما منتظر ادامه همکاری برای تضمین امنیت و عزت پناهندگان در داخل مرزهای خود هستیم.»

پاکستان میزبان حدود یک و نیم میلیون مهاجر قانونی از افغانستان است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2024 Ariana News. All rights reserved!