Connect with us

رویداد های اخیر

روسیه از طرح ایجاد حکومت موقت در افغانستان حمایت کرد

منتشر شده

در

(Last Updated On: حوت ۲۲, ۱۳۹۹)

مسکو ایجاد حکومت ایتلافی موقت با حضور طالبان برای معضل افغانستان را یک راه حل منطقی می‌داند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته است: “تشکیل یک حکومت موقت فراگیر یک راه حل منطقی برای مساله ادغام طالبان در زندگی سیاسی مسالمت آمیز افغانستان خواهد بود.”

زاخارووا افزوده است که شکل‌گیری حکومت موقت مبنی بر تصمیم‌گیری افغان‌ها است.

این در حالی است که قرار است نشستی با اشتراک نمایندگان حکومت و طالبان در هجدهم مارچ در مسکو برگزار شود.

سرگی لاوروف    وزیر خارجه روسیه میگوید:” همه ما می خواهیم كه فاجعه در اسرع وقت پایان یابد. ما با قطر یا کسی دیگری رقابت نمی کنیم. ما در اینجا از مواضعی صحبت نمی کنیم که باعث ایجاد حسادت شود.”

فرستاده ویژه روسیه برای افغانستان هم گفته که تمامی طرف‌ها و چهره‌هایی که به نشست مسکو دعوت شده بودند، مشارکت شان در این نشست را تایید کرده‌اند. زلمی خلیل‌زاد هم در این نشست شرکت می‌کند.

وزیر خارجه روسیه می‌گوید که نشست مسکو در ادامه گفتگوهای دوحه برگزار می‌شود.

آقای لاوروف میگوید:” برخی از مسایل در روند کنونی حل نشده باقی مانده است. امروز ما در این مورد با امیر قطر نیز صحبت کردیم. می‌خواهیم گفتگوهای صلح از مواضع سازنده تر که همه شمول باشد پیش برود.”

در همین حال قطر از نشست مسکو استقبال کرده و گفته است که این نشست در هماهنگی با دوحه برگزار می‌شود.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر میگوید:” ما از دوستان روسی خود تشکر می‌کنیم که یک نماینده دولت قطر را به نشست گفتگوهای بین‌الافغانی در مسکو دعوت کرده است و این امر بیانگر این واقعیت است که سمت و سوی اصلی مذاکرات میان جوانب افغانی توسط پروسۀ مذاکرات جاری در دوحه تعیین می‌شود.”

از سوی هم، هرچند گفته شده بود که نشسی در ترکیه در باره صلح افغانستان در ۲۸ مارچ برگزار می شود اما اکنون وزیر خارجه ترکیه می‌گوید، این نشست در ماه اپریل برگزار خواهد شد.

رویداد های اخیر

کرزی: تعلیم دختران «مسئله حیاتی» برای افغانستان است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین کشور در دیدار با حسن کاظمی قمی، سفیر و نماینده خاص ایران، تعلیم دختران را «مسئله حیاتی» برای افغانستان خوانده است.

در صفحه ایکس آقای کرزی آمده که او در این دیدار از همکاری و ایستادگی تهران در کنار مردم افغانستان در مقاطع مختلف و از کمک‌های آن کشور به‌خصوص در بخش تعلیم و اعطای بورسیه‌های تحصیلی برای جوانان افغان ابراز امتنان کرده است.

کرزی همچنان صلح و ثبات را در منطقه به نفع همه دانسته است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

ازبیکستان به افغانستان یک محموله کمکی فرستاد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

یک محموله از کمک‌های بشردوستانه ازبیکستان به مقام‌های محلی ولایت بلخ در بندر تجارتی حیرتان تسلیم داده شد.

مسوولان محلی می‌گویند، این کمک‌ها نزدیک به ۱۶۰ تُن مواد خوراکی که مشمول آرد، روغن، گندم، بوره و گوشت بوده از سوی والی سرخان‌دریای ازبیکستان به والی بلخ سپرده شده است.

والی سرخان‌دریا هدف از ارسال این کمک‌‌ها را حمایت و دست‌گیری از مردم افغانستان بیان کرده و بر گسترش روابطه حسنه میان دو کشور تاکید کرده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

مجاهد: روابط کشورهای جهان با امارت اسلامی با گذشت هر روز در حال گسترش است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی با اشاره به سفر‌های شمار زیادی از نمایندگان دیپلوماتیک و هیأت‌های خارجی به‌کشور و هم‌چنان سفر مقام‌های بلندپایه کشور به خارج می‌گوید، امارت اسلامی به‌سطح گسترده پذیرفته شده و مناسبات با امارت اسلامی تأمین بوده و رفت‌آمدها جریان دارد.

آقای مجاهد می‌افزاید، روابط کشورهای جهان با امارت اسلامی با گذشت هر روز در حال گسترش است و بر موثریت آن افزوده می‌شود.

با این‌حال سخنگوی امارت اسلامی تأکید می‌کند که برداشت بعضی‌ها مبنی بر این‌که افغانستان دیگر منزوی شده و اقتصادش درحال خراب شدن است و مناسبات آن با کشورها تأمین شده نمی‌تواند، همه نادرست ثابت شد.

به گفته‌ی آقای مجاهد اکنون معلوم شد که افغانستان هم از نگاه سیاسی و هم از منظر اقتصادی گام‌های صعودی بر می‌دارد و این تلاش‌ها بیشتر شده و تسریع خواهد شد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!