Connect with us

صحت

رعایت این نکات در ماه رمضان شما را پر انرژی نگه می‌دارد

منتشر شده

در

(Last Updated On: حمل ۲۹, ۱۴۰۰)

کلینیک کلیولند در امارات متحده عرب موارد را دریافته که با مراعات کردن آن در ماه مبارک رمضان پر انرژی میمانید و همچنان از کاهش وزن جلوگیری می‌کنید.

طوری که مسلمانان در سراسر جهان از خوردن و نوشیدن در ماه مبارک رمضان از صبح صادق تا شام پرهیز استند، اما مهم است که میان افطار و صبح صادق تغذیه مناسب داشته باشد تا برای روز آینده آماده باشند.

کسانیکه کار می‌کنند یا به مکاتب و دانشگا‌ه‌ها میروند مهم است در باره تغذیه خود فکر کنند.

کلینیک کلیولند چند موارد ساده را ذکر کرده که در ماه مبارک رمضان به حفظ وزن کمک می‌کند.

نوشیدن آب کافی:

میزان مایعات مورد نیاز یک شخص مربوط به سن، جنس، آب وهوا، و فعالیت‌های روزمره‌اش میشود.

بر اساس یافته‌های صحی، جوانان روزانه بین دو تا سه لیتر آب نیاز دارند، باید تلاش شود قبل از آغاز رمضان مایعات کافی نوشیده شود.

داکتران توصیه کرده که از نوشیدن بیشتر قهوه، چای و نوشابه‌های گازدار در ماه مبارک رمضان جلوگیری کنید، چرا که این مواد کافین دارد و باعث افزایش ادرار می‌شود.

به گفته‌ی داکتران افطاری باید با غذاهای که آب دارد آغاز شود مانند سوپ؛ و سبزیجات و میوه‌های دیگر مانند لیمو، تربوز و غیره که در ترکیب خود آب دارد باید بیشتر استفاده شود.

چرا این مورد مهم است؟

بر اساس یافته‌های این کلینیک بدن انسان ۶۰ درصد آب دارد که در برای میتابولیزم و انتقال مواد غذایی و همچنان برای خارج کردن مواد فاضله حیاتی است.

پزشکان توصیه کرده اند که دی هایدراید( کم آبی بدن) باعث از دست دادن وزن می‌شود.

این مرکز صحی توصیه میکند که همه در ماه مبارک رمضان تلاش میکنند تا غداهای دلخواه خود را استفاده کنند، اما افزوده که از غذاهای با نمک، شیرین و چربی ناسالم باید اجتناب شود که باعث تشنگی می‌شود.

پزشکان می‌افزایند که از سبزیجات و میوه باید استفاده بیشتر شود.

این کلینیک افزوده که پلان منظم برای غدا و فعالیت‌های تان در ماه مبارک رمضان با شما کمک خواهد کرد تا با انرژی باشید و برای روزه گرفتن آماده شوید.

این کلینیک توصیه کرده که از غذاهای متعادل مانند نان، حبوبات، سبزیجات،  میوه جات، گوشت ماهی، گوشت مرغ، شیر، ماست، پنیر و چربی‌های سالم استفاده کنید.

این مرکز افزوده که از غذاهای استفاده کنید که زود هضم می‌شود، اما به مرور زمان انرژی آزاد می‌کنند، مانند  حبوبات ومیوه جات و سبزیجات و همچنان غذاهای که کاربوهایدرایت دارند مانند لوبیا، برنج و گندم.

پزشکان همچنان گفته اند باید در ماه مبارک رمضان فعال باشید و قدم بزنید.

چرا این مورد مهم است؟

پزشکان می‌گویند که در ماه مبارک رمضان انرژی بیشتر مصرف می‌شود، اما با مراعات کردن این موارد انرژی ثابت میماند و یا افزایش میابد که از کاهش وزن جلوگیری میکند.

صحت

مسوولان صحی: امراض سرطانی در بلخ افزایش یافته است

Published

on

(Last Updated On: حمل ۳۰, ۱۴۰۳)

مسوولان ریاست صحت عامه بلخ می‌گویند که امراض سرطانی در این ولایت افزایش یافته است. به گفته‌ آنان، در سال ۱۴۰۲ هجری خورشیدی، نزدیک به ۵ هزار فرد مبتلا به سرطان به این شفاخانه مراجعه کرده‌اند.

این در حالی است که در سال ۱۴۰۱، به تعداد دو هزار و ۶۱۳ تن که مبتلا به سرطان بودند در این شفاخانه به ثبت رسیده است.

احسان‌الله کلیوال، مسوول بخش تداوی سرطان شفاخانه حوزوی بلخ گفته است: «در سال ۱۴۰۱ حدوداً دو هزار و ۶۱۳ واقعه OPD نزد ما راجستر شده‌. در سال ۱۴۰۲، این ارقام به ۴ هزار و ۹۱۲ واقعه بوده است.»

در همین حال، برخی داکتران موارد جنیتیکی، آلودگی محیط زیست، استفاده خودسر از دوا و استفاده بیش از حد از گوشت را از مهم‌ترین عوامل افزایش این مریضی می‌دانند.

تورج اربابی، داکتر امراض سرطانی در این زمینه گفت: «ارثی‌بودن بسیار نقش مهم را دارد، محیط نقش مهم دارد، استفاده دوای خودسرانه نقش مهم دارد.»

با این حال، اکثر مریضان در بلخ مبتلا به سرطان معده اند. شماری از بیماران و مریض‌داران در این شفاخانه بر عرضه خدمات صحی بهتر تأکید دارند.

براساس گفته‌های مسوولان این شفاخانه، در یک ماه نخست سال جاری، ۴۲۳ فرد مبتلا به سرطان برای تداوی به این شفاخانه مراجعه کرده‌اند.

Continue Reading

صحت

وزارت صحت: اکثر مراجعان امراض روانی در افغانستان را زنان تشکیل می‌دهند

Published

on

(Last Updated On: حمل ۲۵, ۱۴۰۳)

مسوولان در وزارت صحت عامه می‌گویند که براساس ارقام سال گذشته میلادی، ۵۲ در صد مراجعان امراض روانی در کشور را زنان تشکیل می‌دهند.

اما به گفته سخنگوی این وزارت، پس از به قدرت رسیدن امارت اسلامی به دلیل تامین امنیت سراسری در کشور وانجام خدمات بهتر روانی، ناراحتی‌های روانی کاهش یافته است.

شرافت زمان امرخیل، سخنگوی وزارت صحت عامه، تصریح کرده است: «به صورت عموم امنیت روانی مردان و زنان در افغانستان تامین نیست و امنیت روانی آنان برهم زده شده است. بر اساس ارقامی که با ما شریک شده است، در سال ۲۰۲۳، از میان مراجعان اختلالات روانی، ۵۲ در صد زنان بودند.»

وی افزود: «به صورت عموم گفته می‌توانیم که در مقایسه با گذشته، واقعات امراض روانی کاهش یافته است.»

مشکلات روحی و روانی در اکثر موارد پنهان می‌ماند. بسیاری از مبتلایان ناراحتی روحی و روانی خواسته یا ناخواسته این درد را در دورن خود نگه می‌دارند.

انصار، یکی از مریضان روانی می‌گوید: «در خانه مشکلات‌های روزگار زیاد است؛ فقیر هستیم. مکتب را تمام کرده ام، اما هیچ کاری نیافتم.»

پیش از این، سازمان جهانی صحت اعلام کرده بود که نیمی از جمعیت افغانستان از ناراحتی روانی رنج می‌برند. خشونت، فقر و ناداری، نبود امکانات اولیه زندگی، خشونت‌های خانوادگی، بیکاری، بازماندن دختران و زنان از تحصیل و کار، و همچنان استفاده از مواد مخدر عوامل اختلالات روانی در کشور شمرده می‌شود.

Continue Reading

صحت

ملل متحد: شمار زنان مبتلا به سوء تغذیه در افغانستان سال گذشته به ۱.۲ میلیون تن رسید

Published

on

(Last Updated On: حمل ۱۰, ۱۴۰۳)

یک مقام برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد گفته است که شمار زنان دچار سوء تغذیه در افغانستان سال گذشته به یک میلیون و دوصد هزار تن رسید.

مونا شیخ، مسوول بخش تغذیه برنامه جهانی غذا، در ویدیویی که در صفحه ایکس این اداره پنجشنبه منتشر شد، افزوده است که انتظار می‌رود شمار زنان مبتلا به سوء تغذیه امسال افزایش پیدا کند.

او در مورد کودکان مبتلا به سوء تغذیه در کشور تصریح کرده است که امسال شمار آنان به ۳ میلیون تن خواهد رسید، اما تنها ۱.۶ میلیون تن کمک دریافت خواهند کرد.

برنامه جهانی غذا هشدار داده است که پس از کاهش کمک‌های خارجی در سال گذشته، میزان مراجعه کودکان به کلینک‌های مخصوص تداوی سوء تغذیه افزایش پیدا کرده است.

بر اساس ارقام اداره هماهنگ کننده امور بشری ملل متحد (اوچا)، در حال حاضر بیش از ۲۳ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های بشری نیاز دارند.

صندوق حمایت از کودکان ملل متحد (یونیسف) گفته است که بیش از ۵۲ درصد این نیازمندان را کودکان تشکیل می‌دهند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!