رویداد های اخیر

دی‌کارلو: مشارکت معنادار زنان افغان در روندهای سیاسی یک اصل اساسی است

وی افزود که اشتراک‌کنندگان در نشست دوحه نگرانی عمیق خود را در مورد محدودیت‌های شدید وضع شده بر زنان و دختران در افغانستان ابراز کردند.

Published

on

(Last Updated On: )

روزماری دی‌کارلو، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در امور سیاسی گفته است که دیدگاه‌های زنان و جامعه مدنی افغانستان در محراق نشست اخیر دوحه قرار داشت.

دی‌کارلو در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از پایان نشست دوحه تاکید کرد که مساله آموزش دختران نه تنها از نظر حقوق بشری مهم است بلکه موضوع مربوط به حقوق اساسی نیمی از نفوس افغانستان هم است.

وی افزود که اشتراک‌کنندگان در نشست دوحه نگرانی عمیق خود را در مورد محدودیت‌های شدید وضع شده بر زنان و دختران در افغانستان ابراز کردند.

به گفته معاون سرمنشی ملل متحد، تا زمانی‌که نیمی از جمعیت افغانستان از حقوق شان محروم باشند، افغانستان نمی‌تواند مجدداً به جامعه جهانی مدغم شود و اقتصاد پیشرفته داشته باشد.

وزارت خارجه امریکا نیز گفته است که نمایندگان امریکا برای افغانستان، توماس ویست و رینا امیری، در نشست سوم دوحه درباره افغانستان اشتراک کرده و خواستار رفع محدودیت‌ها در برابر زنان و دختران افغان شده اند.

به گفته ودانت پتیل، دلیل وضع تحریم‌های بانکی، اقدامات امارت اسلامی در زمینه حقوق بشر است.

پتیل گفت: «بحث‌ها مخصوصاً در مورد حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران بود و مهم‌تر از همه این‌که فرصت‌هایی برای مشارکت با زنان افغان و جامعه مدنی در دوحه وجود خواهد داشت. در یکی از جلسات این نشست در مورد اقتصاد، نمایندگان ویژه ما تام ویست و رینا امیری تاکید کردند که اقتصاد افغانستان وقتی حقوق نیمی از جمعیت آن رعایت نشود، رشد نخواهد کرد.»

در همین حال، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد تاکید کرد که موضوع حقوق زنان یکی از اولویت‌ها در نشست سوم دوحه بود و حقوق زنان و دختران در افغانستان باید رعایت شود.

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد گفت: «در نشست دوحه نظریاتی وجود داشت و کسانی بودند که حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران را در اولویت قرار دادند، ما نیز می‌گوییم که حقوق زنان و دختران در افغانستان باید رعایت شود و این‌که دولت افغانستان باید فراگیر باشد نه فقط از نظر ملیت‌ها، بلکه از نظر طیف سیاسی. اما آن‌چه امروز است را ما باید بپذیریم و با مقامات کنونی افغانستان تعامل را ادامه دهیم زیرا آنان این کشور را اداره می کنند.»

ذبیح‌الله مجاهد، رئیس هیات امارت اسلامی در نشست دوحه، اما آموزش دختران و حقوق بشر را مسایل داخلی افغانستان می‌داند و می‌گوید که این موضوعات با گذشت زمان حل خواهد شد.

در دور سوم نشست دوحه که روز گذشته پایان یافت، نمایندگان حدود ۳۰ کشور و نهاد در آن اشتراک کرده بودند.

 

مطالب مرتبط:

از ارائه اسامی اعضای جامعه مدنی در حاشیه سومین نشست دوحه خودداری شد

مجاهد پس از پایان نشست دوحه؛ یک چیز را درک نمودیم که اکثر کشورها اراده کمک و همکاری با افغانستان را دارند

Trending

خروج از نسخه موبایل