Connect with us

رویداد های اخیر

دی‌کارلو: مشارکت معنادار زنان افغان در روندهای سیاسی یک اصل اساسی است

وی افزود که اشتراک‌کنندگان در نشست دوحه نگرانی عمیق خود را در مورد محدودیت‌های شدید وضع شده بر زنان و دختران در افغانستان ابراز کردند.

منتشر شده

در

(Last Updated On: )

روزماری دی‌کارلو، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در امور سیاسی گفته است که دیدگاه‌های زنان و جامعه مدنی افغانستان در محراق نشست اخیر دوحه قرار داشت.

دی‌کارلو در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از پایان نشست دوحه تاکید کرد که مساله آموزش دختران نه تنها از نظر حقوق بشری مهم است بلکه موضوع مربوط به حقوق اساسی نیمی از نفوس افغانستان هم است.

وی افزود که اشتراک‌کنندگان در نشست دوحه نگرانی عمیق خود را در مورد محدودیت‌های شدید وضع شده بر زنان و دختران در افغانستان ابراز کردند.

به گفته معاون سرمنشی ملل متحد، تا زمانی‌که نیمی از جمعیت افغانستان از حقوق شان محروم باشند، افغانستان نمی‌تواند مجدداً به جامعه جهانی مدغم شود و اقتصاد پیشرفته داشته باشد.

وزارت خارجه امریکا نیز گفته است که نمایندگان امریکا برای افغانستان، توماس ویست و رینا امیری، در نشست سوم دوحه درباره افغانستان اشتراک کرده و خواستار رفع محدودیت‌ها در برابر زنان و دختران افغان شده اند.

به گفته ودانت پتیل، دلیل وضع تحریم‌های بانکی، اقدامات امارت اسلامی در زمینه حقوق بشر است.

پتیل گفت: «بحث‌ها مخصوصاً در مورد حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران بود و مهم‌تر از همه این‌که فرصت‌هایی برای مشارکت با زنان افغان و جامعه مدنی در دوحه وجود خواهد داشت. در یکی از جلسات این نشست در مورد اقتصاد، نمایندگان ویژه ما تام ویست و رینا امیری تاکید کردند که اقتصاد افغانستان وقتی حقوق نیمی از جمعیت آن رعایت نشود، رشد نخواهد کرد.»

در همین حال، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد تاکید کرد که موضوع حقوق زنان یکی از اولویت‌ها در نشست سوم دوحه بود و حقوق زنان و دختران در افغانستان باید رعایت شود.

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد گفت: «در نشست دوحه نظریاتی وجود داشت و کسانی بودند که حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران را در اولویت قرار دادند، ما نیز می‌گوییم که حقوق زنان و دختران در افغانستان باید رعایت شود و این‌که دولت افغانستان باید فراگیر باشد نه فقط از نظر ملیت‌ها، بلکه از نظر طیف سیاسی. اما آن‌چه امروز است را ما باید بپذیریم و با مقامات کنونی افغانستان تعامل را ادامه دهیم زیرا آنان این کشور را اداره می کنند.»

ذبیح‌الله مجاهد، رئیس هیات امارت اسلامی در نشست دوحه، اما آموزش دختران و حقوق بشر را مسایل داخلی افغانستان می‌داند و می‌گوید که این موضوعات با گذشت زمان حل خواهد شد.

در دور سوم نشست دوحه که روز گذشته پایان یافت، نمایندگان حدود ۳۰ کشور و نهاد در آن اشتراک کرده بودند.

 

مطالب مرتبط:

از ارائه اسامی اعضای جامعه مدنی در حاشیه سومین نشست دوحه خودداری شد

مجاهد پس از پایان نشست دوحه؛ یک چیز را درک نمودیم که اکثر کشورها اراده کمک و همکاری با افغانستان را دارند

رویداد های اخیر

تحول: خواست‌ها بر تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان

Published

on

(Last Updated On: )

Continue Reading

رویداد های اخیر

رهبران کشورهای سازمان همکاری شانگهای: ایجاد دولت فراگیر برای صلح پایدار در افغانستان مهم است

این رهبران در بیانیه‌ مشترک اعلام کردند که برای حمایت از تلاش‌ها به منظور عادی‌سازی اوضاع در افغانستان آماده هستند.

Published

on

(Last Updated On: )

رهبران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای بر ضرورت تشکیل یک دولت فراگیر در افغانستان تاکید کرده‌اند. سران کشورهای عضو این سازمان در یک بیانیه‌ مشترک تشکیل دولت فراگیر با مشارکت گسترده نمایندگان همه گروه‌های قومی و سیاسی را تنها راه دست‌یابی به صلح پایدار در افغانستان دانسته‌اند.

این رهبران طی نشستی در آستانه، پایتخت قزاقستان این اظهارات را با حضور رهبران و مقام‌های ارشد کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای مطرح کرده‌اند. این نشست دو روزه که روز گذشته (چهارشنبه) آغاز شد، بر وضعیت افغانستان، همکاری‌های امنیتی و کشورهای آسیای مرکزی متمرکز است.

این رهبران در بیانیه‌ مشترک اعلام کردند که برای حمایت از تلاش‌ها به منظور عادی‌سازی اوضاع در افغانستان آماده هستند.

در بیانیه‌ مشترک کشورهای عضو سازمان شانگهای آمده است: «کشورهای عضو، آمادگی خود را برای حمایت از تلاش‌های جامعه جهانی برای تضمین صلح و توسعه در افغانستان ابراز کردند.»

در همین حال، رئیس‌جمهور روسیه در این نشست اعلام کرده است که از آغاز کار گروه تماس سازمان همکاری شانگهای – افغانستان حمایت می‌کند.

ولادیمیر پوتین گفته که آغاز کار گروه تماس سازمان همکاری شانگهای – افغانستان به عادی‌سازی بیشتر اوضاع در این کشور کمک خواهد کرد.

او افزوده که سازمان همکاری شانگهای به طور سنتی درگیر مشکلات افغانستان بوده است.

از سویی هم، رئیس‌جمهور تاجیکستان نیز در این نشست تاکید کرده که برقراری صلح و ثبات در افغانستان به نفع همه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای است.

امام‌علی رحمان ابراز کرده که از ادامه تلاش‌ها برای کمک به مردم افغانستان حمایت می‌کند. او در این نشست با نگرانی از امنیت منطقه، بر لزوم ادامه کار مشترک کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای برای مبارزه با تروریزم و افراط گرایی، جرایم سازمان‌یافته فرامرزی از جمله قاچاق مواد مخدر تاکید نموده است.

نشست سران سازمان همکاری شانگهای روز چهارشنبه برای دو روز با شعار تقویت گفتگوهای چند جانبه، تلاش برای صلح و توسعه پایدار آغاز شد. در این نشست انتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد نیز اشتراک کرده است.

سران و نمایندگان کشورهای روسیه، قزاقستان، هند، ایران، چین، قرغیزستان، پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان، بلاروس، مغولستان، آذربایجان، قطر، امارات متحده عربی، ترکیه و ترکمنستان در این نشست حضور دارند، اما افغانستان که از ۲۰۱۲ عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای است، در این نشست دعوت نشده است.

با این حال، امارت اسلامی تاکید می‌کند، در نشست‌هایی که درمورد افغانستان بحث و گفتگو می‌شود، نماینده افغانستان باید حضور داشته باشد.

گفتنی است که دین محمد حنیف، سرپرست وزارت اقتصاد در رأس یک هیأت به منظور اشتراک در چهارمین نشست مجمع بین‌المللی ترانس هیمالیا به ‎کشور چین سفر کرده است.

وزارت اقتصاد در بیانیه‌ای گفته که سرپرست این وزارت در نشست ترانس هیمالیا در پیوند به آسیب‌پذیری سکتور اقتصاد و مصئونیت اجتماعی بنابر وقوع حوادث طبیعی اخیر و تغییرات اقلیمی در افغانستان، مبارزه با خطرات محیط زیستی و مدیریت بحران اقلیمی، معرفی فرصت‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی به منظور جلب سرمایه‌گذاری‌ها، بهبود و تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجارتی به سطح منطقه و جهان سخنرانی کرده است.


مطالب مرتبط: 

کابلوف: تاجیکستان مخالف اشتراک امارت اسلامی در فعالیت‌های سازمان همکاری‌های شانگهای است

وزیر خارجه پاکستان خواستار احیای گروه تماس سازمان شانگهای برای افغانستان شد

Continue Reading

رویداد های اخیر

استرالیا نماینده ویژه جدید برای افغانستان تعیین کرد

Published

on

(Last Updated On: )

دولت استرالیا اماندا مک گرگور را به عنوان نماینده ویژه این کشور برای افغانستان معرفی کرده است.

پیش از این، گلن مایلز به عنوان نماینده ویژه استرالیا برای افغانستان کار می‌کرد.

پنی وونگ، وزیر امور خارجه استرالیا گفته است: «خانم مک گرگور که در قطر مستقر می‌باشد، با کشورهای همفکر خود همکاری خواهد کرد تا از طالبان (امارت اسلامی افغانستان) در مورد نقض حقوق بشر و حمایت از مردم افغانستان توضیح بخواهند.»

مک گرگور پنج سال در وزارت دفاع استرالیا کار کرده است.

اخیراً مک گرگور معاون سفارت استرالیا در لبنان بود.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!