Connect with us

رویداد های اخیر

دوازده عضو شورای امنیت ملل متحد قانون امر بالمعروف را محکوم کردند

دوازده عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد از امارت اسلامی خواسته اند تا فوراً تمام سیاست ها و اقداماتی را که زنان و دختران را از حقوق بشر و آزادی های اساسی محدود می‌کند، لغو نماید.

منتشر شده

در

دوازده عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه قانون امر بالمعروف و نهی عن المنکر در افغانستان را محکوم کرده و از جامعه بین‌المللی خواستند تا از نفوذ خود برای لغو فوری محدودیت‌ها علیه زنان و دختران، استفاده کند.

چین، روسیه و الجزایر، سه عضو دیگر شورای امنیت از این اعلامیه حمایت نکردند.

یک دیپلومات به روزنامه «د نشنل» امارات متحده عربی گفته است که روسیه و چین این موضوع را یک موضوع داخلی افغانستان دانسته و گفته اند که قضاوت در مورد آن درست نیست.

دوازده عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد از امارت اسلامی خواسته اند تا فوراً تمام سیاست ها و اقداماتی را که زنان و دختران را از حقوق بشر و آزادی های اساسی محدود می‌کند، لغو نماید.

یامازاکی کازویوکی، نماینده جاپان در سازمان ملل متحد به نمایندگی از ۱۲ عضو شورای امنیت گفت: « امروز، ما بار دیگر از طالبان (امارت اسلامی) می‌خواهیم که فوراً تمام سیاست‌ها و رفتارهایی را که استفاده زنان و دختران از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی را محدود می‌کند، لغو کنند. طالبان (امارت اسلامی) باید با احترام به حقوق زنان و دختران افغان برای تحصیل و کار و همچنین آزادی بیان و رفت و آمد، به صدای زنان و دختران افغان گوش داده و به آنان پاسخ دهند. این پیش نیاز یک افغانستان باثبات، صلح آمیز و مرفه است.»

اعضای شورا با اشاره به نشست اخیر دوحه در باره افغانستان، در ادامه تاکید کردند که اقدامات امارت اسلامی، تلاش‌های بین‌المللی برای تعامل با آنها را تضعیف می‌کند.

این در حالی است که امارت اسلامی گفته است که قوانین در افغانستان بر اساس احکام شریعت وضع می‌شود و به آن احترام گذاشته شود.

رویداد های اخیر

متقی خطاب به همسایگان افغانستان: مسایل کوچک را کنار بگذاریم و پیشرفت‌های بزرگ داشته باشیم

آقای متقی خاطر نشان کرد که آغاز کار عملی پروژه تاپی در افغانستان، در واقع، نشان دهنده عبور از جنگ و رقابت به پیشرفت و همکاری است.

Published

on

سرپرست وزارت امور خارجه از همسایگان افغانستان خواسته است تا «مسایل کوچک» را کنار گذاشته و برای رفاه مردم، همکاری نمایند.

امیر خان متقی این مطلب را روز یکشنبه (۱۵ سنبله) در ضیافت سفیران کشورهای خارجی و نمایندگان سازمان‌های منطقه‌ای و بین المللی در مقر وزارت امور خارجه در کابل بیان کرده است.

او در سخنرانی خود در مورد افتتاح پروژه تاپی، تاپ، فایبر نوری و خط آهن معلومات ارائه نمود.

آقای متقی خاطر نشان کرد که آغاز کار عملی پروژه تاپی در افغانستان، در واقع، نشان دهنده عبور از جنگ و رقابت به پیشرفت و همکاری است.

وی ابراز امیدواری کرد که این پروژه به منزل مقصود برسد و مردم پاکستان و هند هم از آن استفاده کنند.

سرپرست وزارت امور خارجه همچنان از کشورها خواست که به جای تعامل از زاویه رقابت‌های منفی و مسایل امنیتی، به مسایل از زاویه مثبت و منفعت دوجانبه بنگرند.

آقای متقی ابراز امیدواری کرد که با افتتاح پروژه های بزرگ اقتصادی، تحول بزرگ اقتصادی در منطقه رونما گردد.

او گفت که توسعه روابط امارت اسلامی با کشورهای منطقه نشان می‌دهد که حکومت افغانستان، هم اراده و هم ظرفیت دارد تا روابط سیاسی را گسترش دهد.

وی افزود: «مهم اینست که احترام متقابل موجود باشد و به منافع مشروع یکدیگر احترام بگذاریم.»

Continue Reading

رویداد های اخیر

درانی: افغانستان اگر در انزوا نگهداشته شود، گروه های تروریستی دوباره رشد می‌کنند

وی افزود که اگر تعامل با افغانستان به سطح بین المللی صورت نمی گیرد، تعامل به سطح منطقه صورت گیرد.

Published

on

نماینده ویژه پیشین پاکستان برای افغانستان گفته است که اگر افغانستان در انزوا نگهداشته شود، گروه های تروریستی در این کشور دوباره رشد می‌کنند.

آصف علی درانی تصریح کرده است که با ادامه بحران اوکراین و قتل عام در فلسطین، افغانستان به باد فراموشی سپرده شده است.

او گفت: «اگر القاعده نیست، شاخه خراسان داعش می‌آید. حادثه ممکن به سطح حمله یازدهم سپتمبر صورت نگیرد، اما یک فاجعه رخ خواهد داد، خطر وجود خواهد داشت. مردم در سایر نقاط جهان احساس ناامنی خواهند کرد.»

وی افزود که اگر تعامل با افغانستان به سطح بین المللی صورت نمی گیرد، تعامل به سطح منطقه صورت گیرد.

این دیپلومات پاکستانی از چگونگی حکومت‌داری در افغانستان و تامین حقوق زنان در این کشور انتقاد کرد.

آقای درانی تاکید کرد کسانی که معتقدند باید دولت سرپرست را به رسمیت بشناسند، با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

او گفت: «حق به رسمیت شناختن را هر کشوری دارد، یک کشور را به رسمیت بشناسد یا نشناسد، اما قبل از حادثه یازدهم سپتمبر، ما و برخی از کشورهای دیگر آنها را به رسمیت شناخته بودیم، اما چی فایده داشت. موضوع اصلی این است کسی را که به رسمیت می شناسید، او در عوض برای بودن بخشی از جامعه جهانی، چی اقدامات را انجام می‌دهد؟»

وی افزود: «آنها فردا در جلسات بزرگ مانند، سازمان ملل متحد، و سازمان همکاری اسلامی اشتراک می کنند، بناء سوال این است که آنها چی اقداماتی را انجام می‌دهند. آیا اقدامات آنها همین خواهد بود که بر تعلیم دختران محدودیت وضع می‌کنند، آواز آنها را منع می‌کنند و می‌گویند که کار کرده نمی توانند، بنابرین به رسمیت شناختن آنها سودی ندارد بل یک جنجال دیگر برای آن کشور خواهد بود.»

آقای درانی بر رسیدگی به مُعضل افغانستان از طریق منطقه تاکید کرد، زیرا به گفته‌ او امریکا و کشورهای غربی بر سر مسایل حقوق بشر در افغانستان تاکید دارند.

از سویی دیگر، حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین کشور و عبدالرحمن نظامانی، سرپرست سفارت پاکستان در کابل، با هم دیدار کرده اند.

محور این دیدار ایجاد سهولت‌های تجارتی و روابط خوب میان دو کشور بربنیاد احترام متقابل گفته شده است. آقای کرزی گفته است که افراط گرایی و خشونت به هردو کشور زیان می رساند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

تاکید حقانی بر بلند بردن ظرفیت نیروهای هوایی

آقای حقانی همچنان تاکید نمود که به زودی به جهانیان ثابت خواهد شد که امارت اسلامی در عرصه های مختلف به خودکفایی می‌رسد.

Published

on

سرپرست وزارت امور داخله نیروهای هوایی را مدافعین اصلی افغانستان دانسته و بر بلند بردن ظرفیت و مجهز شدن این نیروها تاکید کرده است.

سراج الدین حقانی که در مراسم فراغت پیلوتان از پوهنتون دفاعی وزارت دفاع ملی سخنرانی می‌کرد، همچنان تاکید نمود که به زودی به جهانیان ثابت خواهد شد که امارت اسلامی در عرصه های مختلف به خودکفایی می‌رسد.

او گفت: «قوت‌های هوایی ما مدافعین اصلی وطن هستند...امروز اگر جهانیان ما را محکوم می‌کنند که دفاع هوایی و زمینی نداریم و قوت استعداد آن را نداریم، ولی در عمل ثابت می‌شود و امروز شما نشان دادید. ما ۳ نفر را برابر ۳ هزار نفر می‌دانیم و ان شاء الله در وقت کم خودکفا خواهیم شد.»

لوی درستیز قوای مسلح کشور در این مراسم از انتقال طیاره های افغانستان به کشورهای همسایه در روزهای سقوط جمهوریت به شدت انتقاد کرد و آن را خیانت در حق مردم و کشور دانست.

فصیح الدین فطرت اما خطاب به نیروهای امنیتی دولت پیشین که در بیرون از افغانستان به سر می‌برند گفت که آغوش امارت اسلامی به روی آنها باز است و می‌توانند به کشور برگشته و مصدر خدمت به مردم شوند.

آقای فطرت گفت: «ما صدا می‌کنیم، جوانای ما اگر افغانستان را ترک کردند و فرار کردند و حالا در کشورهای خارجی زندگی می‌کنند، اگر چه رفاه و آسایش داشته باشند اما در آن کشورها، نه دین شان مطابقت می‌کند و نه مذهب شان. اگر واقعاً مسلمان باشند عذاب وجدان می‌کشند. پس آغوش امارت اسلامی برای همه شان باز است، آنها هم بازگردند.»

این مقام ارشد وزارت دفاع ملی هشدار داد کسانی که به دستور خارجی‌ها در تلاش مختل ساختن اوضاع امنیتی کشور باشند، پاسخ سختی از جانب نیروهای امنیتی و دفاعی دریافت خواهند کرد.

او گفت: «حکومتی که فعلاً در افغانستان حاکم است مستقل است و تمام قلمرو افغانستان را در کنترول دارد و کاملاً مستقل است و اگر کسی به دستور بیگانه ها، اگرچه افغان هم باشد باز بخواهد که اینجا امنیت را اخلال کند، اگرچه عضو بدن ما هم باشد آن را قطع کنیم تا دیگر ملت ما در آسایش و رفا کامل باشند.»

گفتنی است که همزمان با فراغت سه پیلوت، به تعداد ۱۲۰ داوطلب دیگر پس از سپری نمودن امتحان رقابتی جهت آموزش پیلوتی برای مدت چهار سال در این مسلک جذب پوهنتون قوت های هوایی شده که از این میان، ۸۰ نفر به بخش پیلوتی، ۲۵ نفر در بخش انجینری پیلوت و ۱۵ نفر در بخش پیلوتان کشاف می‌باشند و درس‌های شان به‌طور رسمی آغاز شده است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2024 Ariana News. All rights reserved!