Connect with us

رویداد های اخیر

دشمنی چندین دهه‌ای میان برخی از اقوام در پکتیا و پکتیکا به پایان رسید

دشمنی میان آنها ۸۰ الی ۱۰۰ سال پیش آغاز شده بود که در نتیجه آن حدود صد نفر جان باخته اند.

منتشر شده

در

مقام‌ها از پایان دشمنی چندین دهه‌ای میان برخی از اقوام در ولایت‌های پکتیا و پکتیکا با حضور سراج الدین حقانی، سرپرست امور داخله و خلیل الرحمن حقانی، سرپرست وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان خبر می‌دهند.

دلیل خصومت میان اقوام سروخیل، کریخیل، شنگ، درور، ایوخیل و متخیل، مسایل مربوط به زمین گفته شده است.

دشمنی میان آنها ۸۰ الی ۱۰۰ سال پیش آغاز شده بود که در نتیجه آن حدود صد نفر جان باخته اند.

سراج الدین حقانی، سرپرست وزارت امور داخله در مراسمی به مناسبت آشتی این قبایل گفت: « به یاری خداوند متعال به دشمنی‌های طولانی، برخی بیش از هشتاد سال، پایان دادیم.»

وی افزود که این آشتی، گام بزرگی برای رضای خدا و وحدت مردم افغانستان است.

آقای حقانی ضمن اشاره به فرمان عفو رهبر امارت اسلامی، بر اهمیت مصالحه و همدیگری پذیری میان افغان‌ها نیز تاکید کرد.

در همین حال، خلیل الرحمن حقانی، سرپرست وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان گفت زمانی که درگیری های گذشته فراموش و یکدیگر عفو شود، هر که دوباره به خونریزی و فتنه برگردد، نزد خداوند مجرم و گناهکار خواهد بود.

رویداد های اخیر

اوزبیکستان نفت خام شمال افغانستان را پالایش می‌کند

پالایشگاه نفتی سانِگ نخستین محموله نفت خام افغانستان را با ظرفیت ۲ میلیون تن در سال (۴۰ هزار بشکه در روز) پالایش می‌کند.

Published

on

اس‌اند پی گلوبل گزارش داده است که امارت اسلامی افغانستان با اوزبیکستان توافق کرده که نفت خام افغانستان در پالایشگاه نفتی فرغانه پالایش شود.

پالایشگاه نفتی سانِگ نخستین محموله نفت خام افغانستان را با ظرفیت ۲ میلیون تن در سال (۴۰ هزار بشکه در روز) پالایش می‌کند.

اس‌اند پی گلوبل روز دوشنبه (۱۹سنبله) به نقل از منابع بلندپایه نزدیک به صنعت نفت اوزبیکستان گزارش داد که توافقنامه‌ای میان امارت اسلامی و اوزبیکستان امضا شده است.

به گفته این منبع، «نفت خام افغانستان از بندر حیرتان از طریق دریایی آمو و با استفاده از واگن‌های ریلی متعلق به شرکت سانِگ به اوزبیکستان منتقل خواهد شد.»

این منبع افزود که ارسال نفت خام از پیش آغاز شده و مذاکرات شامل توافق بر سر ۱۰۰ هزار تن نفت خام بوده است، هرچند حجم نهایی توافق شده هنوز روشن نیست.

افغانستان از مدت‌ها پیش مقادیر کمی نفت در حوزه آمودریا در شمال کشور تولید کرده است. اما توانایی پالایش نفت خام را نداشته و به‌طور عمده به سوخت از کشورهای همسایه مانند ترکمنستان، ایران و اخیراً قرقیزستان وابسته بوده است.

پالایشگاه فرغانه تنها پالایشگاه در اوزبیکستان است که توان فنی پالایش نفت خام افغانستان را دارد و این تاسیسات دوران شوروی به‌طور خاص برای انواع مختلف نفت خام طراحی شده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

قصر سفید می‌گوید گزارش جدید جمهوری‌خواهان درباره خروج از افغانستان حرف جدیدی ندارد

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید گفت که گزارش کمیته یک‌جانبه است.

Published

on

سخنگوی امنیت ملی قصر سفید گفته است که گزارش تازه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا به رهبری جمهوری‌خواهان، درباره خروج از افغانستان، اطلاعات جدیدی ندارد و یکجانبه است.

او با رد انتقاد جمهوری‌خواهان گفت مقام‌های امریکایی در مورد خروج پاسخگو بودند.

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا به ریاست مایکل مکال، پس از دو سال تحقیق گزارش طولانی خود را درباره خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و پیامدهای آن منتشر کرد.

در این گزارش گفته شده که بایدن بدون مشورت با نهادهای امریکایی و با توحه به منافع سیاسی خود تصمیم به خروج از افغانستان گرفت.

در گزارش گفته شده که حکومت بایدن در زمان خروج امریکا از افغانستان، تصمیم تخلیه غیرنظامیان از این کشور را بسیار دیر گرفت.

همچنین بر اساس این گزارش، حکومت امریکا در برقراری ارتباط بین وزارتخانه‌ها در واشنگتن و مقام‌ها در افغانستان ناکام ماند.

به دنبال انتشار این گزارش قصر سفید نشست خبری برگزار کرد و گفت که گزارش جدید نکته‌ای تازه به گزارش اولیه کمیته نمی‌افزاید.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید گفت که گزارش کمیته یک‌جانبه است.

او گفت که حکومت ترامپ در حالی توافقنامه را با امارت اسلامی امضا کرد و متعهد به خروج از افغانستان از جمله پایگاه بگرام شد که حکومت اشرف غنی بی نهایت ضعیف شده بود و امارت اسلامی در اوج قدرت خود قرار داشت.

کربی افزود که حکومت ترامپ پنج هزار زندانی امارت اسلامی را آزاد کرد.

او خروج امریکا از افغانستان را مسئولانه و مطابق برنامه حکومت ترامپ خواند.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا در واکنش به اظهارات کربی گفت که هیچ یک از مقام‌های امریکایی بابت خروج و وضعیت پس از آن مجازات نشده است.

او روز دوشنبه در صفحه خود در ایکس نوشت: «در حالی‌که سایر متحدان ناتو مقام‌‎ها را به دلیل فاجعه در افغانستان برکنار یا مجازات کردند، حتا یک مدیر حکومت بایدن و هریس مواخذه نشده‌است.»

او افزود: «در واقع بسیاری از آنها ارتقا یافته‌اند.»

جمهوری‌خواهان باور دارند که در جریان آشفته خروج امریکا ۱۳ سرباز این کشور در افغانستان کشته شد و بسیاری از متحدان امریکایی مانند مترجمان و همکاران سابق اردو، در افغانستان جا ماندند.

مایکل مکال گفت که برنامه خروج ترامپ بر اساس شرایط افغانستان و تعهد امارت اسلامی به موافقتنامه دوحه بود.

Continue Reading

رویداد های اخیر

افزایش کشت ریحان در هلمند و کندهار پس از ممنوعیت خشخاش

مسوولان محلی این ولایت‌ها می‌گویند که امسال در بیش از ۲ هزار هکتار زمین ریحان کشت شده که از آن بیش از ۳ هزار متریک تُن حاصلات به دست می‌آید.

Published

on

پس از ممنوعیت کشت خشخاش در کشور، حالا دهقانان در ولایت های هلمند و کندهار به کشت ریحان رو آورده اند.

مسوولان محلی این ولایت‌ها می‌گویند که امسال در بیش از ۲ هزار هکتار زمین ریحان کشت شده که از آن بیش از ۳ هزار متریک تُن حاصلات به دست می‌آید.

در کندهار بیش از یک هزار هکتار جریب ریحان کشت شده که از این زمین‌ها بیش از یک‌هزار تُن ریحان به دست خواهد آمد.

محمد حنیف حقمل، سخنگوی ریاست زراعت، آبیاری و مالداری کندهار می‌گوید: «کشت ریحان در کندهار امسال افزایش یافته است. بیشتر دهقانان به کشت ریحان رو آورده اند. دلیل آن آب فراوان و بارندگی‌ها است.»

در ولایت هلمند نیز کشت ریحان افزایش یافته است. بر اساس معلومات مسوولان این ولایت، در بیش از ۱۴۰۰ جریب زمین ریحان کشت شده که از آن نزدیک به ۲ هزار متریک تُن حاصلات به دست خواهد آمد.

اما دهقانان در این ولایت‌ها می‌گویند که به دلیل نبود بازار مناسب، قیمت ریحان نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش یافته است، از این رو آنان متحمل زیان های زیادی شده اند.

بر اساس معلومات مسوولان، سال گذشته قیمت یک کیلو ریحان در بازارها تا ۵۰۰ افغانی بود، اما در سال جاری یک کیلو ریجان ۲۸۰ افغانی تا ۳۰۰ افغانی به فروش می‌رسد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2024 Ariana News. All rights reserved!