Connect with us

رویداد های اخیر

در کنفرانس ژنو روی آتش‌بس تاکید شد

منتشر شده

در

(Last Updated On: قوس ۳, ۱۳۹۹)

کنفرانس ژنو در مورد افغانستان زیر عنوان «صلح، رفاه و خود اتکایی» رسما آغاز شد و نمایندگان ۷۰ کشور و نهادهای بین المللی به صورت مجازی در این کنفرانس شرکت کردند تا در مورد ادامه کمک مالی به افغانستان برای چهار سال آینده بحث کنند.

این کنفرانس دو روزه با سخنان محمد حنیف اتمر وزیر امور خارجه کشور آغاز شد. آقای اتمر گفت که در حال حاضر کاهش خشونت ها از اولویت افغانستان است.

آقای اتمر گفته است: “ما از همکاران جهانی و منطقوی و سازمان ملل که در امر آغاز مذاکرات کمک کردند سپاسگزاری میکنیم. به هر حال اولویت کاهش خشونت است.”

اتمر گفته است: “نتایج روند صلح باید خواست آزاد مردم افغانستان را تداعی کند و برای جامعه جهانی نیز قابل قبول باشد.”

او افزوده است: “نتایج نهایی یک افغانستان متحد، مستقل و دیموکراتیک است که در آن صلح و ثبات نه از درون و نه هم از خارج تهدید شود.”

در همین حال در نشست ژنو رولا غنی بانوی اول کشور نیز صحبت کرد و گفت که طالبان حملات علیه نیروهای افغان را افزایش داده اند.

خانم غنی گفته است: “حکومت تمام امتیازها را داد اما طالبان خشونت، کشتار را شدت بخشید و روابط خود با گروه هراس افگنی حفظ کرده است.”

به گفته وی: “ما صلح میخواهیم، صلح رویای ماست، با به صلح اهمیت قایل میشویم. اما ما به اصول مهم نهفته در قانون اساسی خود و ارزش‌های جمهوری خود نیز پایبند خواهیم بود.

از سوی هم میشل باشلت ، رییس بخش حقوق بشر سازمان ملل متحد از طرف های درگیر در افغانستان خواست تا از وارد شدن تلفات به غیرنظامی جلوگیری کنند، هدف قرار دادن اماکن عمومی را متوقف کنند، از مشارکت زنان اطمینان حاصل کنند، از فضای مدنی محافظت کنند و به نیازهای قربانیان جنگ رسیدگی کنند و عدالت را در کشور تامین کنند.

رویداد های اخیر

سفر یک مقام ارشد امریکایی به قطر و پاکستان برای گفتگو در باره افغانستان

Published

on

(Last Updated On: ثور ۸, ۱۴۰۳)

وزارت امور خارجه امریکا اعلام کرده است که جان بس، سرپرست معینیت امور سیاسی این وزارت برای گفتگو در باره افغانستان و مسایل منطقه‌ای به قطر و پاکستان سفر می‌کند.

این وزارت با نشر اعلامیه‌ای روز جمعه (۷ ثور) گفته است که سفر جان بس از ۲۶ اپریل آغاز و به تاریخ ۳۰ اپریل پایان می‌یابد.

در اعلامیه آمده است: «وی در دوحه قطر با مقامات ارشد دولت قطر و سایرماموریت‌های دیپلوماتیک دیدار خواهد کرد تا در مورد حمایت از افغانستان و منافع مشترک امنیتی در منطقه گفتگو کند.»

اعلامیه افزوده است که آقای بس در اسلام آباد پاکستان با مقامات ارشد این کشور دیدار خواهد کرد تا «در مورد طیف وسیعی از مسایل منطقه‌ای و دوجانبه به‌حیث بخشی از مشارکت ایالات متحده و پاکستان گفتگو کند.»

جان بس در اداره دونالد ترمپ بین دسمبر ۲۰۱۷ و جنوری ۲۰۲۰ به‌حیث سفیر امریکا در کابل کار کرده بود.

Continue Reading

رویداد های اخیر

نشست سه‌جانبه میان افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان برگزار شد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۷, ۱۴۰۳)

نشست سه‌جانبه میان هیئت‌های افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان در ارتباط به اتصال شمال آسیا به جنوب آسیا و کاهش هزینه‌های ترانزیتی و ترانسپورتی در قلمرو سه کشور در کابل برگزار شد. در این نشست در مورد ایجاد کمیته مشترک تخنیکی برای تداوم گفتگوها نیز توافق صورت گرفت.

وزارت صنعت و تجارت با نشر خبرنامه‌ای نوشته که نشست سه‌جانبه به رهبری نورالدین عزیزی، سرپرست این وزارت، چاکی‌اف، معاون رئیس جمهور ترکمنستان و سریک ژومانگارین، معاون صدراعظم قزاقستان برگزار شده است.

براساس خبرنامه، این نشست در ادامه نشست‌های دوجانبه که میان سه کشور دایر شده بود، برگزار گردیده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

محمد یعقوب مجاهد: در افغانستان هیچ گروه مخرب به شمول داعش حضور فزیکی ندارد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۷, ۱۴۰۳)

سرپرست وزارت دفاع ملی گفته است که در افغانستان هیچ گروه مخرب به شمول داعش به شکل فزیکی وجود ندارد و امارت اسلامی هم به کسی اجازه نخواهد داد تا از خاک این کشور تهدیدی به کشورهای منطقه ایجاد شود.

محمد یعقوب مجاهد این مطلب را روز پنجشنبه (۶ ثور) در دیدار با هیاتی از مالیزیا در کابل بیان کرده است.

طبق خبرنامه وزارت دفاع ملی، در این دیدار آقای مجاهد از برخورد نیک‌ مردم و حکومت مالیزیا با مهاجرین افغان در آن کشور و روابط دیرینه آن با افغانستان یادآوری کرده گفت: مالیزیا یک کشور قدرتمند و بزرگ‌ اسلامی است، امیدوارم این رفت و آمدها تقویت گردد.

وی افزود: خوشبختانه با روی کار آمدن امارت اسلامی گلیم اشغال برچیده شد و جنگ به طور کامل در این کشور ختم و امنیت سرتاسری برقرار گردید.

بر بنیاد خبرنامه وزارت دفاع ملی، در این دیدار هیات مالیزیا افغانستان را یک کشور دوست دانسته و ضمن تاکید بر همکاری‌های همه جانبه، اطمینان دادند آنچه که در افغانستان از نزدیک مشاهده نمودند، با مقام‌های کشور شان شریک خواهد شد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!