Connect with us

جهان

در آستانه آغاز کمپین پولیو، ده‌ها فلسطینی در حملات اسرائیل در غزه کشته شدند

داکتران گفتند که در پی حملات اسرائیل دستکم ۱۹ نفر کشته شده‌اند و حداقل ۹ جسد را از منطقه‌ای که اردوی اسرائیل در آن عملیات انجام داده است، پیدا کردند.

منتشر شده

در

در آستانه آغاز برنامه واکسیناسیون پولیو ، مقام‌های صحی غزه اعلام کردند که روز شنبه براثر حملات اسرائیل دست‌کم ۴۸ نفر در غزه کشته‌ شدند.

قرار است سازمان ملل واکسیناسیون حدود ۶۴۰‌ هزار کودک را با وقفه‌های روزانه هشت‌ ساعته جنگ، آغاز کند.

به گزارش رویترز، معاون وزیر صحت غزه گفت که تیم‌های واکسیناسیون تلاش خواهند کرد تا حد امکان به مناطق بیشتری برسند تا از پوشش گسترده اطمینان حاصل کنند. او گفته که تنها یک آتش‌بس جامع می‌تواند تطبیق واکسیناسیون را تضمین کند.

مقام‌های سازمان صحت جهانی می‌گویند حداقل ۹۰ درصد از کودکان باید دوبار با فاصله چهار هفته واکسین شوند تا این کمپاین موفق شود، اما غزه که تقریباً ۱۱ ماه است درگیر جنگ است، با چالش‌های بزرگی مواجه است.

با این‌حال اردوی اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرده است که به عملیات خود در مرکز و جنوب نوار غزه ادامه می‌دهد.

داکتران گفتند که در پی حملات اسرائیل دستکم ۱۹ نفر کشته شده‌اند و حداقل ۹ جسد را از منطقه‌ای که اردوی اسرائیل در آن عملیات انجام داده است، پیدا کردند.

به گفته داکتران ، دست‌کم ۳۰ نفر دیگر در حملات اسرائیل در مناطق دیگر غزه کشته شده‌اند.

وزارت صحت غزه گفته بیش از ۴۰‌ هزار و ۶۰۰ فلسطینی در حملات اسرائیل کشته شده‌اند.

در پی درگیری‌ها تقریباً کل جمعیت ۲.۳ میلیون نفری غزه آواره شده‌اند و این منطقه با بحران گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کند.

جهان

رویترز: موساد در ۵ هزار پیجر حزب‌ الله مواد منفجره کار گذاشته بود

اسرائیل هنوز به طور رسمی نسبت به اتهام‌های مطرح مبنی بر دست داشتن سرویس‌های اطلاعاتی این کشور در انفجار پیجر‌های اعضای حزب‌الله واکنش نشان نداده است.

Published

on

انفجار پیجرهای اعضای حزب‌الله تا کنون بیش از ۱۰ کشته و نزدیک به ۳ هزار زخمی به جا گذاشته است. خبرگزاری رویترز در گزارشی آورده که اسرائیل ۵ هزار دستگاه پیجر را منفجر کرده است.

رویترز به نقل از یک منبع بلند‌رتبه امنیتی در لبنان و یک منبع دیگر در گزارشی آورده است که سازمان اطلاعات و عملیات خاص اسرائیل، موساد ماه‌ها قبل از انفجارهای روز سه‌شنبه مواد منفجره‌ای را داخل ۵ هزار پیجر خریداری شده توسط حزب‌الله، کار گذاشته بود.

این عملیات که منجر به انفجار هزاران پیجر در سراسر لبنان شد و تعدادی کشته و مجروح به جا گذاشت بنا به گزارش رویترز، یک نقص امنیتی بی‌سابقه برای حزب‌ الله به شمار می‌رود.

به گفته یک منبع امنیتی لبنانی که نامش فاش نشده، پیجرهایی که حزب‌الله سفارش خرید آن‌ها را داده بود توسط یک شرکت تایوانی به نام «گلد آپولو» تهیه و به لبنان ارسال شده است.

مسئوولین این شرکت اما گفته‌اند که خود پیجرها را تولید نمی‌کنند بلکه شرکتی اروپایی با برند «گلد آپولو» سازنده این دستگاه‌ها است.

اسرائیل هنوز به طور رسمی نسبت به اتهام‌های مطرح مبنی بر دست داشتن سرویس‌های اطلاعاتی این کشور در انفجار پیجر‌های اعضای حزب‌الله واکنش نشان نداده است.

شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در لبنان اما معتقدند که اسرائیل به صورت مستقیم در این عملیات نقش داشته و باید منتظر پاسخ انتقامی حزب‌الله باشد.

رویترز در گزارش خود به نقل از چندین منبع آورده است که به نظر می رسد این عملیات از ماه‌ها پیش طراحی شده بود.

بنا به این گزارش، حزب‌الله پیش‌تر برای ۵ هزار پیجر نزد شرکت تایوانی سفارش خرید داده بود که اوایل سال جاری میلادی وارد لبنان شدند.

دو منبع آگاه به رویترز گفتند که شبه‌نظامیان حزب‌الله از این پیجرها که تنها پیام‌های متنی ارسال می‌کند به عنوان یک وسیله ارتباطی با تکنالوژی پایین استفاده می‌کردند تا از ردیابی موقعیت مکانی خود توسط اسرائیل جلوگیری کنند.

منبع بلند‌رتبه لبنانی نیز مدعی شده است که نهاد جاسوسی اسرائیل دستگاه‌های پیجر را در مرحله تولید دستکاری کرده است.

بنا به ادعای این منبع «موساد یک برد غیرقابل ردیابی حاوی مواد منفجره را که با ارسال کد فعال می‌شود و حتی با اسکنرها هم به سختی قابل تشخیص هستند از پیش داخل این دستگاه‌ها کار گذاشته است.»

این منبع افزود که ۳ هزار دستگاه از این پیجرها با ارسال پیام کدگذاری شده به صورت همزمان منفجر شدند.

یک منبع امنیتی دیگر به رویترز گفت که حداکثر سه گرام مواد منفجره در پیجرهای جدید خریداری شده جاسازی شده بود.

یکی از مقام‌های حزب‌الله که نخواست نامش فاش شود به رویترز گفت که این انفجار‌ها «بزرگترین نقص امنیتی» این گروه از زمان آغاز درگیری‌های غزه میان اسرائیل و حماس در ۷ اکتوبر گذشته بوده است که دامنه آن به مرزهای جنوبی لبنان نیز کشیده شده است.

جاناتان پانیکوف، معاون سابق اطلاعات ملی ایالات متحده در امور خاورمیانه نیز در گفتگو با رویترز این انفجارها را «بزرگترین شکست اطلاعاتی و ضد جاسوسی حزب‌الله در دهه‌های اخیر» توصیف کرده است.

Continue Reading

جهان

هریس خواستار پایان جنگ در غزه و عدم اشغال مجدد سرزمین‌های فلسطینی شد

هریس تاکید کرد که اسرائیل نباید پس از پایان جنگ تقریباً یک ساله، منطقه تحت محاصره فلسطین را دوباره اشغال کند.

Published

on

 کامالا هریس، معاون جو بایدن رییس جمهور و نامزد دموکرات ریاست‌جمهور امریکا، روز سه شنبه (۲۷سنبله) خواستار پایان دادن به جنگ اسرائیل علیه غزه و عدم اشغال مجدد سرزمین‌های فلسطینی شد.

وی تاکید کرد که اسرائیل نباید پس از پایان جنگ تقریباً یک ساله، منطقه تحت محاصره فلسطین را دوباره اشغال کند.

او که در فیلادلفیا برای انجمن ملی روزنامه‌نگاران سیاه‌پوست صحبت می‌کرد، خواستار آتش‌بس بین اسرائیل و حماس، راه‌کار دو کشوری و ایجاد ثبات در خاورمیانه به‌گونه‌ای شد که ایران را قدرتمند نکند.

هریس، در پاسخ به سؤالات خبرنگاران گفت: «ما آشکارا اعلام کرده ایم که یک توافق باید به نفع همه در منطقه انجام شود.»

وزارت صحت فلسطین تازه‌ترین آمار قربانیان نوار غزه را منتشر و اعلام کرد که از هفتم اکتوبر ۲۰۲۳ تاکنون، ۴۱ هزار و ۲۵۲ نفر در این منطقه جان باخته اند.

واشنگتن قرار است طرح پیشنهادی اصلاح شده‌ای را برای توافق آتش بس در غزه به طرف‌های مصری و قطری ارائه کند.

در حال حاضر یکی از مهمترین نکات مورد اختلاف، اصرار صدراعظم اسرائیل بر اشغال محور فیلادلفیا در مرز غزه و مصر است و این درحالی است ‌که حماس بر عقب‌نشینی کامل نظامیان اسرائیل از این منطقه اصرار دارد.

Continue Reading

جهان

استولتنبرگ: هر کشوری جداگانه درباره استفاده اوکراین از راکت‌هایش تصمیم‌گیری کند

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفته است که اگر به اوکراین اجازه داده شود با راکت‌های دوربرد ساخت غرب حمله کند، در واقع غرب به‌طور مستقیم با روسیه وارد جنگ می‌شود.

Published

on

ینس استولتنبرگ، سرمنشی ناتو در اظهاراتی گفته است که، از مذاکرات در مورد استفاده اوکراین از راکت‌های دوربرد برای حمله به عمق خاک روسیه استقبال می‌کند اما هر تصمیمی در مورد این موضوع باید به‌طور جداگانه توسط متحدان گرفته شود.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین ماه‌هاست که از متحدانش خواسته است تا به کی‌یف اجازه دهند از راکت‌های غربی، از جمله راکت‌های دوربرد امریکا و سایه طوفان بریتانیا علیه خاک روسیه استفاده کند تا توانایی مسکو برای انجام حملات محدود شود.

کر استارمر، صدراعظم انگلیس و جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا روز جمعه در واشنگتن درباره اینکه آیا کی‌یف از راکت‌های دوربرد علیه اهدافی در روسیه استفاده کند یا خیر، گفتگو کردند اما تصمیمی در این باره اعلام نشد.

استولتنبرگ افزود: «من از این تحولات و این تصمیم‌ها استقبال می‌کنم، اما تک تک متحدان باید تصمیم نهایی را خود بگیرند. متحدان در این مورد سیاست‌های متفاوتی دارند.»

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، برخی از مقامات ایالات متحده به‌طور جدی تردید دارند که اجازه استفاده از چنین راکت‌هایی علیه مسکو تفاوت قابل توجهی در نبرد کی‌یف علیه نیروهای روسی ایجاد کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفته است که اگر به اوکراین اجازه داده شود با راکت‌های دوربرد ساخت غرب حمله کند، در واقع غرب به‌طور مستقیم با روسیه وارد جنگ می‌شود.

سرمنشی ناتو همچنین در پاسخ به سوالی درباره انتقام‌جویی احتمالی روسیه گفت: «هیچ گزینه بدون خطر در جنگ وجود ندارد».

وی ادامه داد: «اما من همچنان معتقدم که بزرگ‌ترین خطر برای ما، برای بریتانیا و برای ناتو، پیروزی رئیس جمهور پوتین در اوکراین خواهد بود.»

Continue Reading

Trending

Copyright © 2024 Ariana News. All rights reserved!