Connect with us

رویداد های اخیر

دادستانی کل: در جریان سال به بیش از هزار قضیه جرایم فساد اداری رسیده‌گی شده است

منتشر شده

در

(Last Updated On: جدی ۱۸, ۱۳۹۹)

اداره لوی سارنوالی کشور گفته است که در جریان سال مالی ۱۳۹۹ به ۱۸۰۳ قضیه جرایم فساد اداری رسیده‌گی شده است.

جمشید رسولی، سخنگوی لوی څارنوالی روز چهارشنبه (۱۷جدی) دریک نشست خبری گفته است که :” از مجموع ۱۸۰۳ قضیه جرایم فساد اداری، ۲۷۸ قضیه آن از سوی مرکز عدلی و قضایی مبارزه با جرایم سنگین فساد اداری، ۱۱۲۲ قضیه از سوی څارنوالی های ولایات و۴۰۳ قضیه در څارنوالی های مرکز مورد بررسی قرار گرفته است.”

آقای رسولی گفته است که در این پرونده‌های فساد کارمندان از بخش‌های صحت، امنیتی و دفاعی، شهرداری، اقتصاد، انکشاف دهات، کار امور اجتماعی، مستوفیت‌های ولایات، ریاست حوادث، شرکت برشنا، اداره احصاییه و معلومات، معارف، کارمندان حقوق وزارت عدلیه، گمرک‌ها، تحصیلات عالی، زراعت و مالداری، شورای ملی و شوراهای ولایتی دخیل اند.

وی گفت:” از میان ۲۷۸ قضیهء جرایم فساد اداری که از سوی مرکز عدلی و قضایی مبارزه با جرایم سنگین رسیدگی شده است، ۲۱۵ قضیه آن مربوط به قضایای افراد و نهاد های ملکی و۶۳ قضیه دیگر، به افراد در سکتور های امنیتی و دفاعی ربط دارد.”

اما باور ها بر این است که دادستانی کل نتوانسته به گونه مستقلانه در سال‌های پسین به پرونده‌های فساد رسیدگی کند.

جمشید رسولی می‌گوید که بررسی برخی از موارد و اتهام فساد اداری نیاز به زمان بیشتر دارد، زیرا به گفته او، در برخی از این پرونده‌های فساد موضوع قراردادهای تدارکاتی، اتهام فساد مالی مانند رشوه و اختلاس مطرح است.

این درحالی است که یافته های تازه شبکه امانت‌داری هرات و دیده‌بان شفافیت افغانستان نشان می‌دهد که مقام‌های محلی در ولایت هرات هنگام خریداری اجناس مورد نیاز برای مهار کرونا در این ولایت، مرتکب فساد و حیف‌ومیل گسترده‌ شده‌اند

دراین یافته ها همچنان آمده است که به ارزش بیش دو میلیون افغانی تجهیزات صحی در ولایت هرات لادرک است.

همچنان سندهای از این پژوهش که به آریانا‌نیوز رسیده است نشان می‌دهد، که در بهای خریداری اجناس مورد نیاز برای مهار کرونا در هرات، میان قیمت خریداری اجناس و قیمت اصلی آن در بازار، تفاوت‌های زیادی وجود دارد و از این رهگذر نیز پول هنگفتی حیف‌ومیل شده است.

اما مقام‌های محلی هرات کما‌کان این حیف ومیل‌ها را بی‌بنیاد خوانده رد می‌کنند.

بربنیاد این سند و در تکت توزیع شماره ۸۶۸ به تعداد ۱۰ قلم مواد صحی به ارزش یک ‌میلیون ‌و ۸۸۱ هزار و ۴۵۵ افغانی به بیمارستان ویژه درمان بیماران کرونا در منطقه شیدایی هرات ارسال شده، اما شواهد و اسناد نشان می‌دهد که این مواد صحی هرگز به بیمارستان شیدایی نرسیده و معلوم نیست به کجا رفته است.

برمبنای نمبر تکت توزیع ۶۱۳ تعداد ۱۷ قلم مواد صحی به ارزش ۱۳۸ هزار و ۹۶۰ افغانی به بیمارستان کووید نمبر دوم در هرات ارسال شده، اما اسناد نشان می‌دهد که اجناس هم به بیمارستان نرسیده.”

در بخشی دیگر این سند آمده است که :”بر بنیاد حکم شماره ۶۰ مقام ولایت هرات به تعداد ۱۰ پایه تلویزیون ۳۲ اینچ و یک پایه تلویزیون ۸۵ اینچ یک‌جا با میز، رسیور و سایر نیازمندی‌هایش با تعداد ۱۰ دستگاه آنتن عادی و ۱۰۰ متر لین درخواست شده است.”

افزون بر این، ۱۰ پایه کمپیوتر شامل هشت پایه دیسک‌تاپ و دو پایه لب‌تاپ، یک عدد کمره، یک عدد لنز عکاسی و فلم‌برداری و برخی اجناس دیگر از بودجه ویژه مهار کرونا، با پیشنهاد مقام‌های محلی و تأیید والی هرات، خریداری شده است.”

این اجناس به عوض مرکز نظارت از رسانه ها به مرکز تماس بیماران با پزشکان فرستاده شده است.

زمری حسن، نماینده اداره صحت عامه هرات در مبارزه با کرونا می‌گوید که :” صرف یک اسنادی که یک مقدار مواد و ادویه جات انتقال شده بود در شفاخانه شیدایی، چون همکاران ما بسیار مصروف بودند اسناد طی مراحل تدارکاتی خود را نه کرده بود.”

در ماه سنبله امسال نیز اداره بازرس ریاست جمهوری، والیان پیشین هرات و نورستان و والیان برحال ولایت‌های میدان‌وردک و بدخشان را به ظن مدیریت نادرست بودجه کرونا به دادستانی معرفی کرد. اما دادستانی کل اینگونه پاسخ میدهد.

جمشید رسولی، سخنگوی لوی سارنوالی می گوید که :” اختلاس در بودجه کرونا که از طرف اداره بازرس یا ارگان های امنیتی کشفی به لوی سارنوالی آمده، یک تعداد زیاد شان هم در مرکز و هم در ولایت تحقیق شان تکمیل شده است و به محکمه فرستاده شده است، قضایای دیگری که تحت کار سارنوالی است پس از اکمال تحقیق به محکمه فرستاده خواهد شد.”

حدود یک ماه قبل هم ۹ مقام محلی و یک عضو شورای ولایتی هرات، به اتهام فساد و سوء‌استفاده در مصرف بودجه کرونا، به دادستانی معرفی شدند.

رویداد های اخیر

ایران و پاکستان درباره «گروه‌های تروریستی» در افغانستان ابراز نگرانی کردند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۵, ۱۴۰۳)

ایران و پاکستان در یک بیانیه‌ای مشترک بر تعهد خود برای توسعه افغانستان به ‌حیث یک کشور صلح‌آمیز، متحد، مستقل و عاری از تهدیدهای تروریزم و قاچاق موادمخدر تاکید کردند.

دو طرف با اشاره به این‌که وجود سازمان‌های تروریستی در افغانستان تهدید جدی برای امنیت منطقه و جهان است، بر تمایل خود برای تقویت همکاری‌ها در زمینه مبارزه با تروریزم و امنیت و ایجاد جبهه متحد علیه تروریزم تاکید نمودند.

آنان همچنان بر اهمیت هماهنگی تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای تضمین امنیت و ثبات در منطقه گفتگو بحث کردند.

هر دو طرف ضمن احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی افغانستان اذعان داشتند که مشارکت بیشتر همه اقشار افغانستان در تصمیم گیری‌های اساسی، به تقویت صلح و ثبات در این کشور منجر خواهد شد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

بیش از یک‌هزار مهاجر افغان از پاکستان در یک روز برگشت داده شدند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۵, ۱۴۰۳)

وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنند‌گان می‌گوید که بیش از یک هزار مهاجر افغان روز گذشته (سه‌شنبه، ۴ ثور) از پاکستان به‌گونه اجباری برگشت داده شدند.

این وزارت در خبرنامه‌ای افزوده که براساس معلومات آمریت سرحدی سپین‌بولدک کندهار، این عودت‌کنندگان ۱۹۱ خانواده مشمول ۹۹۸ نفر می‌باشند.

بربنیاد خبرنامه، در میان این مهاجران سه تن آنان از محابس پاکستان آزاد شده‌اند.

خبرنامه تصریح کرده است که آنان بعد از ثبت برای اخذ کمک به دفاتر سازمان بین‌المللی مهاجرت، سازمان جهانی خوراک و کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهدگان معرفی شدند و برای هر خانواده مبلغ ۱۰ هزار افغانی از طرف امارت اسلامی نیز پرداخت شده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوردی در نشست شش جانبه در ازبیکستان اشتراک کرد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۵, ۱۴۰۳)

حمیدالله اخندزاده، سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوردی جهت ملحق شدن به دهلیزی شش جانبه، روزگذشته (سه‌شنبه، ۴ثور) در رأس یک هیئت به ازبیکستان سفر کرد و در نشست شش جانبه میان کشورهای افغانستان، روسیه، بلاروس، پاکستان، قزاقستان و ازبیکستان اشتراک کرد.

هیئت افغانستان با هیئات کشورهای دیگر در این نشست، در باره توسعه انتقالات از مسیر دهلیز شش جانبه میان کشورهای افغانستان، روسیه، بلاروس، پاکستان، قزاقستان و اوزبیکستان بحث نمود.

وزارت ترانسپورت و هوانوردی می‌گوید که در حاشیه این نشست سرپرست این وزارت با معینان وزارت ترانسپورت روسیه و بلاروس نیز دیدار نموده است.

همچنان سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوردی در دیدار با معینان وزارت ترانسپورت کشورهای روسیه و بلاروس در باره گسترش انتقالات ترانزیتی میان افغانستان و روسیه، افغانستان و بلاروس و فراهم شدن تسهیلات ترانسپورتی گفتگو کرده است.

این وزارت افزوده است که سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوردی با وزیر ترانسپورت و نماینده خاص رئیس جمهور اوزبیکستان در امور افغانستان نیز دیدار دوجانبه داشته و در باره گسترش انتقالات ترانسپورت جاده‌ای میان دو کشور گفتگو نموده است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!