Connect with us

رویداد های اخیر

خلیلزاد: گفتگوهای صلح باید هر چه زودتر از سرگرفته شود

منتشر شده

در

(Last Updated On: ثور ۲۱, ۱۴۰۰)

زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، در یک گفتگو با روزنامه دیر اشپیگل آلمانی گفته گفتگوهای صلح باید هر چه زودتر از سرگرفته شود.

خلیلزاد گفته که سطح خشونت‌ها در کشور بالا است.

او در این باره گفت:””هر دو طرف باید درباره یافتن نقاط مشترک واقع بین باشند. اگر توافق صلح نباشد، بدیل آن پیروزی طالبان نیست. این یک جنگ طولانی است.”

خلیلزاد همچنان هشدار داد که راه حل نظامی در افغانستان وجود ندارد.

او در این مورد گفت:” اگر گروه‌ها در تیم جمهوریت تقسیم شوند و هر یک جداگانه راه را انتخاب کند، که یک احتمال خطرناک است، این طالبان به ویژه تندروان را تشویق خواهد کرد تا راه حل نظامی انتخاب کنند.”

خلیلزاد میگوید که تاکید به راه حل نظامی در افغانستان باعث تکرار تراژیدی‌ سال‌های ۱۹۹۰ و ادامه جنگ‌های نیابتی خواهد شد.

او در این باره گفت:” چندین رهبران طالبان و دیگر گروه‌های افغان آن دوره را به یاد دارند. آنها اشتباهات خطرناک را که مرتکب شده به یاید دارند. آنها یکجا نشدند و هر یک در تلاش مفاد شخصی خود شدند باعث جنگ و تخریب افغانستان شد. توقع ما این است که افغان‌ها این اشتباه را دوباره تکرار نکنند.”

خلیلزاد میگوید که به تعویق افتادن نشست استانبول یک آزمایش برای طالبان است که آیا این گروه میخواهد جنگ را از راه صلح آمیز ختم کند.

وی افزاید:” ترک‌ها همراه با قطر و سازمان ملل موافقه کرده  تا یک نشست میان طالبان و حکومت افغان در باره تسریع گفتگوهای صلح برگزار کند. طالبان تاکنون در باره تاریخ آن موافقه نکرده است، آنها میگویند که تاکنون اجازه اشتراک در این نشست را دریافت نکرده است. آنها رهایی زندانیان را میخواهد و همچنان میخواهد که نام‌‍های آنان از لیست سیاه بیرون شوند.”

خلیلزاد میگوید که جنگ هزینه برمیدارد و روزانه هر دو طرف تلفات بیشتر متحمل میشوند.

فرستاده ویژه امریکا میگوید که طالبان فرصت دارند و این فرصت بر آینده آنها تاثیر میگذارد.

وی افزود:” آینده آنان در باره مشروعیت بین المللی، کمک‌ها و لیست سیاه و رهایی زندانیان است. اما این نیاز به مذاکره و توافق در باره راه حل سیاسی دارد.”

خلیلزاد میگوید:” بدیل جنگ است اگر آنها دست آورد پایدار هم داشته باشند، آنها بررسی میکند که به آسانی برنده شده نمی توانند. حملات تهاجمی کنونی  آنها باعث انزوای آنان خواهد شد و منحیت یک همکار مشروع پذیرفته نخواهد شد. از لیست سیاه نیز بیرون نخواهد شد و زندانیان این گروه نیر رها نخواهد شد. مخالفت دوامدار جامعه جهانی از تصرف نظامی جلوگیری خواهد کرد.”

فرستاده ویژه امریکا می افزاید که وقت آن رسیده تا طالبان تصمیم بگیرند که کدام راه را انتخاب میکند.

وی افزود:” وقت آن است تا طالبان تصمیم بگیرند که کدام راه را انتخاب میکند، ما همرای متحدین ما به هر دو راه آماده‌گی میگیریم، این پیام به طالبان داده شده است.”

خلیلزاد میگوید که طالبان برای راه حل سیاسی در افغانستان آماده‌گی میگیرند.

خلیلزاد میگوید اگر طالبان جنگ را انتخاب کند، امریکا در کنار نیروهای افغان ایستاد خواهد شد.

او هشدار میدهد که تحمیل کردن خواست‌ها بر مردم باعث جنگ طولانی خواهد شد.

خلیلزاد اطمینان میدهد که امریکا و جامعه بین المللی افغانستان را تنها نخواهد گذاشت.

او در این باره گفت:” پس از تکمیل شدن روند خروج سربازان امریکایی از افغانستان فصل جدید در همکاری‌های ما باز خواهد شد. افغانستان قرار است در صدر دریافت کنندگان کمک‌های امریکا بشمول کمک به نیروهای افغان، کمک‌های بشردوستانه و کمک‌های انکشافی خواهد بود. متحدین ما نیز چنین میگوید.”

خلیلزاد میگوید که پاکستان در افغانستان منافع مشروع دارد و افغان‌ها باید به این منافع احترام قایل شوند.

او در این مورد گفت:” این منابع مشروع این است که خاک افغانستان نباید بر ضد پاکستان استفاده شود و خاک پاکستان نباید برضد افغانستان استفاده شود.”

خلیلزاد می افزاید که با بریتانیا در باره افغانستان و پاکستان کار میکند تا این کشورها در بخش امنیت همکاری کنند و به یک توافق برسند.

او در این باره میگوید:” پاکستان ملامت است، زیر بسیاری از طالبان در خاک آن کشور  زنده‌گی میکنند.”

فرستاده ویژه امریکایی میگوید که آینده افغانستان مربوط طالبان و رهبران دیگر افغان میشود.

او در این باره افزود:” رهبران افغان میگوید که آنها از گذشته آموخته اند، مگر روشن خواهد شد که آیا آنها کشور و مردم خود را اولویت میدهد یا برنامه‌های دیگران را عملی میکنند.”

رویداد های اخیر

پولیس کابل: همایون افغان به‌ دلیل نشر بدون اجازه مصاحبه یک خانم احضار شد

Published

on

(Last Updated On: حمل ۱۰, ۱۴۰۳)

پس از نشر خبر بازداشت همایون افغان، یوتیوبر معروف از سوی امارت اسلامی، سخنگوی قوماندانی امنیه کابل گفته است که از وی‌ شکایت شده بود.

خالد زدران روز جمعه (۱۰ حمل) در شبکه ایکس گفته است که افغان در یک‌ گزارشش با زن کهن‌سال مصاحبه کرده و بدون اجازه آن را به نشر سپرده بود.

زدران افزوده است که: «پس از نشر آن مصاحبه، خانواده زن مصاحبه‌شونده از وی به حوزه مربوطه شکایت نموده و حوزه بنا بر مسوولیت خود وی را احضار کرد.»

آقای زدران از مردم خواسته است تا از نشر شایعات در مورد این موضوع خودداری کنند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

قرارداد ساخت آخرین بخش راه آهن خواف – هرات به‌ارزش ۵۳ میلیون دالر امضا شد

Published

on

(Last Updated On: حمل ۱۰, ۱۴۰۳)

دفتر معاونیت اقتصادی رئیس‌الوزرا خبر داده است که قرارداد ساخت فاز دوم قطعه چهارم راه‌آهن خواف – هرات به ارزش ۵۳ میلیون دالر با شرکت «گاما گروپ» امضا شد.

این بخش پروژه ۴۷ کیلومتر طول دارد و آخرین قسمت راه آهن خواف – هرات میان افغانستان و ایران است که از رباط پریان هرات آغاز و تا میدان هوایی و شهرک صنعتی این ولایت ادامه دارد.

دفتر معاونیت اقتصادی رئیس‌الوزرا در خبرنامه‌ای نوشته است که قرارداد ساخت این قسمت پروژه با حضور ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست الوزرا پنجشنبه میان اداره خط آهن افغانستان و شرکت گاما گروپ امضا شد.

بر بنیاد خبرنامه، قرار است تا حدود دو سال دیگر کار این پروژه به‌گونه معیاری تکمیل و به بهره برداری سپرده شود.

خبرنامه افزوده است که با تکمیل این قسمت پروژه اتصال منطقه‌ای خواف – هرات، افغانستان به بنادر مهم بحری ایران وصل می‌شود و از طریق شبکه راه آهن ترکیه به اروپا دسترسی پیدا خواهد کرد.

شرکت جهانی ساختمانی و تجارتی گاما در سراسر اروپا و آسیا در چندین بخش از جمله ساخت و ساز، انرژی تجدیدپذیر، انتقال برق، معدن و خط‌ آهن فعالیت می‌کند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

امریکا: امارت اسلامی به تعهدات خود در زمینه مبارزه با تروریزم عمل کند

Published

on

(Last Updated On: حمل ۱۰, ۱۴۰۳)

وزارت امور خارجه ایالات متحده تاکید کرده است که واشنگتن نمی‌گذارد افغانستان دوباره به مرکز تروریزم تبدیل شود.

متیو میلر، سخنگوی این وزارت در یک نشست خبری پنجشنبه گفت: «ما متعهد هستیم تا اطمینان حاصل کنیم که افغانستان دیگر هرگز نمی‌تواند مرکز تروریزم باشد، و همچنان از طالبان (امارت اسلامی افغانستان) می‌خواهیم تا به تمام تعهدات ضد تروریزم خود در قبال جامعه بین‌المللی عمل کنند».

وی تاکید کرد که این مسوولیت امارت اسلامی است تا نگذارد گروه‌های تروریستی مانند القاعده و داعش در افغانستان پناهگاه داشته باشند.

میلر همچنین به متحدان ایالات متحده اطمینان داد که واشنگتن از نزدیک تحولات افغانستان را زیر نظر دارد و آماده مقابله با هر گونه تهدیدی است که ممکن از منطقه ظهور کند.

میلر گفت: «ایالات متحده در برابر تهدید در حال تحول گروه‌های تروریستی، از جمله داعش شاخه خراسان هوشیار است و از زمان روی کار آمدن جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا سه سال پیش، تمرکز تزلزل‌ناپذیری بر تروریزم دارد.»

وی افزود که ایالات متحده «هم به صورت یکجانبه و هم با شرکای خود برای از بین بردن موفقیت آمیز تهدیدات در سراسر جهان و تضعیف داعش» کار می‌کند.

میلر تصریح کرد: «ما به کار خود ادامه خواهیم داد تا داعش را در قبال اقداماتش پاسخگو قرار دهیم و از حملات تروریستی علیه ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی جلوگیری کنیم.»

این در حالیست که امارت اسلامی بارها تاکید کرده که نمی‌گذارد از خاک افغانستان علیه کشور دیگری استفاده شود.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!