Connect with us

رویداد های اخیر

خلیلزاد نشست مسکو را دیپلوماسی سازنده در راستای حمایت از روند صلح افغانستان خواند

منتشر شده

در

(Last Updated On: حوت ۲۹, ۱۳۹۹)

زلمی خلیلزاد فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان نشست مسکو را دیپلوماسی سازنده در راستای حمایت از روند صلح افغانستان عنوان کرده است.

آقای خلیلزاد در یک سلسله توییت هایی گفته است که نشست دو روزه ترویکای گشترده در مسکو را به پایان رسانده است.

وی گفته است که در این نشست: “ما هیات های جمهوری اسلامی و طالبان که شامل بسیاری از رهبران برجسته بودند، را تشویق کردیم تا برای اشتراک در نشست رهبران در اوایل آپریل در استانبول که مرحله مهم بعدی در روند صلح است آماده شوند.”

آقای خلیلزاد همچنان از گزینش ژان آرنو به ‌عنوان نماینده ویژهٔ سرمنشی سازمان ملل متحد در‌ امور افغانستان و‌ منطقه نیز استقبال استقبال کرده است.

این در حالی است که روسیه میزبان از نشست ترویکای که شامل امریکا، روسیه، چین و پاکستان است، در مورد روند صلح افغانستان در مسکو میزبانی کرد.

در پایان این نشست، این چهار کشور با صدور اعلامیه مشترکی از طرف های درگیر خواستند که تن به آتش‌بس فراگیر بدهند.

در این اعلامیه آمده است:” ما از همه طرف‌های درگیر در افغانستان دعوت به کاهش خشونت‌ها در این کشور می‌کنیم و از گروه طالبان هم می خواهیم از حملات بهاره برای جلوگیری از تلفات انسانی و به منظور ایجاد شرایط برای دستیابی به حل و فصل سیاسی از راه مذاکره خودداری کند.”

کشورهای شرکت کننده در نشست مسکو از طرف‌های مذاکره کننده در افغانستان خواستار آغاز گفت‌وگوها در مورد مسائل اساسی از جمله ایجاد شرایط برای صلح و ثبات در این کشور و محتویات نقشه راه سیاسی شدند تا منجر به تشکیل کابینه دولت فراگیر شود.

در اعلامیه همچنان آمده است:” در این زمان حساس، چهار کشور (روسیه، چین، امریکا و پاکستان) از طرف‌های درگیر افغانستان می‌خواهند وارد مذاکره شده و توافقنامه صلح امضاء کنند تا به جنگ چهل ساله در افغانستان پایان دهد.”

اعلامیه افزوده است که:” همان طور که در قطعنامه ۲۵۱۳ شورای امنیت سازمان ملل گفته شده است، ما از احیای امارت اسلامی در افغانستان حمایت نمی‌کنیم و دولت جمهوری اسلامی افغانستان و شورای عالی مصالحه ملی می‌خواهیم بطور آشکارا با شرکای از گروه طالبان به منظور دستیابی به راهکار در مذاکرات همکاری کند.”

در ادامه اعلامیه گفته شده است که:” در بیانیه به تامین امنیت افغانستان و کمک به این کشور توجه خاص می شود. ما از همه افغان‌ها ازجمله دولت این کشور و گروه طالبان می‌خواهیم تا تضمین کنند که گروه‌های هراس‌افگن و افراد بطور انفرادی از خاک افغانستان برای تهدید امنیتی سایر کشورها استفاده نمی کنند.”

شرکت کنندگان در نشست در اعلامیه خود خاطرنشان کردند که توافقنامه صلح باید حاوی ماده‌ای در دفاع از حقوق همه مردم افغانستان ازجمله زنان، مردان، کودکان، قربانیان جنگ و اقلیت‌های قومی و در راستای تمایل مردم افغانستان برای توسعه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور خود باشد.

در نشست مسکو علاوه بر نماینده‌گان کشورهای روسیه، چین، امریکا و پاکستان به عنوان طرف‌های اصلی و نیز طرف‌های افغان، نماینده‌گانی از قطر و ترکیه نیز حضور داشتند.

رویداد های اخیر

نشست سه‌جانبه میان افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان برگزار شد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۷, ۱۴۰۳)

نشست سه‌جانبه میان هیئت‌های افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان در ارتباط به اتصال شمال آسیا به جنوب آسیا و کاهش هزینه‌های ترانزیتی و ترانسپورتی در قلمرو سه کشور در کابل برگزار شد. در این نشست در مورد ایجاد کمیته مشترک تخنیکی برای تداوم گفتگوها نیز توافق صورت گرفت.

وزارت صنعت و تجارت با نشر خبرنامه‌ای نوشته که نشست سه‌جانبه به رهبری نورالدین عزیزی، سرپرست این وزارت، چاکی‌اف، معاون رئیس جمهور ترکمنستان و سریک ژومانگارین، معاون صدراعظم قزاقستان برگزار شده است.

براساس خبرنامه، این نشست در ادامه نشست‌های دوجانبه که میان سه کشور دایر شده بود، برگزار گردیده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

محمد یعقوب مجاهد: در افغانستان هیچ گروه مخرب به شمول داعش حضور فزیکی ندارد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۷, ۱۴۰۳)

سرپرست وزارت دفاع ملی گفته است که در افغانستان هیچ گروه مخرب به شمول داعش به شکل فزیکی وجود ندارد و امارت اسلامی هم به کسی اجازه نخواهد داد تا از خاک این کشور تهدیدی به کشورهای منطقه ایجاد شود.

محمد یعقوب مجاهد این مطلب را روز پنجشنبه (۶ ثور) در دیدار با هیاتی از مالیزیا در کابل بیان کرده است.

طبق خبرنامه وزارت دفاع ملی، در این دیدار آقای مجاهد از برخورد نیک‌ مردم و حکومت مالیزیا با مهاجرین افغان در آن کشور و روابط دیرینه آن با افغانستان یادآوری کرده گفت: مالیزیا یک کشور قدرتمند و بزرگ‌ اسلامی است، امیدوارم این رفت و آمدها تقویت گردد.

وی افزود: خوشبختانه با روی کار آمدن امارت اسلامی گلیم اشغال برچیده شد و جنگ به طور کامل در این کشور ختم و امنیت سرتاسری برقرار گردید.

بر بنیاد خبرنامه وزارت دفاع ملی، در این دیدار هیات مالیزیا افغانستان را یک کشور دوست دانسته و ضمن تاکید بر همکاری‌های همه جانبه، اطمینان دادند آنچه که در افغانستان از نزدیک مشاهده نمودند، با مقام‌های کشور شان شریک خواهد شد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

اتحادیه اروپا ۱۷ میلیون یورو را برای حمایت از افغان‌های عودت کننده به کشور اختصاص داد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۷, ۱۴۰۳)

اتحادیه اروپا توافقنامه‌ای به ارزش ۱۷ میلیون یورو با سازمان بین المللی مهاجرت به‌منظور بهبود دسترسی به خدمات اولیه، افزایش فرصت‌های اقتصادی، و حمایت از افغان‌های بازگشت کننده و جوامع میزبان آنان در افغانستان امضا کرده است.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه منتشر شد، گفت که این برنامه مخصوصاً بر نیازهای زنان و دختران متمرکز است.

در این بیانیه خاطر نشان شده است که از جنوری ۲۰۲۳ تا اپریل ۲۰۲۴، بیش از ۱.۵ میلیون افغان از پاکستان و ایران به کشور شان بازگشته اند.

پیتریس اوستوبز، یک مقام اتحادیه اروپا در جریان مراسم امضای توافقنامه در هرات گفت: «من از سختی‌هایی که عودت کنندگان هنگام اخراج به افغانستان با آن روبه‌رو هستند، متاثر شده ام. در کشوری که از فقر و تغییر اقلیم رنج می‌برد، و در شهری که به تازگی شاهد زلزله های ویرانگر بوده است، این واقعاً یک بحران در بحران است.»

رافایلا یودیچه، شارژدافیر اتحادیه اروپا برای افغانستان گفت که جوامعی که میزبان عودت کنندگان اند باید حمایت شوند.

وی افزود: «مشارکت با سازمان بین المللی مهاجرت دسترسی به خدمات ضروری را تضمین و ازعودت کنندگان افغان و جوامع میزبان آنان محافظت می‌کند. از آنجایی که زنان و دختران ممکن به طور خاص تحت تأثیر قرار گیرند، ما اطمینان حاصل می‌کنیم که همه اعضای جامعه می‌توانند از آن بهره ببرند.»

ماریا مویتا، نماینده سازمان بین‌المللی مهاجرت در افغانستان، گفت: «همکاری مستمر سازمان بین المللی مهاجرت با اتحادیه اروپا در توانمندسازی تیم‌های ما برای رسیدگی به صدها هزار عودت‌کننده افغان و سایر جوامع آسیب‌پذیر در کشور حیاتی بوده است.»

اتحادیه اروپا خاطر نشان کرده است که کمک اخیر، بخشی از یک برنامه پنج ساله است که در سراسر افغانستان و در چهار کشور منطقه اجرا می‌شود.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!