Connect with us

رویداد های اخیر

خلیلزاد: فرار غنی آخرین توافق برای انتقال سیاسی را برهم زد

منتشر شده

در

(Last Updated On: سنبله ۲۴, ۱۴۰۰)

محمد اشرف غنی رییس جمهوری پیشین، با فرار خود برنامه مذاکره با امارت اسلامی در مورد طرح انتقال سیاسی را بر هم زد.

زلمی خلیلزاد فرستاده ویژه امریکا در گفتگویی با فاننشیل تایمز گفته است که بر اساس این طرح، با آنکه نیروهای امارت اسلامی به دروازه های کابل رسیده بودند، غنی تا رسیدن به توافقی روی حکومت آینده به قدرت باقی می‌ماند.

آقای خلیلزاد میگوید که خلای قدرت در پی فرار غیر منتظره غنی باغث سقوط حکومت و روی کار آمدن امارت اسلامی در ۱۵ آگست شد.

خلیلزاد افزود که این امر باعث روند تخلیه پر هرج و مرج و نیز پایان مذاکرات دوحه نیز شد.

خلیلزاد به فایننشیل تایمز گفت: “حتی در نهایت امر، ما با طالبان (امارات اسلامی) توافق کردیم که به کابل نروند.”

در همین حال اظهارات خلیلزاد منعکس کننده اظهارات آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده است که این هفته به قانونگذاران امریکایی گفت که وی در آستانه فرار غنی، از او اطمینان گرفته بود که با طرح واشنگتن موافق است.

فرستاده ویژه امریکا گفته است که نیروهای امنیتی کابل در پی فرار غنی از هم پاشید.

وی در ادامه گفت: “پس از فرار غنی مسایل نظم عمومی در کابل وجود داشت. به طالبان (امارت اسلامی) [سپس] گفته شد آیا اکنون مسوولیت امنیت کابل را بر عهده خواهید گرفت؟ سپس می دانید که چه اتفاقی رخ داد، ما مسوولیت به دوش نمی‌گیریم.”

آقای خلیلزاد افزود که وی در آن روز در جلسه ای از پیش تعیین شده با جنرال فرانک مک کنزی فرمانده نظامی منطقه ای ایالات متحده، و رهبران ارشد امارت اسلامی در دوحه شرکت کرد.

خلیلزاد ادعاها مبنی بر یک توافق ضمنی یا صریح میان امریکا و امارت اسلامی برای وارد شدن آنها به ارگ ریاست جمهوری را رد کرد.

خلیلزاد گفت: “ما به آنها هیچ نوع چراغ سبزی یا چیزی شبیه به آن نشان ندادیم. آنچه ما گفتیم ماموریت نیروهای امریکایی بود.”

از سوی هم فایننشیل تایمز به نقل از مقامات امریکایی گزارش کرده است که خلیلزاد ابتدا در ۱۲ آگست در مورد توافق با دولت کابل بحث کرد و دو روز بعد با امارات اسلامی به توافق رسید تا از شهر کابل محافظت کند.

با این حال، بعید به نظر میرسید که غنی بخشی از دولت آینده باشد زیرا استعفای وی پیش شرطی بود که توسط امارات اسلامی تعیین شده بود.

امارت اسلامی در تاریخ ۱۳ آگست پس از تصرف قسمت های دیگر کشور، شهر کابل را محاصره کرد.

رویداد های اخیر

کرزی: تعلیم دختران «مسئله حیاتی» برای افغانستان است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین کشور در دیدار با حسن کاظمی قمی، سفیر و نماینده خاص ایران، تعلیم دختران را «مسئله حیاتی» برای افغانستان خوانده است.

در صفحه ایکس آقای کرزی آمده که او در این دیدار از همکاری و ایستادگی تهران در کنار مردم افغانستان در مقاطع مختلف و از کمک‌های آن کشور به‌خصوص در بخش تعلیم و اعطای بورسیه‌های تحصیلی برای جوانان افغان ابراز امتنان کرده است.

کرزی همچنان صلح و ثبات را در منطقه به نفع همه دانسته است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

ازبیکستان به افغانستان یک محموله کمکی فرستاد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

یک محموله از کمک‌های بشردوستانه ازبیکستان به مقام‌های محلی ولایت بلخ در بندر تجارتی حیرتان تسلیم داده شد.

مسوولان محلی می‌گویند، این کمک‌ها نزدیک به ۱۶۰ تُن مواد خوراکی که مشمول آرد، روغن، گندم، بوره و گوشت بوده از سوی والی سرخان‌دریای ازبیکستان به والی بلخ سپرده شده است.

والی سرخان‌دریا هدف از ارسال این کمک‌‌ها را حمایت و دست‌گیری از مردم افغانستان بیان کرده و بر گسترش روابطه حسنه میان دو کشور تاکید کرده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

مجاهد: روابط کشورهای جهان با امارت اسلامی با گذشت هر روز در حال گسترش است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی با اشاره به سفر‌های شمار زیادی از نمایندگان دیپلوماتیک و هیأت‌های خارجی به‌کشور و هم‌چنان سفر مقام‌های بلندپایه کشور به خارج می‌گوید، امارت اسلامی به‌سطح گسترده پذیرفته شده و مناسبات با امارت اسلامی تأمین بوده و رفت‌آمدها جریان دارد.

آقای مجاهد می‌افزاید، روابط کشورهای جهان با امارت اسلامی با گذشت هر روز در حال گسترش است و بر موثریت آن افزوده می‌شود.

با این‌حال سخنگوی امارت اسلامی تأکید می‌کند که برداشت بعضی‌ها مبنی بر این‌که افغانستان دیگر منزوی شده و اقتصادش درحال خراب شدن است و مناسبات آن با کشورها تأمین شده نمی‌تواند، همه نادرست ثابت شد.

به گفته‌ی آقای مجاهد اکنون معلوم شد که افغانستان هم از نگاه سیاسی و هم از منظر اقتصادی گام‌های صعودی بر می‌دارد و این تلاش‌ها بیشتر شده و تسریع خواهد شد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!