Connect with us

رویداد های اخیر

حکومت: طالبان ۱۳ میلیون افغان را از دستررسی به خدمات عامه محروم کرده اند

منتشر شده

در

(Last Updated On: سرطان ۲۴, ۱۴۰۰)

نادر نادری رییس کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی میگوید که طالبان در هفته های پسین دست کم ۲۶۰ ساختمان حکومتی را در ۱۰۶ ولسوالی تخریب و یا به آتش کشیده اند.

آقای نادری امروز(پنج‌شنبه، ۲۴ سرطان) با نشر یافته های یک بررسی گفته است که طالبان در ساحات تحت تصرف شان ۱۳ میلیون افغان را از خدمات عامه محروم کرده، ۲۶۰ تعمیر دولتی را تخریب، ۵۰ هزار کارکن خدمات ملکی را متضرر ، کار ۱۱۲ پروژه انکشافی را متوقف و در ۳۵ ولسوالی ۵۰ در صد ادارات عامه افغانستان را غارت کرده اند.

از سوی هم طالبان برای سه ماه آتش بس، آزادی هفت هزار زندانی شان و بیرون شدن نام سران این گروه از فهرست سیاه سازمان ملل را شرط گذاشته اند.

آقای نادری گفته است که این شرط طالبان بیش از حد سنگین است و رهایی هفت هزار زندانی این گروه در گذشته، باعث افزایش خشونت ها شده است.

وی گفته است:” طالبان پیشنهاد سه ماه آتش‌بس کرده‌ اند اما در مقابل آن آزاد شدن ۷ هزار زندانی و خارج شدن نام رهبران خود از لیست سیاه ملل متحد را خواستار شده‌ اند.”

یافته‌های بررسی کمیسیون مستقل اصلاحات اداری نشان می‌دهد:

  1. طالبان با تصرف ولسوالی‌ها در ۲۹ ولایت کشور ۲۶۰ ساختمان نهادهای عامه را در ۱۰۶ ولسوالی به وسیله حریق، انفجار ماین ویران کرده‌اند.
  2. غارت‌گری تجهیزات و اموال نهادهای عامه

در گزارش آمده است: “در ۸۲ ولسوالی میزان غارت تجهیزات ۱۰۰ درصد، در ۱۸ ولسوالی از ۷۰ تا ۹۰ درصد، در ۱۴ ولسوالی از ۵۰ تا ۶۰ درصد و در ۳۵ ولسوالی تا ۵۰ درصد گزارش شده است.”

  1. بی‌جا شدن هزارها کارکن خدمات عامه نزدیک به چهار هزار تن از کارکنان خدمات عامه، در نتیجهٔ تصرف ولسوالی‌ها از سوی طالبان متضرر شده و شمار زیادی از آن‌ها به خاطر وضعیت بد امنیتی و تهدیدات بلند علیه شان، از مناطق‌شان به مراکز ولایات متواری شده‌اند.
  2. محروم شدن میلیون شهروند از خدمات اساسی دولتی بیش‌تری از ۱۳ میلیون افغان از خدمات اساسی دولتی و پروژه‌های انکشافی چون بازسازی شبکه‌های آب‌رسانی، سرک‌سازی، دیوارهای استنادی، اعمار مکاتب، پل‌سازی، حفر چاه‌ها، اعمار شفاخانه‌ها، اعمار سردخانه‌ها و دیگر پروژه‌ها محروم شده‌اند.
  3. بی‌سرنوشتی ۵۰هزار کن خدمات ملکی

بر اساس گزارش: “بیش‌تر از ۵۰ هزار کارکن خدمات ملکی در بی‌سرنوشتی به سر می‌برند و نمی‌توانند به وظایف‌شان حاضر شوند.”

  1. تنها در ولسوالی‌های زیر تصرف طالبان در ولایت تخار، ۱۱۲ پروژۀ انکشافی که برای سال روان برنامه‌ریزی شده بود، هم اکنون کاملاً متوقف شده است.
  2. وضع قیود و محدودیت ها بر زنانی که خدمات صحی ارایه می کنند

در گزارش آمده است: “طالبان در شمار کمی از ولسوالی‌های زیر تصرف‌شان کارکنان زن را که در بخش خدمات‌رسانی صحت کار می‌کنند تنها با قید پوشش حجاب و داشتن محرم شرعی، در مسیر رفت و برگشت، اجازۀ فعالیت داده‌ اند.”

  1. در ولسوالی‌های زیر تصرف طالبان در ولایت پکتیا نیز فقط به زنانی که در بخش نسایی ولادی کار می‌کنند، با قید پوشش حجاب و داشتن محرم شر عی در مسیر رفت و برگشت، اجازه فعالیت داده شده است.
  2. حمله و صدمه زدن به افراد و تاسیسات ملکی به اساس قوانین بین المللی بشر دوستانه جنایت جنگی پنداشته می‌شود. توقف جنگ و توافق سیاسی برای یک آینده مشترک برای تمام افغان‌ها راه جلو گیری از تداوم این جنایات است. تداوم جنگ افغان ها را بازنده میسازد. در صلح سرفرازی مردم ما نهفته است.

در همین حال طالبان با رد این گزارش گفته است که این گروه حد اقل توانسته است که در ساحات زیر تصرف خود «امنیت بهتر» تامین کند.

رویداد های اخیر

ملا برادر و معاون صدراعظم قزاقستان در مورد ایجاد شبکه راه‌آهن گفتگو کردند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

معاون اقتصادی ریاست‌الوزرا و سریک ژومانگارین، معاون صدراعظم قزاقستان در مورد ایجاد شبکه راه‌آهن از قزاقستان به پاکستان از طریق ترکمنستان و افغانستان گفتگو کردند.

معاونیت اقتصادی با نشر خبرنامه‌ای نوشته که ملا عبدالغنی برادر در این دیدار بر امضای برخی موافقت‌نامه‌ها به منظور حل مشکلات بانکی تاجران دو کشور، ایجاد شرکت‌های مشترک افغان – قزاق و ایجاد تسهیلات در صدور ویزه به تاجران افغان تاکید کرده است.

آقای ژومانگارین گفته است که قزاقستان در نظر دارد اتاق مشترک صنعت و تجارت و گروه مشترک تجارت و کار بین دو کشور ایجاد کند و آماده است در بخش‌های حکومت‌داری الکترونیکی، صنعت، تحصیلات عالی، معارف، صحت و بانک‌داری با افغانستان همکاری کند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

ایران و پاکستان درباره «گروه‌های تروریستی» در افغانستان ابراز نگرانی کردند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۵, ۱۴۰۳)

ایران و پاکستان در یک بیانیه‌ای مشترک بر تعهد خود برای توسعه افغانستان به ‌حیث یک کشور صلح‌آمیز، متحد، مستقل و عاری از تهدیدهای تروریزم و قاچاق موادمخدر تاکید کردند.

دو طرف با اشاره به این‌که وجود سازمان‌های تروریستی در افغانستان تهدید جدی برای امنیت منطقه و جهان است، بر تمایل خود برای تقویت همکاری‌ها در زمینه مبارزه با تروریزم و امنیت و ایجاد جبهه متحد علیه تروریزم تاکید نمودند.

آنان همچنان بر اهمیت هماهنگی تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای تضمین امنیت و ثبات در منطقه گفتگو بحث کردند.

هر دو طرف ضمن احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی افغانستان اذعان داشتند که مشارکت بیشتر همه اقشار افغانستان در تصمیم گیری‌های اساسی، به تقویت صلح و ثبات در این کشور منجر خواهد شد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

بیش از یک‌هزار مهاجر افغان از پاکستان در یک روز برگشت داده شدند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۵, ۱۴۰۳)

وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنند‌گان می‌گوید که بیش از یک هزار مهاجر افغان روز گذشته (سه‌شنبه، ۴ ثور) از پاکستان به‌گونه اجباری برگشت داده شدند.

این وزارت در خبرنامه‌ای افزوده که براساس معلومات آمریت سرحدی سپین‌بولدک کندهار، این عودت‌کنندگان ۱۹۱ خانواده مشمول ۹۹۸ نفر می‌باشند.

بربنیاد خبرنامه، در میان این مهاجران سه تن آنان از محابس پاکستان آزاد شده‌اند.

خبرنامه تصریح کرده است که آنان بعد از ثبت برای اخذ کمک به دفاتر سازمان بین‌المللی مهاجرت، سازمان جهانی خوراک و کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهدگان معرفی شدند و برای هر خانواده مبلغ ۱۰ هزار افغانی از طرف امارت اسلامی نیز پرداخت شده است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!