Connect with us

رویداد های اخیر

حنفی در خطاب به نشست مسکو؛ امارت اسلامی یک حکومت مسوول است

منتشر شده

در

(Last Updated On: میزان ۲۸, ۱۴۰۰)

مولوی عبدالسلام حنفی، معاون صدراعظم افغانستان امروز(چهارشنبه، ۲۸ میزان) در نشست مسکو به جهانیان اطمینان داد که هیچ تهدیدی از افغانستان متوجه شان نخواهد بود.

مولوی حنفی گفت که امارت اسلامی یک حکومت با مسوولیت است.

او در این باره گفت:” به تمامی کشورهای جهان، منطقه به ویژه به همسایه‌های ما اطمینان می‌دهیم که وضع امنیتی افغانستان قابل اطمینان است و هیچ تهدیدی برای کشورهای دور و نزدیک در افغانستان وجود ندارد.”

وی افزود که افغان‌ها صاحب یک حکومت مسوول در برابر منافع ملی است.

او در این بار گفت:” حالا افغان‌ها صاحب یک حکومت مسوول، متعهد به منافع ملی، و حافظ آزادی سیاسی کشور خویش است. همچنان، حکومت فعلی به جامعه بین‌المللی اطمینان می‌دهد که به حیث یک حکومت مسوول تمامی مسوولیت‌های ملی و بین‌المللی اش را به خوبی درک می‌کند.”

مولوی حنفی همچنان افزوده که امارت اسلامی تلاش میکند تا به همه اقوام در حکومت جا بدهد.

او در  این باره گفت:” باید به یاد داشته باشیم، تحول اخیر، یک تحول انقلابی‌گونه بود. اما ما به مردم خود اطمینان می‌دهیم که پروسه اصلاحات در ساختار سیاسی کشور ادامه دارد. نباید فراموش کرد، که پروسه اصلاحات در نظام‌های سیاسی زمان‌گیر می‌باشد. اما عزم و اراده‌ی جدی در رهبری ما وجود دارد که حکومت جدید خدمات معیاری و سریع به مردم ما ارائه نماید. “

معاون صدراعظم افغانستان افزوده که حکومت گذشته با فساد روبرو بود و تا آخرین لحظه نتوانست این پدیده را از بین ببرد.

او در این باره گفت:” متأسفانه فساد در رژیم گذشته تمامی بخش‌های ساختار سیاسی را در بر گرفته بود و با وجود وعده‌های زیبا در مجامع بین‌المللی، تا آخرین لحظه رژیم قبلی، هیچ پیشرفتی در عرصه مبارزه با فساد اداری صورت نگرفت و سران نظام قبلی از هر فرصتی برای زراندوزی و حیف و میل کردن ثروت‌های ملی استفاده نمودند. ما حکومتی را به ارث بردیم که قرضدار همسایه‌ها بود. حتا ماه‌ها معاش مامورین را نیز نپرداخته بود.”

مولوی حنفی افزود:” حکومت جدید اسلامی، در مدت زمان کم ثابت ساخت که در امر مبارزه با فساد اداری و حکومتداری خوب خیلی جدی است و کم‌ترین مدارا در مقابل فساد وجود ندارد. ما درک می‌کنیم که مردم ما از جنگ‌های تحمیلی بیگانه‌ها، تحمیل ساختارهای سیاسی بیگانه و فساد گسترده به ستوه آمده‌بودند. این مسوولیت حکومت ما است تا برای مردم خویش مانند دیگر ملت‌های جهان خدمات خوب ارائه نماییم.”

آقای حنفی همچنان گفته است که در ۴۰ سال گذشته برای اولین بار حکومت در تمام افغانستان حاکمیت دارد.

او دراین باره گفت:” حکومت فعلی توانست پس از بیشتر از ۴۰ سال جنگ و ویرانی، برای نخستین بار حاکمیت نظام را بر تمامی بخش‌های کشور تضمین نماید. افغانستان اکنون ساختار سیاسی دارد که دارای سلسله مراتب واضح، قومانده واحد و یک‌دست می‌باشد. ما در افغانستان دیگر چیزی بنام جزیره‌های قدرت نداریم. “

مولوی حنفی از جامعه جهانی خواست تا امارت اسلامی را به رسمیت بشناسد زیر تمامی عناصر یک دولت که عبارت از قلمرو، حکومت و حاکمیت است دارد.

او افزود که منزوی شدن امارت اسلامی به نفع جهان نیست.

معاون صدراعظم در این باره گفت:” مردم ما برای نخستین بار صاحب یک حکومت سرتاسری می‌شوند، توقع دارند که جامعه جهانی با حکومت شان تعامل رسمی داشته باشد. انزوای افغانستان به نفع هیچ جهت نیست. و این در گذشته نیز ثابت شده است. حکومت افغانستان آماده است که روی تمامی نگرانی‌های جامعه جهانی به تمام وضاحت، شفافیت و صراحت گفتگو نماید. “

مولوی حنفی می‌گوید که افغانستان اراده ندارد تا به کشورهای دیگر ضرر برساند یا در امور داخلی شان مداخله کند.

او در این باره گفت:” می‌خواهم یادآور شوم که مردم افغانستان به هیچ کشور و ملت جهان اراده‌ی ضرر رساندن را ندارد. ما به حیث یک ملت متمدن، دارای دین، فرهنگ و ارزش‌های عالی انسانی می‌خواهیم در یک فضای مسالمت‌آمیز زنده‌گی داشته‌باشیم. ما با کشورهای همسایه، منطقه وجهان  روابطی می‌خواهیم که بر اصل احترام‌گذاری به حاکمیت ملی و احترام متقابل استوار باشد.”

این درحالی است که مولوی حنفی در حاشیه نشست مسکو با سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه دیدار و گفتگو کرده است.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان، گفته که در این دیدار در باره روابط دو کشور، ثبات و آینده افغانستان بحث شده است.

از سوی دیگر چین از شرکت کنندگان نشست مسکو خواسته تا در بازسازی افغانستان با افغان‌ها کمک کنند.

چین همچنان گفته است که در امور داخلی افغانستان مداخله نخواهد کرد.

رویداد های اخیر

نشست سه‌جانبه میان افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان برگزار شد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۷, ۱۴۰۳)

نشست سه‌جانبه میان هیئت‌های افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان در ارتباط به اتصال شمال آسیا به جنوب آسیا و کاهش هزینه‌های ترانزیتی و ترانسپورتی در قلمرو سه کشور در کابل برگزار شد. در این نشست در مورد ایجاد کمیته مشترک تخنیکی برای تداوم گفتگوها نیز توافق صورت گرفت.

وزارت صنعت و تجارت با نشر خبرنامه‌ای نوشته که نشست سه‌جانبه به رهبری نورالدین عزیزی، سرپرست این وزارت، چاکی‌اف، معاون رئیس جمهور ترکمنستان و سریک ژومانگارین، معاون صدراعظم قزاقستان برگزار شده است.

براساس خبرنامه، این نشست در ادامه نشست‌های دوجانبه که میان سه کشور دایر شده بود، برگزار گردیده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

محمد یعقوب مجاهد: در افغانستان هیچ گروه مخرب به شمول داعش حضور فزیکی ندارد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۷, ۱۴۰۳)

سرپرست وزارت دفاع ملی گفته است که در افغانستان هیچ گروه مخرب به شمول داعش به شکل فزیکی وجود ندارد و امارت اسلامی هم به کسی اجازه نخواهد داد تا از خاک این کشور تهدیدی به کشورهای منطقه ایجاد شود.

محمد یعقوب مجاهد این مطلب را روز پنجشنبه (۶ ثور) در دیدار با هیاتی از مالیزیا در کابل بیان کرده است.

طبق خبرنامه وزارت دفاع ملی، در این دیدار آقای مجاهد از برخورد نیک‌ مردم و حکومت مالیزیا با مهاجرین افغان در آن کشور و روابط دیرینه آن با افغانستان یادآوری کرده گفت: مالیزیا یک کشور قدرتمند و بزرگ‌ اسلامی است، امیدوارم این رفت و آمدها تقویت گردد.

وی افزود: خوشبختانه با روی کار آمدن امارت اسلامی گلیم اشغال برچیده شد و جنگ به طور کامل در این کشور ختم و امنیت سرتاسری برقرار گردید.

بر بنیاد خبرنامه وزارت دفاع ملی، در این دیدار هیات مالیزیا افغانستان را یک کشور دوست دانسته و ضمن تاکید بر همکاری‌های همه جانبه، اطمینان دادند آنچه که در افغانستان از نزدیک مشاهده نمودند، با مقام‌های کشور شان شریک خواهد شد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

اتحادیه اروپا ۱۷ میلیون یورو را برای حمایت از افغان‌های عودت کننده به کشور اختصاص داد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۷, ۱۴۰۳)

اتحادیه اروپا توافقنامه‌ای به ارزش ۱۷ میلیون یورو با سازمان بین المللی مهاجرت به‌منظور بهبود دسترسی به خدمات اولیه، افزایش فرصت‌های اقتصادی، و حمایت از افغان‌های بازگشت کننده و جوامع میزبان آنان در افغانستان امضا کرده است.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه منتشر شد، گفت که این برنامه مخصوصاً بر نیازهای زنان و دختران متمرکز است.

در این بیانیه خاطر نشان شده است که از جنوری ۲۰۲۳ تا اپریل ۲۰۲۴، بیش از ۱.۵ میلیون افغان از پاکستان و ایران به کشور شان بازگشته اند.

پیتریس اوستوبز، یک مقام اتحادیه اروپا در جریان مراسم امضای توافقنامه در هرات گفت: «من از سختی‌هایی که عودت کنندگان هنگام اخراج به افغانستان با آن روبه‌رو هستند، متاثر شده ام. در کشوری که از فقر و تغییر اقلیم رنج می‌برد، و در شهری که به تازگی شاهد زلزله های ویرانگر بوده است، این واقعاً یک بحران در بحران است.»

رافایلا یودیچه، شارژدافیر اتحادیه اروپا برای افغانستان گفت که جوامعی که میزبان عودت کنندگان اند باید حمایت شوند.

وی افزود: «مشارکت با سازمان بین المللی مهاجرت دسترسی به خدمات ضروری را تضمین و ازعودت کنندگان افغان و جوامع میزبان آنان محافظت می‌کند. از آنجایی که زنان و دختران ممکن به طور خاص تحت تأثیر قرار گیرند، ما اطمینان حاصل می‌کنیم که همه اعضای جامعه می‌توانند از آن بهره ببرند.»

ماریا مویتا، نماینده سازمان بین‌المللی مهاجرت در افغانستان، گفت: «همکاری مستمر سازمان بین المللی مهاجرت با اتحادیه اروپا در توانمندسازی تیم‌های ما برای رسیدگی به صدها هزار عودت‌کننده افغان و سایر جوامع آسیب‌پذیر در کشور حیاتی بوده است.»

اتحادیه اروپا خاطر نشان کرده است که کمک اخیر، بخشی از یک برنامه پنج ساله است که در سراسر افغانستان و در چهار کشور منطقه اجرا می‌شود.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!