اخبار ساحوی

جان باختن صدها زائر در مراسم حج در عربستان

تلویزیون دولتی عربستان سعودی اعلام کرد که دمای هوا روز دوشنبه به ۵۱/۸ درجه سانتیگراد (۱۲۵/۲ فارنهایت) در سایه در مسجد الحرام مکه افزایش یافت.

Published

on

(Last Updated On: )

گزارش رسانه‌ها حاکی از جان‌ باختن صدها نفر از زائران در جریان مراسم سالانه حج به دلیل گرمای شدید در عربستان است.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به نقل از دیپلومات‌ها نوشت که دست‌کم ۵۵۰ نفر در جریان مراسم حج جان خود را از دست داده‌اند.

این خبرگزاری به نقل از دو دیپلومات عرب گزارش داد که ۳۲۳ نفر از جان‌باختگان مصری بودند که بیشتر آنها به دلیل مریضی‌های ناشی از گرما جان باختند. رویترز نوشت که قادر به تایید این آمار نیست.

در طول سال‌‏های گذشته نیز ازدحام جمعیت، آتش‌سوزی خیمه‌ها و حوادث دیگر باعث کشته شدن صدها نفر در جریان برگزاری مراسم حج در عربستان سعودی شده است.

تلویزیون دولتی عربستان سعودی اعلام کرد که دمای هوا روز دوشنبه به ۵۱/۸ درجه سانتیگراد (۱۲۵/۲ فارنهایت) در سایه در مسجد الحرام مکه افزایش یافت.

آمار زائران جان‌باخته بر اثر گرمای شدید در عربستان

به نوشته رویترز، خبرگزاری تونسی «آفریک پرس» روز سه‌شنبه اعلام کرد که ۳۵ شهروند تونسی در مراسم حج جان‌ باخته‌اند.

اعضای خانواده آنها در رسانه‌های اجتماعی گفتند که بسیاری از این مرگ و میرها به دلیل گرمای شدید رخ داده است.

وزارت خارجه اردن اعلام کرد که روز سه‌شنبه ۴۱ جواز دفن برای زائران اردنی صادر کرده است. پیشتر این وزارتخانه گفته بود که حداقل شش شهروند اردنی بر اثر گرمازدگی در مراسم حج جان‌ باختند.

خبرگزاری‌های ایران روز سه‌شنبه بدون اشاره به دلایل مرگ، اعلام کرد که ۱۱ ایرانی در جریان زیارت جان باخته‌اند و ۲۴ نفر در شفاخانه بستری شده‌اند.

یک سازمان خبری سنگالی نیز روز دوشنبه گفت که سه شهروند این کشور در مراسم حج جان باختند.

اطلاعات وزارت صحت اندونیزیا روز سه‌شنبه نشان داد که ۱۴۴ شهروند اندونیزیایی در حین زیارت جان باختند. اطلاعات مشخص نکردند که آیا مرگ و میرها به دلیل گرمازدگی بوده است یا خیر.

یک مقام وزارت صحت عربستان سعودی روز دوشنبه در گفتگو با رویترز، پیش از انتشار بسیاری از گزارش‌های مرگ و میر، گفته بود که مقام‌ها متوجه هیچ گونه تلفات غیرعادی در میان زائران مسلمان در میانه دمای بسیار بالا نشده‌اند.

وی افزود که این وزارتخانه تاکنون بیش از ۲۷۰۰ زائر را که از مریضی‌های ناشی از گرما رنج می‌بردند، معالجه کرده است.

رویترز نوشته است که زائران برای محافظت از خود در برابر نور خورشید از چتر استفاده می‌کنند و مقام‌های سعودی به حجاج هشدار دادند که در گرم‌‏ترین ساعات بین ساعت ۱۱ صبح تا ۳ بعد از ظهر از حضور در فضای باز خودداری کنند.

اداره کل آمار عربستان سعودی گزارش داده است که انتظار می‌رود بیش از ۱/۸ میلیون زائر امسال در مراسم حج شرکت کنند.

Trending

خروج از نسخه موبایل