Connect with us

رویداد های اخیر

جان باختن صدها تن در نتیجه موجی از خشونت‌ها در افغانستان

منتشر شده

در

(Last Updated On: ثور ۱۰, ۱۴۰۰)

مقام‌های افغان روز پنجشنبه (۹ثور)، گفته اند که در دوهفته گذشته بیش از ۱۰۰ نیروی امنیتی افغانستان در نتیجه حملات طالبان در کشور جان باخته اند.

مقام‌های ارشد افغان می‌گویند طالبان در حال نمایش قدرت و تلاش برای به دست آوردن قلمرو بیشرتر با خروج نیروهای خارجی هستند. طالبان از زمان کنار زده شدن از قدرت توسط نیروهای خارجی به رهبری ایالات متحده در سال ۲۰۰۱ ، در دوهه گذشته دست به شورشی و حملات زده اند.

به گفته دو مقام ارشد امنیتی، در ۱۵ روز گذشته درگیری، حدود ۱۲۰ پرسونل نیروهای امنیتی افغانستان، ۶۵ غیرنظامی و بیش از ۳۰۰ جنگجوی طالب کشته شده اند و تعداد بیشتری زخم برداشته اند.

طارق آرین، سخنگوی وزارت امور داخله می‌گوید که طالبان دست کم شش بمب گذاری انتحاری و چندین قتل هدفمند انجام داده و ۶۵ بمب کنار جاده را برای هدف قرار دادن نیروهای دولتی نصب کرده اند.

وی افزود که بیش از ۶۰ غیرنظامی جان باخته و ۱۸۰ تن دیگر زخم برداشته اند. وی در مودر آمار مربوط به تلفات نیروهای امنیتی چیز نگفت.

آرین گفت که ده‌ها جنگجوی طالبان، از جمله چندین فرمانده  در جریان عملیات کشته شده اند.

ذبیح‌الله مجاهد ، سخنگوی طالبان ادعای دولت مبنی بر اینکه این گروه سبب تلفات غیرنظامیان شده اند را رد کرد و گفت است که این تلفات ناشی از عملیات هوایی و زمینی نیروهای افغان است. وی در مورد کشته شدن طالبان یا نیروهای امنیتی توضیحی نداد.

رییس جمهور جو بایدن در اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد که ایالات متحده خروج نهایی نظامی خود را از اول ماه مه آغاز می‌کند و آن را تا ۱۱ سپتامبر به اتمام می‌رساند، همچنان متحدان ناتو موافقت کردند نیروهای خارجی تحت فرماندهی ناتو نیز خارج می‌شوند.

کاخ سفید روز پنجشنبه با تأیید اظهارات یک جنرال ارشد امریکایی در آخر هفته، گفت که نیروهای آمریکایی شروع به بیرون شدن از افغانستان کرده اند.

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفته است که، از زمان اعلام بایدن، خشونت‌ها تقریباً یک چهارم در سراسر کشور افزایش یافته است، و از  حملات طالبان در ۲۱ولایت ا گزارش داده شده است.

یک مقام ارشد دولتی که خواست نامش فاش نشود گفت: “ما در حال حاضر در وسط حملات سالانه بهار طالبان هستیم اما آماده هستیم و عملیات خود را انجام می‌دهیم.”

احمد ضیا سراج، رییس امنیت ملی افغانستان گفت که طالبان در روزهای اخیر خشونت را “به بالاترین سطح” افزایش داده اند.

رهبران ارشد امنیتی روز پنجشنبه برای ارزیابی وضعیت در میان گزارش‌های جمع‌آوری از حملات جنگجویان طالبان در منطقه برای غلبه بر ولایات استراتژیک، به ولایت مرکزی غزنی سفر کردند.

این درحالی است که تلاش‌های صلح پس از آغاز گفتگوهای طالبان و دولت افغانستان در پایتخت قطر در سال گذشته در دوحه متوقف شد. واشنگتن برای برگزاری اجلاس سران در ترکیه در این ماه تلاش کرد اما به دلیل امتناع طالبان از شرکت در این نشست ، این نشست به تعویق افتاد و تاریخ جدیدی تعیین نشده است.

مهلت خروج نیروها از ۱۱ سپتامبر دیرتر از مهلت اول مه است که سال گذشته بین طالبان و ایالات متحده در دوحه توافق شد. طالبان که از زمان توافق دوحه تاکنون به نیروهای خارجی حمله نکرده اند ، تأخیر را غیر قابل قبول خوانده اند.

رویداد های اخیر

کرزی: تعلیم دختران «مسئله حیاتی» برای افغانستان است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین کشور در دیدار با حسن کاظمی قمی، سفیر و نماینده خاص ایران، تعلیم دختران را «مسئله حیاتی» برای افغانستان خوانده است.

در صفحه ایکس آقای کرزی آمده که او در این دیدار از همکاری و ایستادگی تهران در کنار مردم افغانستان در مقاطع مختلف و از کمک‌های آن کشور به‌خصوص در بخش تعلیم و اعطای بورسیه‌های تحصیلی برای جوانان افغان ابراز امتنان کرده است.

کرزی همچنان صلح و ثبات را در منطقه به نفع همه دانسته است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

ازبیکستان به افغانستان یک محموله کمکی فرستاد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

یک محموله از کمک‌های بشردوستانه ازبیکستان به مقام‌های محلی ولایت بلخ در بندر تجارتی حیرتان تسلیم داده شد.

مسوولان محلی می‌گویند، این کمک‌ها نزدیک به ۱۶۰ تُن مواد خوراکی که مشمول آرد، روغن، گندم، بوره و گوشت بوده از سوی والی سرخان‌دریای ازبیکستان به والی بلخ سپرده شده است.

والی سرخان‌دریا هدف از ارسال این کمک‌‌ها را حمایت و دست‌گیری از مردم افغانستان بیان کرده و بر گسترش روابطه حسنه میان دو کشور تاکید کرده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

مجاهد: روابط کشورهای جهان با امارت اسلامی با گذشت هر روز در حال گسترش است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی با اشاره به سفر‌های شمار زیادی از نمایندگان دیپلوماتیک و هیأت‌های خارجی به‌کشور و هم‌چنان سفر مقام‌های بلندپایه کشور به خارج می‌گوید، امارت اسلامی به‌سطح گسترده پذیرفته شده و مناسبات با امارت اسلامی تأمین بوده و رفت‌آمدها جریان دارد.

آقای مجاهد می‌افزاید، روابط کشورهای جهان با امارت اسلامی با گذشت هر روز در حال گسترش است و بر موثریت آن افزوده می‌شود.

با این‌حال سخنگوی امارت اسلامی تأکید می‌کند که برداشت بعضی‌ها مبنی بر این‌که افغانستان دیگر منزوی شده و اقتصادش درحال خراب شدن است و مناسبات آن با کشورها تأمین شده نمی‌تواند، همه نادرست ثابت شد.

به گفته‌ی آقای مجاهد اکنون معلوم شد که افغانستان هم از نگاه سیاسی و هم از منظر اقتصادی گام‌های صعودی بر می‌دارد و این تلاش‌ها بیشتر شده و تسریع خواهد شد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!