Connect with us

اخبار ساحوی

تصاویر ماهواره‌ای حاکی از حمله اسرائیل به تاسیسات راکتی ایران است

محققان تأیید کرده‌اند که حملات اسرائیل به دو پایگاه نظامی ایران، پارچین و خجیر، واقع در نزدیکی تهران، صورت گرفته است.

منتشر شده

در

به گزارش رویترز، تصاویر ماهواره‌ای تجاری نشان می‌دهد که حملات هوایی اسرائیل در روز شنبه (۵عقرب) به ساختمان‌هایی در ایران برخورد کرده که برای ترکیب سوخت جامد راکتهای بالستیک استفاده می‌شدند.

این ارزیابی توسط دیوید آلبرایت، رئیس موسسه علوم و امنیت بین‌المللی و دکر ایولث، تحلیلگر تحقیقی در اتاق فکر سی‌ان ای، به صورت جداگانه انجام شده است.

این محققان تأیید کرده‌اند که حملات اسرائیل به دو پایگاه نظامی ایران، پارچین و خجیر، واقع در نزدیکی تهران، صورت گرفته است.

پارچین یک مجتمع نظامی بزرگ و خجیر، یک سایت تولید راکت است که پیش از این نیز گزارش‌هایی از گسترش گسترده آن منتشر شده بود.

ایولث اظهار داشت که این حملات ممکن است توانایی ایران در تولید انبوه راکت‌ها را به طور قابل توجهی مختل کرده باشد.

اردوی اسرائیل اعلام کرده که این حملات در سه مرحله و به‌طور هم‌زمان در مناطق مختلف، از جمله نزدیکی تهران و غرب ایران، انجام شده و هدف آن کارخانه‌های تولید راکت و دیگر تأسیسات نظامی بوده است. این حملات در واکنش به پرتاب بیش از ۲۰۰ راکت توسط ایران به سمت اسرائیل در تاریخ ۱ اکتوبر انجام شده است.

اردوی ایران در پاسخ به این حملات اعلام کرد که جیت‌های اسرائیلی از «کلاهک‌های سبک» برای حمله به سیستم‌های راداری در ولایات ایلام، خوزستان و اطراف تهران استفاده کرده‌اند.

به گفته ایولث، تصاویر ماهواره‌ای از پلنت لبز نشان می‌دهد که حمله اسرائیل به خجیر منجر به تخریب دو ساختمان سوخت‌سازی راکت‌های بالستیک شده است.

این ساختمان‌ها با خاکریزهای بلند احاطه شده بودند تا از انتشار انفجار به سایر ساختمان‌ها جلوگیری شود. همچنین، تصاویر دیگری از پارچین نشان می‌دهد که سه ساختمان ترکیب سوخت و یک انبار تخریب شده‌اند.

آلبرایت نیز با بررسی تصاویر ماهواره‌ای با وضوح پایین از پارچین تأیید کرد که اسرائیل سه ساختمان، از جمله دو ساختمان مرتبط با ترکیب سوخت جامد راکت‌های بالستیک را هدف قرار داده است.

به گفته ایولث، این حملات دقیق می‌تواند ضربه‌ای جدی به توانایی ایران برای تولید انبوه راکت وارد کند و احتمال حمله راکتی آینده ایران به اسرائیل را کاهش دهد.

پیشتر نیز خبرهایی منتشر شده بود که بر اساس آنها اسرائیل در این حمله یک کارخانه مخفی تولید راکت‌های بالستیک ایران را هدف قرار داده و با تخریب بیش از دوازده میکسر سنگین سوخت، به طور جدی توانایی ایران برای تولید و تجدید ذخایر راکتی‌اش را محدود کرده است.

گفته می‌شود این تجهیزات برای ساخت راکت‌های «خیبر» و «حاج قاسم» استفاده می‌شده‌اند، همان راکت‌هایی که ایران اوایل ماه به سمت اسرائیل پرتاب کرد.

منابع اسرائیلی اعلام کردند این حملات شامل انهدام ۱۲ میکسر «سیاره‌ای» بوده که برای تولید سوخت جامد راکت‌های بالستیک به کار می‌روند و از تجهیزات پیچیده‌ای هستند که ایران قادر به تولید آنها نبوده و معمولاً از چین وارد می‌کند.

ایران دارای بزرگترین اسلحه‌خانه راکتی در خاورمیانه است و به گزارش مقامات امریکایی، به روسیه، حوثی‌های یمن و حزب‌الله لبنان راکت ارسال کرده است. ایران و روسیه اما ادعای انتقال راکت به روسیه را رد می‌کنند.

اخبار ساحوی

ده نیروی امنیتی پاکستان در حمله شبه نظامیان کشته شدند

Published

on

رویترز به نقل از منابع پولیس گزارش داده است که حداقل ۱۰ نیروی امنیتی پاکستان در پی حمله شبه نظامیان بر یک پوسته در نزدیکی شهر دیره اسماعیل خان روز پنجشنبه جان باختند.

تحریک طالبان پاکستان مسوولیت این حمله را بر عهده گرفته است.

 

Continue Reading

اخبار ساحوی

پنج کشته در حمله مهاجمان مسلح به شرکت صنایع هوانوردی ترکیه در انقره ترکیه

تصاویر منتشر شده از دوربین‌های مداربسته نشان می‌داد دست‌کم سه مهاجم مسلح که یکی از آن‌ها زن بود، قبل از انفجار در ورودی شرکت تیراندازی می‌کنند.

Published

on

حمله افراد مسلح به شرکت صنایع هوانوردی و دفاع ترکیه (توساش) با پنج کشته و ۲۲ زخمی به پایان رسید.

مقام‌های دولت ترکیه، روز چهارشنبه (دوم عقرب) از کشته شدن دو تن از مهاجمان خبر داد و اعلام کرد حال سه تن از زخمی‌های این حمله نیز وخیم است.

علی یرلی‌کایا، وزیر دادخله ترکیه، ساعاتی پس از این حمله اعلام کرد که تعداد کشته‌های حمله به پنج نفر و تعداد زخمیان به ۲۲ نفر افزایش یافته است.

بر اساس گزارش رسانه‌های ترکیه، سه مهاجم با کشتن راننده یک تاکسی، موتر او را ربوده و به این شرکت راهبردی صنایع نظامی ترکیه در انقره نزدیک شدند.

یکی از مهاجمان با انفجار انتحاری در ورودی شرکت صنایع هوانوردی و دفاع ترکیه، فرصتی برای ورود دو مهاجم دیگر به ساختمان آن ایجاد کرد و درگیری در داخل ساختمان شرکت آغاز شد.

تصاویر منتشر شده از دوربین‌های مداربسته نشان می‌داد دست‌کم سه مهاجم مسلح که یکی از آن‌ها زن بود، قبل از انفجار در ورودی شرکت تیراندازی می‌کنند.

شرکت توساش در زمینه طراحی و تولید طیاره‌های بدون سرنشین و هواپیماهای نظامی و غیرنظامی وسایر محصولات دفاعی فعالیت می‌کند.

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت حمله را بر عهده نگرفته است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، هنگام دیدار با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود، در حاشیه اجلاس بریکس، در جریان حادثه تروریستی روز چهارشنبه قرار گرفت و آن را به شدت محکوم کرد.

رسانه‌های ترکیه گزارش دادند که دقایقی بعد از پایان دیدار اردوغان و پوتین، مارک روته، سرمنشی ناتو، با رئیس‌جمهور ترکیه تماس تیلیفونی برقرار کرد و او نیز حادثه تروریستی یاد شده را به شدت محکوم کرد.

Continue Reading

اخبار ساحوی

فتح‌الله گولن از مخالفان سیاسی رییس جمهور ترکیه در امریکا درگذشت

مقام‌های ترکی فتح‌الله گولن را در دست‌داشتن در کودتای ناکام سال ۲۰۱۶ متهم کرده‌اند، ادعا‌های که از سوی گولن رد شد.

Published

on

فتح‌الله گولن، سیاست‌مدار و از مخالفان رجب‌طیب‌ اردوغان، رییس جمهور ترکیه در  سن ۸۳ سالگی به دلیل بیماری قلبی درگذشت.

رسانه‌های ترکی گزارش دادند که آقای گولن شام‌ گذشته (یک‌شنبه،۲۹میزان) در ایالت پنسیلوانیا امریکا درگذشته است.

او از سال ۱۹۹۹ در پنسیلوانیای امریکا زندگی می‌کرد و شبکه عظیم تربیتی-جاسوسی خود در کشورهای آسیای میانه و شرق اروپا را اداره می‌کرد.

مقام‌های ترکی فتح‌الله گولن را در دست‌داشتن در کودتای ناکام سال ۲۰۱۶ متهم کرده‌اند، ادعا‌های که از سوی گولن رد شد.

گولن در رابطه با کودتای ناکام در ترکیه افزوده بوده که «اگر تحقیقات “بی‌طرفانه، مستقل و بین‌المللی” درباره نقش او در کودتای ۲۰۱۶ انجام شود او به ترکیه بازگشته تا در دادگاه‌ حاضر شود.»

مقام‌های ترکیه بعد از این کودتای ناکام ده‌ها هزار نفر را بازداشت کردند. قاضی‌ها، سارنوال‌ها و اعضای پولیس و اردو جزء بازداشت شدگان بودند.

بیش از ۱۰۰ هزار نفر از کارکنان دولت از جمله داکتران، کارمندان و استادان پوهنتون‌ها و معلمان نیز با اتهام ارتباط با آقای گولن تعلیق یا اخراج شدند.

 او در سال‌های اخیر تحت حمایت سرویس اطلاعاتی آمریکا(سی آی ای) قرار داشت و علیرغم درخواست‌های مکرر دولت ترکیه برای استرداد و محاکمه وی، واشنگتن هیچگاه حاضر به عودت وی نشد.

جنبش خدمت گولن، که ازسوی این روحانی دینی ترکیه اساس گذاشته بوده دارای هزاران هوادار و حامی مالی و بیش از هزار مرکز آموزشی است که به دانش‌آموزان برای ورود به پوهنتون‌ها کمک می‌کنند.

این جنبش که به ارائه خدمات اجتماعی همراه با ارزش‌های دینی محافظه‌کارانه شهرت دارد از سوی دولت اردوغان به عنوان گروه تروریستی معرفی شد.

او در جریان حیات‌ش ده‌ها کتاب به نشر رسانده که به زبان‌های مختلف دنیا ترجمه و در لست پرفروش‌ترین کتاب‌ها همچنان قرار گرفته است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2024 Ariana News. All rights reserved!