Connect with us

رویداد های اخیر

تاکید خلیلزاد بر جلوگیری از سقوط اقتصادی و نظام در افغانستان

منتشر شده

در

(Last Updated On: قوس ۲, ۱۴۰۰)

زلمی خلیلزاد، نماینده خاص پیشین امریکا برای صلح افغانستان، از اوضاع جاری در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

خلیلزاد در مصاحبه تازه با شبکه تلویزیونی سی ان ان امریکا گفته است که اگر اقتصاد افغانستان سقوط کند، نظام  این کشور نیز سقوط خواهد کرد.

وی همچنان تاکید کرده است که از سقوط اقتصادی و نظام افغانستان جلوگیری شود و مردم افغانستان نیز نباید بهای توافقنامه دوحه را بپردازند.

خلیلزاد افزود: “بسیار خوب، وضعیت در افغانستان خوب نیست ………. و من فکر میکنم مردم افغانستان نباید قربانی توافقنامه دوحه امضا شده موجود میان طالبان و جامعه جهانی به شمول امریکا گردند.”

آقای خلیلزاد یکبار دیگر تاکید میکند که امریکا بازنده جنگ افغانستان بود و چاره دیگر بدون خروج نداشت.

او در این باره گفت:”طالبان فهرست از خواسته‌های خود را دارد، و از سوی دیگر امریکا و جامعه جهانی خواسته‌های خود را دارد. به نظر من بهترین راه این است که طالبان باید مطابق به آن چه که در توافقنامه دوحه ذکر گردیده عمل نمایند.”

هرچند مهار بحران کنونی در افغانستان از سوی جامعه جهانی بخصوص امریکا مشروط بر برخی از شرایط از قبل تعین شده است، اما خلیلزاد می گوید که برای بیرون رفت از وضعیت کنونی نیاز است تا امریکا با امارت اسلامی وارد فاز جدید از گفت‌وگو ها شوند.

خلیلزاد افزود:” من فکر میکنم برای بیرون از وضعیت جاری در افغانستان نیاز است تا هر تمام جوانب طالبان، جامعه جهانی و ایالات متحده امریکا نیاز دارند که باید با هم گفتگو نمایند تا باشد مفادات و موارد توافقنامه دوحه که عملی نگردید جامه عمل به خود بیگیرد.”

این مقام پیشین ایالات متحده امریکا در حالی در مورد وضعیت کنونی افغانستان اظهار نظر می نماید که بسیاری از شهروندان افغان، مسوولان و مقام‌های حکومت امریکا و کشورهای جامعه جهانی وی در انجام وظیقه اش ناکام میداند.

رویداد های اخیر

کمیسیون تخطی رسانه‌ها فیصله کرد که نشرات دو شبکه تلویزیونی متوقف شود

Published

on

(Last Updated On: حمل ۲۸, ۱۴۰۳)

به گزارش خبرگزاری دولتی باختر، کمیسیون تخطی رسانه‌ها فیصله کرده که نشرات شبکه‌های تلویزیونی «نور» و «بریا» متوقف و آنها به محکمه معرفی شوند.

گفته می‌شود که تصمیم علیه این دو رسانه به‌دلیل عدم رعایت اصول ژورنالیزم اخذ شده است.

کمیسیون تخطی رسانه‌ها تصمیم گرفته که نشرات این دو شبکه تا صدور حکم محکمه متوقف باشد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

حکمتیار: فضای افغانستان زیر اشغال قرار دارد، هیچ‌نوع حضور امریکا را نمی‌پذیریم

Published

on

(Last Updated On: حمل ۲۸, ۱۴۰۳)

گلبدین حکمتیار، یکی از رهبران جهادی، از گشت و گذار طیاره‌های بی پیلوت امریکایی در فضای افغانستان انتقاد کرده و می‌گوید که فضای افغانستان توسط امریکا اشغال شده است.

آقای حکمتیار در یک سخنرانی که از سوی شبکه تلویزیونی متعلق به وی نشر شده، گفته است که هیچ‌نوع حضور امریکا در افغانستان پذیرفتنی نیست.

او تصریح کرده است: «فضای افغانستان زیر اشغال است. بیان این موضوع مسوولیت ایمانی ما است. ما بیشترین قربانی را برای آزادی داده ایم. ما هیچ‌گونه حضور امریکا را نمی‌پذیریم. ما هیچ‌نوع سلطه بیگانه را نمی‌پذیریم.»

آقای حکمتیار هم‌چنان بیان کرده که احتمال ورود دوباره نیروهای امریکایی به کشور وجود دارد.

او اظهار کرده است: «مشاور امنیت ملی رئیس جمهور ترمپ می‌گوید که خروج ما اشتباه بود و باید برگردیم. این یک موضوع عادی نیست. احتمال اینکه آنان بار دیگر مرتکب اشتباه شده و به افغانستان برگردند، خیلی قوی است.»

امارت اسلامی تا کنون در مورد این اظهارات گلبدین حکمتیار واکنشی نشان نداده است. اما آگاهان می‌گویند که امارت اسلامی به برخی از نگرانی‌های مردم پاسخ دهد.

فضل الهادی وزین، استاد پوهنتون می‌گوید: «ایجاب می‌کند تا مقامات محترم حکومت سرپرست در این مورد توضیحات بدهند و به نگرانی‌های مردم افغانستان در این مورد پاسخ بگویند، زیرا قضایای مهم و بزرگ ملی برای هر شهروند افغانستان مهم است و اگر مشکلی باشد، موجب نگرانی همگان است.»

پیش از این، امارت اسلامی بارها نسبت به گشت و گذار طیاره های بی پیلوت در فضای افغانستان اعتراض کرده بود اما به نظر می‌رسد تا کنون این انتقادها کارساز واقع نشده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

رئیس جمهور ازبکستان با وزیر خارجه عربستان، صدراعظم قطر در مورد افغانستان و خط آهن افغان-ترانس گفتگو نمود

Published

on

(Last Updated On: حمل ۲۸, ۱۴۰۳)

رئیس جمهور ازبکستان با وزیر خارجه عربستان، صدراعظم قطر و وزیر برق امارات متحده عربی در مورد افغانستان و خط آهن افغان-ترانس دیدار و گفتگو نمود.

شوکت میرضیایف در دیدار با صدراعظم و وزیر برق امارات متحده عربی بر توجه خاص به آماده سازی پروژه تخنیکی و آغاز ساخت خط آهن افغان-ترانس تاکید کرده است.

رئیس جمهور ازبکستان در حاشیه نشست شورای همکاری کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، با وزیر خارجه عربستان سعودی، صدراعظم قطر و صدراعظم امارات متحده عربی در دیدارهای جداگانه، درمورد افغانستان گفتگو کرده است. ریاست جمهوری ازبکستان گزارش داده است که شوکت میرضیایف در دیدار با محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی، صدراعظم قطر درمورد گسترش همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های تجاری، اقتصادی، سرمایه‌گذاری و ارتباطات گفتگو کرده است و تسریع تطبیق عملی پروژه اعمار خط آهن افغان-ترانس نیز یکی از موضوعات مورد بحث بوده است.

صدراعظم قطر در این دیدار تاکید کرده است که پروژه‌های بزرگ سرمایه‌گذاری با مشارکت شرکت‌های پیشرو قطری در حال اجرا است.

در بخشی از خبرنامه ریاست جمهوری ازبکستان آمده است که: «در این دیدار درمورد گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های تجارتی، اقتصادی، سرمایه‌گذاری و ارتباطات بحث شد و مسایل تسریع تطبیق عملی پروژه اعمار خط آهن افغان-ترانس نیز مورد بررسی قرار گرفت.»

در همین حال، رئیس جمهور ازبکستان در دیدار با فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، وضعیت افغانستان را بررسی کرده و مشارکت همه جانبه در چارچوب اجرای عملی توافقات و سرمایه‌گذاری‌های مشترک در بالاترین سطح را مورد توجه قرار دادند.

شوکت میرضیایف در دیدار با هیئت امارات متحده عربی به رهبری سهیل المزرویی، وزیر برق و زیربنا‌های آن کشور نیز آغاز ساخت خط آهن افغان-ترانس را مهم خوانده و دو طرف بر توجه خاص به آماده سازی پروژه تخنیکی و آغاز ساخت خط آهن ترانس افغانستان تاکید کرده اند.

این در حالی است که پیش از این، قطر برای ساخت راه‌آهن افغان-ترانس اعلام آمادگی کرده بود.

مسوولان اداره خط‌آهن گفته بودند که مقام‌های قطری تعهد کرده‌اند تا در پروژه راه‌آهن افغان-ترانس سرمایه‌گذاری کنند. در حال حاضر کارهای تخنیکی و سروی این خط را شرکت‌های امارات متحده عربی انجام می‌دهند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!