Connect with us

رویداد های اخیر

برنامه‌ریزی امریکا برای جلوگیری از خطر سقوط کابل و شهرهای مهم افغانستان

منتشر شده

در

(Last Updated On: جوزا ۲۰, ۱۴۰۰)

مقام‌های پنتاگون به روزنامه نیویارک تایمز گفته اند که یکی از گزینه‌ها این است که اگر کابل یا سایر شهرهای مهم افغانستان در خطر سقوط قرار بگیرند، امریکا در حمایت از نیروهای افغان حملات هوایی انجام بدهد.

درهمین حال حکومت افغانستان می‌پذیرد که طالبان به فکر تصرف بخشی‌های راهبردی کشور هستند.

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقام‌های ارشد وزارت دفاع امریکا گزارش می‌دهد که پنتاگون سرگرم بررسی گرفتن مجوز برای انجام حملات هوایی در حمایت از نیروهای افغان در صورتی است که کابل یا سایر شهرهای مهم افغانستان در خطر سقوط ویا محاصره طالبان قرار بگیرند.

جوبایدن که دستور خروج از افغانستان را داده، در سخنرانی با گارد ملی امریکا بر حفظ توانایی امریکا برای مهار تهدیدهای هراس‌افگنی درمنطقه سخن میزند.

جوبایدن، رییس جمهور امریکا گفته است که”نیروهای ما شانه به شانه در سراسر جهان ایستاده اند، از جمله در کوه‌های افغانستان طی ۲۰ سال گذشته شجاعانه خدمت کرده اند. هم پیمانان ناتو ما وقتی اهمیت داشت پشتوانه ما بودند و اکنون ما باید روی توانایی‌های سایبری خود سرمایه‌گذاری کنیم تا ما را در برابر هر تهدیدی که در دهه گذشته با آن روبرو بوده ایم و همچنین چالش‌های جدیدی که قرار است با آنها روبرو شویم ، حفظ کنیم.”

به نوشته نیویورک تایمز بحث‌ها برای ادامه حمایت هوایی از ارتش افغانستان نشانگر شدت نگرانی در واشنگتن درباره توانایی ارتش افغانستان برای دفع حملات طالبان و حفظ کنترل کابل و سایر مراکز جمعیتی است.

میچ مک کانل، رهبر جمهوریخواهان در سنای امریکا می‌گوید: ” نیازی نیست که ما منتظر بمانیم تا این ترس‌ها ثابت شود، طالبان هیچ گاهی وقت را برای تصرف بخش‌های زیاد کشور هدر نداده اند. اهداف عملیاتی بلند پروازانه تر به گفته یکی از فرماندهان طالبان هنگام رسیدن به کابل ما به عنوان فاتحان می‌آییم، آنها هر روز نزدیکتر می‌شوند در حالی که ما عقب نشینی می‌کنیم”.

شورای امنیت ملی کشور می‌گوید که طالبان در تلاش اند تا نقاطی را به نام تصرف تخریب کنند و فشار بیشتر را بر غیر نظامیان وارد کرده اند.

ازسوی دیگر درجریان همین هفته سربازان ایتالیایی مستقر درهرات، نیز پرچم شانرا از پایین آوردند و این پایگاه را ترگ گفتند.

لورنزو گوئرینی، وزیردفاع ایتالیا می‌گوید که:” اگر ما مداخله نمی‌کردیم چه بلایی بر سر این کشور می‌آمد. به لطف ما، جامعه افغانستان پیشرفت کرده است. ما پس از دستیابی به نتایج مهم برای امنیت بین‌المللی و آزادی مردم افغانستان در حال رفتن هستیم. در حقوق زنان، در زندگی دموکراتیک پیشرفت‌هایی حاصل شده است، اکنون مسئله کمک به دفاع از آنها خواهد بود.”

انزو وسیارلی، فرمانده نیروهای ایتالیایی درافغانستان می‌گوید: “ما نمی‌خواهیم که افغانستان به مکانی امن برای هراس‌افگن‌ها مبدل شود. ما می‌خواهیم با تداوم آموزش نیروهای امنیتی افغانستان به تقویت این کشور ادامه دهیم”.

این درحالی است که امریکا تمامی پایگاه‌های نظامی درافغانستان را تا یازدهم سپتامبر تخلیه میکند، اما این کشور گفته که برای مهار هرگونه تهدید احتمالی در برابر این کشور از خاک افغانستان، از یکی پایگاه‌ها درمنطقه کار خواهد گرفت.

یکی از گزینه‌های که امریکا روی آن فکر میکند، پاکستان است.

رویداد های اخیر

نشست سه‌جانبه میان افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان برگزار شد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۷, ۱۴۰۳)

نشست سه‌جانبه میان هیئت‌های افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان در ارتباط به اتصال شمال آسیا به جنوب آسیا و کاهش هزینه‌های ترانزیتی و ترانسپورتی در قلمرو سه کشور در کابل برگزار شد. در این نشست در مورد ایجاد کمیته مشترک تخنیکی برای تداوم گفتگوها نیز توافق صورت گرفت.

وزارت صنعت و تجارت با نشر خبرنامه‌ای نوشته که نشست سه‌جانبه به رهبری نورالدین عزیزی، سرپرست این وزارت، چاکی‌اف، معاون رئیس جمهور ترکمنستان و سریک ژومانگارین، معاون صدراعظم قزاقستان برگزار شده است.

براساس خبرنامه، این نشست در ادامه نشست‌های دوجانبه که میان سه کشور دایر شده بود، برگزار گردیده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

محمد یعقوب مجاهد: در افغانستان هیچ گروه مخرب به شمول داعش حضور فزیکی ندارد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۷, ۱۴۰۳)

سرپرست وزارت دفاع ملی گفته است که در افغانستان هیچ گروه مخرب به شمول داعش به شکل فزیکی وجود ندارد و امارت اسلامی هم به کسی اجازه نخواهد داد تا از خاک این کشور تهدیدی به کشورهای منطقه ایجاد شود.

محمد یعقوب مجاهد این مطلب را روز پنجشنبه (۶ ثور) در دیدار با هیاتی از مالیزیا در کابل بیان کرده است.

طبق خبرنامه وزارت دفاع ملی، در این دیدار آقای مجاهد از برخورد نیک‌ مردم و حکومت مالیزیا با مهاجرین افغان در آن کشور و روابط دیرینه آن با افغانستان یادآوری کرده گفت: مالیزیا یک کشور قدرتمند و بزرگ‌ اسلامی است، امیدوارم این رفت و آمدها تقویت گردد.

وی افزود: خوشبختانه با روی کار آمدن امارت اسلامی گلیم اشغال برچیده شد و جنگ به طور کامل در این کشور ختم و امنیت سرتاسری برقرار گردید.

بر بنیاد خبرنامه وزارت دفاع ملی، در این دیدار هیات مالیزیا افغانستان را یک کشور دوست دانسته و ضمن تاکید بر همکاری‌های همه جانبه، اطمینان دادند آنچه که در افغانستان از نزدیک مشاهده نمودند، با مقام‌های کشور شان شریک خواهد شد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

اتحادیه اروپا ۱۷ میلیون یورو را برای حمایت از افغان‌های عودت کننده به کشور اختصاص داد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۷, ۱۴۰۳)

اتحادیه اروپا توافقنامه‌ای به ارزش ۱۷ میلیون یورو با سازمان بین المللی مهاجرت به‌منظور بهبود دسترسی به خدمات اولیه، افزایش فرصت‌های اقتصادی، و حمایت از افغان‌های بازگشت کننده و جوامع میزبان آنان در افغانستان امضا کرده است.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه منتشر شد، گفت که این برنامه مخصوصاً بر نیازهای زنان و دختران متمرکز است.

در این بیانیه خاطر نشان شده است که از جنوری ۲۰۲۳ تا اپریل ۲۰۲۴، بیش از ۱.۵ میلیون افغان از پاکستان و ایران به کشور شان بازگشته اند.

پیتریس اوستوبز، یک مقام اتحادیه اروپا در جریان مراسم امضای توافقنامه در هرات گفت: «من از سختی‌هایی که عودت کنندگان هنگام اخراج به افغانستان با آن روبه‌رو هستند، متاثر شده ام. در کشوری که از فقر و تغییر اقلیم رنج می‌برد، و در شهری که به تازگی شاهد زلزله های ویرانگر بوده است، این واقعاً یک بحران در بحران است.»

رافایلا یودیچه، شارژدافیر اتحادیه اروپا برای افغانستان گفت که جوامعی که میزبان عودت کنندگان اند باید حمایت شوند.

وی افزود: «مشارکت با سازمان بین المللی مهاجرت دسترسی به خدمات ضروری را تضمین و ازعودت کنندگان افغان و جوامع میزبان آنان محافظت می‌کند. از آنجایی که زنان و دختران ممکن به طور خاص تحت تأثیر قرار گیرند، ما اطمینان حاصل می‌کنیم که همه اعضای جامعه می‌توانند از آن بهره ببرند.»

ماریا مویتا، نماینده سازمان بین‌المللی مهاجرت در افغانستان، گفت: «همکاری مستمر سازمان بین المللی مهاجرت با اتحادیه اروپا در توانمندسازی تیم‌های ما برای رسیدگی به صدها هزار عودت‌کننده افغان و سایر جوامع آسیب‌پذیر در کشور حیاتی بوده است.»

اتحادیه اروپا خاطر نشان کرده است که کمک اخیر، بخشی از یک برنامه پنج ساله است که در سراسر افغانستان و در چهار کشور منطقه اجرا می‌شود.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!