Connect with us

رویداد های اخیر

باشندگان دشت برچی خواهان برگشت «ام اس اف» در ساحه شدند

منتشر شده

در

(Last Updated On: ثور ۲۲, ۱۴۰۰)

یک سال از حمله خونین بالای بیمارستان صد بستر دشت برچی که در آن مادران، کودکان و کارمندان این بیمارستان قربانی شدند می‌گذرد.

اما برای مردم دشت برچی حمله حمله هیچ گاه فراموش شدنی نیست. در این حمله دست کم ۲۴ تن به شمول مادران جان باختند.

در پی این حمله داکتران بدون مرز «ام اس اف» که بخش زایشگاه بیمارستان صد بستر دشت برچی را مدیریت می‌کردند، تصمیم ترک این بیمارستان را گرفتند؛ تصمیمی که برای باشندگاه دشت برچی «تکان دهنده و ناامید کننده» بود.

ام اس اف در اعلامیه ای گفته است که کارمندان این نهاد در افغانستان و سراسر جهان خود را در غم خانواده ها و قربانیان این رویداد شریک می دانند و “با جامعه هزاره ابراز همدردی میکنند از کسانی که هنوز با عواقب جسمی و روحی آن روز تلخ روبرو هستند حمایت میکنند.”

این نهاد گفته است: “ما امیدواریم هیچ خانواده دیگری در لحظات تجلیل و خوشی در گشودن زندگی جدید در این جهان، این نوع فاجعه مهیب را تجربه نکنند.”

از سوی هم داکتر ایزابل دفورنی، مدیر عملیات ام اس اف روز گذشته گفت: “چند هفته بعد (از حمله) ما مجبور شدیم انتخاب دشواری را برای بیرون شدن از دشت برچی انجام دهیم. ما می دانستیم بعد از ترک آنجا نیازهای زیادی را پشت سر می گذاریم.”

وی افزود: “برای بسیاری از زنان محل، بخش زایمان مان نیاز جدی بود. از سال ۲۰۰۹ بدینسو در ۱۶۰۰۰ کودک در آنجا متولد شده اند. اما ما نتوانستیم فعالیت خود را بعد از اتفاقی که رخ داد ادامه دهیم.”

احمد تمیم ، یکی از ساکنان منطقه، با تشکر از خدمات ام اس اف در طول سالها در این بیمارستان، گفته است: “مردم هرگز خدمات سخاوتمندانه ام اس اف در دشت برچی و نیز بسته شدن غم انگیز این بیمارستان را فراموش نمی کنند. بسته شدن این بیمارستان همه را شوکه، درمانده و ناامید کرد.”

وی افزود: “همه مردم آرزو داشتند كه شما پس از حمله به همکاری خود در ساحه فقیرنشین و حاشیه نشین ادامه می دادید. اما متاسفانه رفتن شما غم دیگری برای مردم بود.”

برای سید جاوید هاشمی، یکی از کارمندان این نهاد که در هنگام حمله در یک اتاق امن پناه برده بود، تا چندین سال کابوس خواهد بود.

آقای هاشمی دیگاه خود را زیر اعلامیه ام اس اف چنین نگاشته است: ” “بدترین خاطره ای که تا کنون داشتم! و سخت ترین چهار ساعتی که در اتاق امن، زیر تیراندازی، بمب گذاری و اجساد مرده (مادران ، نوزادان ، پرستاران، همکاران مان) سپری کردیم. آنچه بعد از بیرون آمدن از اتاق امن دیدیم، مانند کابوسی بود که فراموش شدن آن چندین سال به طول می انجامد.”   

ام البنین نیز خیلی ساده خطاب به این نهاد گفته است: ” کاش شما می‌ماندید. حداقل شما همکاری تان را از ما مردم نگیرید.”

یکی دیگر از ساکنان دشت برچی از این نهاد خواسته است که فعالیت خود در ساحه هزاره نشین از سر بگیرد.

مصطفا اصغری گفته است: “فعالیت تان را دوباره آغاز کنید.”

اصیلا محمدی گفته است: ” امیدوار استیم ام اس اف فعالیت اش را دوباره به کابل آغاز نمایند و بیشتر مادران و نوزادان از مرگ و میر نجات پیدا کنند.”

از سوی هم سکینه امیری یکی از خبرنگاران افغان خطاب به «ام اس اف» گفته است که بیمارستان دشت برچی پس از حمله مرگبار سال گذشته در اوج نیاز ارایه خدمات پزشکی قرار دارد.

خانم امیری در یادداشتی گفته است: “اکنون خدمات صحی‌ شفاخانه صد بستر برچی در تمام بخش‌ها تقریبا به مشوره دهی خلاصه می‌شود که تنها به مریضان سر و پایی چند داروی مسکن می‌دهد.”

وی افزوده است که این بیمارستان تنها ولادت های عادی را انجام می‌دهند.

خانم امیری گفته است: “داکتران ‌ام‌اس‌اف لطفن برای کمک به مردمی که نانی برای خوردن شان ندارند، شفاخانه را دوباره فعال سازید. بخش نسایی امید هزاران مادر نیازمند غرب کابل بود و هست.”

بیمارستان صد بستر دشت برچی در ساحه ای قرار دارد که اوایل این هفته یک مکتب دخترانه نیز آماج سه انفجار قرار گرفت که در نتیجه دست کم ۸۷ تن به شمول دانش آموزان جان باختند و نزدیک به دو صد نفر دیگر زخم برداشتند.

تا هنوز فرد و یا گروهی مسوولیت این حمله را به عهده نگرفته است. حکومت طالبان را به دست داشتن در این حمله متهم میکند اما طالبان در اعلامیه ای با محکوم کردن این حمله دست داشتن اش را رد کرده است.

رویداد های اخیر

ایران و پاکستان درباره «گروه‌های تروریستی» در افغانستان ابراز نگرانی کردند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۵, ۱۴۰۳)

ایران و پاکستان در یک بیانیه‌ای مشترک بر تعهد خود برای توسعه افغانستان به ‌حیث یک کشور صلح‌آمیز، متحد، مستقل و عاری از تهدیدهای تروریزم و قاچاق موادمخدر تاکید کردند.

دو طرف با اشاره به این‌که وجود سازمان‌های تروریستی در افغانستان تهدید جدی برای امنیت منطقه و جهان است، بر تمایل خود برای تقویت همکاری‌ها در زمینه مبارزه با تروریزم و امنیت و ایجاد جبهه متحد علیه تروریزم تاکید نمودند.

آنان همچنان بر اهمیت هماهنگی تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای تضمین امنیت و ثبات در منطقه گفتگو بحث کردند.

هر دو طرف ضمن احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی افغانستان اذعان داشتند که مشارکت بیشتر همه اقشار افغانستان در تصمیم گیری‌های اساسی، به تقویت صلح و ثبات در این کشور منجر خواهد شد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

بیش از یک‌هزار مهاجر افغان از پاکستان در یک روز برگشت داده شدند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۵, ۱۴۰۳)

وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنند‌گان می‌گوید که بیش از یک هزار مهاجر افغان روز گذشته (سه‌شنبه، ۴ ثور) از پاکستان به‌گونه اجباری برگشت داده شدند.

این وزارت در خبرنامه‌ای افزوده که براساس معلومات آمریت سرحدی سپین‌بولدک کندهار، این عودت‌کنندگان ۱۹۱ خانواده مشمول ۹۹۸ نفر می‌باشند.

بربنیاد خبرنامه، در میان این مهاجران سه تن آنان از محابس پاکستان آزاد شده‌اند.

خبرنامه تصریح کرده است که آنان بعد از ثبت برای اخذ کمک به دفاتر سازمان بین‌المللی مهاجرت، سازمان جهانی خوراک و کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهدگان معرفی شدند و برای هر خانواده مبلغ ۱۰ هزار افغانی از طرف امارت اسلامی نیز پرداخت شده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوردی در نشست شش جانبه در ازبیکستان اشتراک کرد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۵, ۱۴۰۳)

حمیدالله اخندزاده، سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوردی جهت ملحق شدن به دهلیزی شش جانبه، روزگذشته (سه‌شنبه، ۴ثور) در رأس یک هیئت به ازبیکستان سفر کرد و در نشست شش جانبه میان کشورهای افغانستان، روسیه، بلاروس، پاکستان، قزاقستان و ازبیکستان اشتراک کرد.

هیئت افغانستان با هیئات کشورهای دیگر در این نشست، در باره توسعه انتقالات از مسیر دهلیز شش جانبه میان کشورهای افغانستان، روسیه، بلاروس، پاکستان، قزاقستان و اوزبیکستان بحث نمود.

وزارت ترانسپورت و هوانوردی می‌گوید که در حاشیه این نشست سرپرست این وزارت با معینان وزارت ترانسپورت روسیه و بلاروس نیز دیدار نموده است.

همچنان سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوردی در دیدار با معینان وزارت ترانسپورت کشورهای روسیه و بلاروس در باره گسترش انتقالات ترانزیتی میان افغانستان و روسیه، افغانستان و بلاروس و فراهم شدن تسهیلات ترانسپورتی گفتگو کرده است.

این وزارت افزوده است که سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوردی با وزیر ترانسپورت و نماینده خاص رئیس جمهور اوزبیکستان در امور افغانستان نیز دیدار دوجانبه داشته و در باره گسترش انتقالات ترانسپورت جاده‌ای میان دو کشور گفتگو نموده است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!