Connect with us

تجارت

اولویت وزارت صنعت تجارت مجهز کردن بنادر کشور به تجهیزات اسکنر است

وزارت صنعت و تجارت، روز سه‌شنبه (۵ سرطان) با نشر خبرنامه‌ای گفت که نخستین نشست حمایت از سکتور خصوصی در کابل برگزار شد.

منتشر شده

در

(Last Updated On: )

وزارت صنعت و تجارت اعلام کرد که سرپرست این وزارت در نخستین نشست کمیته رهبری صندوق حمایت از سکتورخصوصی بر نصب اسکنر در بنادر کشور تأکید کرد.

وزارت صنعت و تجارت، روز سه‌شنبه (۵ سرطان) با نشر خبرنامه‌ای گفت که نخستین نشست حمایت از سکتور خصوصی در کابل برگزار شد.

نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت در این نشست، با تأکید بر فعالیت‌های عملی در این کمیته، اظهار داشت که اولویت ما خریداری و نصب اسکنرها در بنادر کشور می‌باشد تا سهولت‌ در عرصه واردات و صادرات کالاها ایجاد گردد.

در این نشست پیرامون میکانیزم تمویل مالی و نحوهء مصارف صندوق حمایت از سکتورخصوصی، ایجاد کُد مشخص در گمرکات برای جمع‌آوری فیس از واردات و صادرات و افتتاح حسابات بانکی برای صندوق نیز بحث صورت گرفت.

هم‌چنان در این جلسه با تأکید بر عضویت دائمی اعضای معرفی شده به کمیته رهبری از سوی ادارات ذیربط و اتاق‌های سکتوری و راه‌اندازی پروژه‌ها فیصله‌ صورت گرفت.

در پایان خبرنامه آمده است که میکانیزم تمویل مالی و نحوه مصارف صندوق حمایت از سکتورخصوصی در چهار فصل و ۱۷ماده ترتیب و نهایی گردیده است.

 

 

 

خبرهای مرتبط: 

 

 

 

صندوق حمایت از سکتور خصوصی افتتاح شد

 

 

 

طرح نصب اسکنرهای برقی در ۱۲ بندر گمرکی کشور منظور شد

تجارت

علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران ازبکستانی برای استخراج معادن زغال سنگ در افغانستان

مسوولان این وزارت همچنان گفته‌اند که این سرمایه‌گذاران خواهان صادرات زغال سنگ از افغانستان به ازبکستان هستند.

Published

on

(Last Updated On: )

وزارت معادن و پترولیم می‌گوید که سرمایه‌گذاران ازبکستانی علاقه‌مند سرمایه‌گذاری در بخش استخراج معادن زغال سنگ در افغانستان هستند.

مسوولان این وزارت همچنان گفته‌اند که این سرمایه‌گذاران خواهان صادرات زغال سنگ از افغانستان به ازبکستان هستند.

مقام‌های این وزارت افزوده‌اند که گفتگوها با جانب ازبکستان ادامه دارد و در مراحل اولیه پیشرفت‌های نیز در این زمینه به دست آمده است.

با این حال، آنان تصریح کرده‌ که هنوز به نقطه توافق نرسیده‌اند.

در همین حال، مسوولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری نیز بیان نموده‌اند که ظرفیت‌هایی در زمینه فعالیت‌های اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری مشترک با ازبکستان و تمامی کشورهای آسیای میانه وجود دارد.

به گفته آنان، باید استفاده عملی از این ظرفیت‌ها آغاز شود.

این درحالی است که مسوولان وزارت معادن و پترولیم علاوه نموده‌اند که امارت اسلامی استخراج غیرقانونی معدن زغال سنگ را متوقف کرده است و استخراج معادن به صورت قانونی در سراسر کشور بر اساس مجوز شرکت‌های بزرگ و مردمی جریان دارد.

مطالب مرتبط: 

آغاز کار استخراج یک معدن زغال سنگ در ولایت غور

یک کنسرسیوم تولید مواد نفتی با عضویت پنج شرکت داخلی در بلخ ایجاد شد

Continue Reading

تجارت

قانون پارک‌های صنعتی از سوی رهبر امارت اسلامی توشیح شد

عزیزی گفت: «این برای سکتور خصوصی یک خبر خوش است. ان شاء الله در آینده توزیع زمین شروع می‌شود. در حدود ۶۰۰ متقاضی می‌خواهند در زون‌های مختلف فابریکه ایجاد کنند.»

Published

on

(Last Updated On: )

سرپرست وزارت صنعت و تجارت می‌گوید که قانون پارک‌های صنعتی از سوی رهبر امارت اسلامی توشیح شده و در آینده نزدیک روند توزیع زمین به بخش خصوصی آغاز خواهد شد.

نور الدین عزیزی در برنامه‌ «گفتمان سکتورخصوصی، چالش‌ها و فُرصت‌ها» از سازمان ملل متحد خواست که به کار‌های بنیادی و سرمایه گذاری روی پروژه‌های بزرگ و نیمه کاره در افغانستان بیندیشد و مشکلات بانکداری افغانستان با جامعه جهانی را حل کند.

او کمک‌های بشری را گره‌گشای مشکلات افغانستان نمی‌داند بل آن را نوعی تجارت بالای فقر مردم افغانستان می‌پندارد.

آقای عزیزی گفت: «حمایت این نیست که ما بیاییم، جمع شویم و عکس بگیریم و آن را به جامعه جهانی روان کنیم که ما کار بکنیم. این کار نیست. حمایت بنیادی باید بکنیم.»

به گفته سرپرست وزارت صنعت و تجارت، قانون پارک‌های صنعتی از سوی رهبر امارت اسلامی توشیح شده و در آینده‌ نزدیک روند توزیع زمین به بخش خصوصی آغاز خواهد شد.

او گفت: «این برای سکتور خصوصی یک خبر خوش است. ان شاء الله در آینده توزیع زمین شروع می‌شود. در حدود ۶۰۰ متقاضی می‌خواهند در زون‌های مختلف فابریکه ایجاد کنند.»

دفتر معاونت سازمان ملل متحد یا یوناما تاکید کرد که در سه سال پسین افغانستان رکود اقتصادی داشته است. معاون یوناما پشتیبانی از بخش خصوصی را در راستای رسیدن افغانستان به خودکفایی حتمی می‌داند. او در این نشست از جامعه جهانی خواست که بخش خصوصی افغانستان را تا رسیدن به بلندای موفقیت حمایت کند.

اندریکا رتواته، هماهنگ کننده کمک‌های بشری سازمان ملل متحد در افغانستان گفت: «مردم افغانستان باید به سوی خودکفایی بروند و به پای خود ایستاد شوند. بخش خصوصی نقش اساسی را بازی می‌کند که ما به سوی خود کفایی برویم، متأسفانه می بینیم که افغانستان در سه سال گذشته رو به رکود اقتصادی بوده است. این مسوولیت همه ما است که سکتور خصوصی افغانستان را به بلندای موفقیت برسانیم.»

نمایندگان بخش خصوصی نیز بر سرمایه گذاری‌ها روی پروژه های بزرگ و زیربنایی از سوی سازمان ملل متحد در افغانستان تاکید کردند. آنان از ملل متحد خواستند که در کنار مشکلات بانکی، چالش‌های بخش خصوصی افغانستان در بیرون از کشور را نیز برچیند.

یونس مومند، معاون اتاق تجارت و سرمایه گذاری گفت: «مشکلات بانکی ما حل شود. در بخش انتقالات پول، در کشورهای همسایه صد هزار دالر با هزینه ۲۰۰ دالر انتقال می‌یابد، اما این کار از افغانستان ۲ هزار دالر هزینه بر می‌دارد. در بخش قرضه‌های کوچک نیز با ما همکاری کامل صورت گیرد.»

مقام‌های وزارت صنعت وتجارت در این نشست همچنان اعلام کردند که برای دست‌کم یک هزار شرکت خصوصی جواز فعالیت توزیع نموده اند.

 

مطالب مرتبط:

سرپرست وزارت صنعت و تجارت با رییس جمهور تاتارستان دیدار کرد

عزیزی: از سرمایه‌گذاران مالیزیا می‌خواهیم تا در افغانستان سرمایه‌گذاری نمایند

Continue Reading

تجارت

علاقمندی سرمایه‌گذاران آفریقای جنوبی و روسی برای سرمایه‌گذاری روی معادن افغانستان

این درحالیست که روز گذشته (یک‌شنبه، ۳سرطان) شهاب الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و پتطرولیم با سرمایه گذاران روسی دیدار کرد.

Published

on

(Last Updated On: )

ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست الوزراء روز دوشنبه (۴سرطان)  با شماری از سرمایه‌گذاران، علماء و متخصصین بخش صحت آفریقای جنوبی دیدار نمود.

در این دیدار، سرمایه‌گذاران آفریقای جنوبی با استفاده از فرصت‌های ایجاد شده در زمینه سرمایه‌گذاری در افغانستان، علاقه خود را برای سرمایه‌گذاری در سکتور معادن نشان داده، افزودند که آنها می‌توانند با کمک تکنالوژی پیشرفته معادن را استخراج و پروسس نمایند.

همچنان متخصصین بخش صحت این کشور گفت که، می‌خواهند در هماهنگی با وزارت صحت عامه افغانستان یک شفاخانه معیاری و مجهز را اعمار نماید تا از سکتور صحت در افغانستان حمایت و خدمات صحی معیاری به افغان‌ها ارائه شوند.

سپس ملا برادر از هر گونه همکاری و حمایت از سرمایه گذاران، علماء و متخصصین بخش صحت آفریقای جنوبی اطمینان داده، گفت که، در حال حاضر زمینه خوبی برای سرمایه‌گذاری در افغانستان فراهم شده و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی می‌توانند از این فرصت استفاده نمایند.

این درحالیست که روز گذشته (یک‌شنبه، ۳سرطان) شهاب الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و پتطرولیم با سرمایه گذاران روسی دیدار کرد.

سرمایه‌گذاران روسی در این دیدار فرصت‌های سرمایه‌گذاری در افغانستان را مناسب دانسته و خواهان همکاری این وزارتخانه جهت سرمایه‌گذاری آنها بر معادن افغانستان به ویژه معدن مس بلخاب شده‌اند.

سرپرست وزارت معادن در این دیدار گفت که امارت اسلامی امکاناتی چون تامین امنیت سراسری ‏و زمینه مناسب را جهت جلب و جذب سرمایه‌گذاران خارجی فراهم کرده و می‌توانند با ملاحظه برنامه‌ آنها به منظور سرمایه‌گذاری در منابع معدنی افغانستان حضور پیدا کنند.

نه‌تنها سرمایه‌گذران روسی بل سرمایه‌گذاران زیادی از کشورهای جهان در بیش از دو سال گذشته به افغانستان آمده وعلاقمندی خود را برای سرمایه‌گذاری روی معادن کشور ابراز کرده اند.

برخی از آگاهان اقتصادی دیگر هم به این باور اند که سرمایه‌گذاری کشورهای منطقه‌یی از یک سو بر رُشد اقتصاد کشور موثر است و ار سوی دیگر با ایجاد زمینه کار جلو فرار جوانان از کشور را می‌گیرد.

باورها براین است که باید حکومت سرپرست مطابق یک رویکرد شفاف معادن کشور را استخراج کند.

 

 

 

خبرهای مرتبط: 

 

 

 

قیافه: چند شرکت بزرگ ایرانی مجموعه‌ای را با هدف ورود به معادن افغانستان شکل داده‌اند

 

 

مسوولان: از ابتدای سال تاکنون نزدیک به یک میلیارد افغانی در معادن سرمایه‌گذاری شده است

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!