Connect with us

انتخابات ۹۸

انتخابات ریاست جمهوری؛ رونمایی تغییر فاحش در شمار رأی‌دهندگان

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

یک منبع در کمیسیون مستقل انتخابات، از تغییر فاحش در شمار رأی‌دهندگان، انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان، خبر می‌دهد. 

این منبع به آریانانیوز می‌گوید که نرم‌افزار دستگاه بایومتریک باید ۴۸ ساعت پس از برگزاری انتخابات، دو گزینه اصلی،  شمار رأی‌دهندگان و فهرست رأی‌دهندگان را ثبت می‌کرد، اما چنین کاری صورت نگرفته است.

این منبع می‌افزاید که کمیسیون انتخابات، حالا مصروف آن است تا این روند را تحقق ببخشد.

مولاناعبدالله، عضو این کمیسیون، میگوید: “تقریباٌ آغاز هم شده است منتظر همین هستیم که توافق ناظرین کاندیدان و احزاب سیاسی و مشاهدین را داشته باشیم بعد از یک اجماع کار عملی این را شروع می کنیم.”

در همین حال، اعضای این کمیسیون، می‌گویند که روند ثبت آرا جریان دارد و آرای بدون بایومتریک هم از سوی این نهاد باطل شناخته می‌شود.

از سویی هم، انتقال دیتا به سرور با کندی رو به رو شده و این مورد کماکان بخش تخنیکی کمیسیون و ناظران دسته‌های انتخاباتی را با چالش مواجه کرده است؛ از این رو در یک رأی‌زنی تصمیم بر این شد که انتقال دیتا از طریق کمپیوتر و با سرعت صورت گیرد.

یونس نواندیش، ناظر دسته انتخاباتی ثبات و همگرای، در این زمینه اظهار میدارد: “موارد تخنیکی حل شده است و ما تصمیم گرفتیم که انتقال از طریق کمپیوتر صورت گیرد زیرا این روند به سرعت است.”

در ماده هشتم طرز العمل کاری کمیسیون مستقل انتخابات، آمده است که اصل فورم نتایج، عکس اصل فورم نتایج و فورم تکمیل شده دیجیتالی؛ مهم‌ترین مواردی اند که مطابق لایحه طرزالعمل این کمیسیون، در درازای ۴۸ ساعت پس از روند رأی‌دهی به مرکز اطلاعات ارسال شود.

بخشی از این فورم، دومورد اصلی که شامل شمار رأی‌دهندگان و هم فهرست رأی‌دهندگان می‌شود را دربر می‌گیرد و این دو مورد از سوی دستگاه شناخت بایومتریک، نشانی می‌شود، به همین علت با گذشت ۱۳ روز از برگزاری انتخابات، نرم‌افزار بایومتریک این دوگزینه را در فورم اصلی نتایج بیرون نداده و همین مورد باعث شده است که روند ثبت دیتا تفاوت فاحش در ارقام رأی‌دهندگان را هویدا نماید.

معلومات آرای ۲۶هزار مرکز که قبلاٌ به نرم‌افزار دستگاه بایومتریک داخل شده بود باردیگر از سوی کمیسیون انتخابات برای خلاء در کار دستگاه بایومتریک ازسر گرفته شده است و مسئولان در کمیسیون می‌گویند که تاحال معلومات نزدیک به ۲۳ هزار مرکز وارد سیستم شده است.

گزارشگر: علی جواد اصغری

انتخابات ۹۸

توافق‌نامه سیاسی میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

Continue Reading

انتخابات ۹۸

واکنش‌ها به توافق سیاسی غنی و عبدالله

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

Continue Reading

انتخابات ۹۸

توافق سیاسی میان غنی و عبدالله

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!