Connect with us

جهان

امریکا و هند همکاری خویش با افغانستان را افزایش میدهند

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

رییس جمهور امریکا و نخست وزیر هند در مورد کاهش کسر تجارت امریکا-هند و افزایش همکاری ها با افغانستان گفتگو کردند.

قصر سفید میگوید که دونالد ترمپ رییس جمهور امریکا و ندرا مودی نخست وزیر هند در یک گفتگوی تلفنی ناوقت روز گذشته(دوشنبه، ۱۷ جدی) در مورد کسر تجارت امریکا و هند و نیز افزایش همکاری های دو کشور با افغانستان گفتگو کردند.

قصر سفید ‌می‌افزاید که سران دو کشور توافق کردند که در سال ۲۰۱۹ میلادی همکاری های استراتژیک خویش را تقویت بخشند، راهی برای کاهش کسر تجارت میان دو کشور پیدا کنند، امنیت در آب های هند-اقیانوس آرام را گسترش دهند و همچنان همکاری های خویش با افغانستان را نیز افزایش دهند.

این در حالی است که امریکا گزینه ای خروج قسمتی از نیروهایش از افغانستان را بررسی می‌کند. گفته میشود با کاهش نیروهای امریکایی در کشور، ماموریت آموزش، مشوره دهی و نیز حملات هوایی علیه شورشیان نیز محدود خواهد شد.

 

جهان

امریکا در هیچ اقدام تلافی جویانه اسرائیل علیه ایران شرکت نخواهد کرد

Published

on

(Last Updated On: حمل ۲۷, ۱۴۰۳)

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده به بنیامین نتانیاهو هشدار داد اگر اسرائیل تصمیم بگیرد یک شبه حمله به خاک اسرائیل را تلافی کند، ایالات متحده در حمله متقابل علیه ایران شرکت نخواهد کرد.

به گزارش رویـترز، جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، روز یک‌شنبه در برنامه «این هفته» شبکه ای بی سی گفت: ایالات متحده به کمک به اسرائیل برای دفاع از خود ادامه خواهد داد، اما خواهان جنگ نیست.

رسانه دولتی اردن گزارش داد، ملک عبدالله، پادشاه اردن روز یک‌شنبه در تماسی تیلیفونی به بایدن گفت که هرگونه تشدید بیشتر درگیری‌ها از سوی اسرائیل جنگ در منطقه را گسترش می دهد.

ایران حمله خود را به دلیل بمباران قنسولگری خود در سوریه در اول اپریل که منجر به کشته شدن قوماندانان بلند رتبه سپاه پاسداران شد انجام داد. با این حال، حمله بیش از ۳۰۰ موشک و طیاره بدون سرنیشن که عمدتاً از داخل ایران پرتاب شدند، تنها خسارات اندکی در اسرائیل ایجاد کرد، زیرا اکثر آنها توسط سیستم دفاعی گنبد آهنین اسرائیل و با کمک ایالات متحده، بریتانیا و اردن سرنگون شدند.

یک پایگاه نیروی هوایی در جنوب اسرائیل مورد اصابت قرار گرفت اما به کار خود ادامه داد و یک کودک ۷ ساله بر اثر اصابت چره به شدت آسیب دید.

هیچ گزارش دیگری از خسارت جدی گزارش نشده است.

دو وزیر بلند رتبه اسرائیلی روز یک‌شنبه اعلام کردند انتقام از سوی اسرائیل قریب الوقوع نیست و به تنهایی اقدام نخواهد کرد. بنی گانتز، پیش از جلسه کابینه جنگ گفت: «ما یک ائتلاف منطقه‌ای خواهیم ساخت و بهای آن را به روش و زمان‌بندی مناسب از ایران خواهیم گرفت. وزیر دفاع یوآو گالانت نیز گفت که اسرائیل فرصتی برای تشکیل یک اتحاد راهبردی در برابر این تهدید بزرگ ایران دارد.

اسرائیل در حالت آماده باش کامل باقی مانده و انتظار می‌رود اقدامات عاجل از جمله ممنوعیت فعالیت‌های مکاتب و محدودیت‌های تجمعات بزرگ تا اواخر روز دوشنبه ادامه داشته باشد.

یگ مقام دیگر اسرائیلی در بیانیه‌ای تلویزیونی گفت: «در چند ساعت گذشته، ما برنامه‌های عملیاتی را برای هر دو اقدام تهاجمی و دفاعی تصویب کردیم.

محمد باقری، لوی درستیز اردوی ایران نیز در تلویزیون گفت: «اگر اسرائیل به اقدام متقابلی دست بزند، پاسخ ما بسیار بزرگتر از اقدام نظامی امشب خواهد بود».

وی خطاب به واشنگتن گفت در صورت کمک به اسرائیل، ممکن است به پایگاه‌های این کشور نیز حمله شود. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، گفت که تهران به ایالات متحده اطلاع داده است حمله به اسرائیل محدود و برای دفاع از خود خواهد بود و همسایگان منطقه‌ای از حملات برنامه‌ریزی شده آن ۷۲ ساعت قبل مطلع شده‌اند.

یک منبع دیپلماتیک ترکیه گفت که ایران از قبل حمله خود را به ترکیه اطلاع داده بود. ایران گفته هدف از این حمله مجازات “جنایات اسرائیل” بود، اما اکنون “موضوع پایان یافته تلقی می شود.”

روسیه، چین، فرانسه و آلمان و همچنین کشورهای عربی مصر، قطر، ترکیه و امارات متحده عربی خواستار خویشتنداری طرفین شده اند و شورای امنیت سازمان ملل قرار بود روز یک‌شنبه تشکیل جلسه دهد.

رهبران گروه ۷ حمله ایران را محکوم کردند و گفتند برای تثبیت اوضاع تلاش خواهند کرد. این گروه در بیانیه‌ای هشدار دادند که تهران خطر «تنش غیرقابل کنترل منطقه‌ای» را به وجود می آورد.

حمله ایران واکنش های متفاوتی را به دنبال داشته است. سیما شاین، یکی از مقامات بلند رتبه سابق موساد در موسسه مطالعات امنیت ملی در تل آویو گفت: «من فکر می‌کنم ایرانی‌ها این واقعیت را در نظر گرفتند که اسرائیل یک سیستم ضد موشکی چندلایه بسیار بسیار قوی دارد و احتمالاً در نظر گرفته‌اند که تلفات زیادی نخواهد بود.» . او می گوید اگر ایران امیدوار بوده مانند حملات راکتی خود به نیروهای امریکایی در عراق پاسخی خاموش داشته باشد، اما فکر نمی کنم اسرائیل موضوع را این طور ببیند.

در غزه، حمله‌ی ایران مورد تشویق بسیاری از فلسطینی‌ها که دست‌کم ۳۳۰۰۰ قربانی داده اند، قرار گرفت. ماجد ابوحمزه، ۵۲ ساله، پدر هفت فرزند می‌گوید: «بیش از ۶ ماه است که ما قصابی شده ایم و هیچ کس جرات انجام هیچ کاری را نداشته است. اکنون ایران پس از حمله به قنسولگری اش، به اسرائیل ضربه زده و این شادی را به قلب ما آورده است.»

در اسرائیل، اگرچه در مورد اولین حمله مستقیم از سوی کشوری دیگر در بیش از سه دهه، هشدار داده می شد، اما روحیه برخلاف آسیب پس از حمله حماس در ۷ اکتوبر است. جرمی اسمیت ۶۰ ساله گفت: «فکر می کنم اکنون مجوز پاسخگویی به ما داده شده است. منظورم این است که این یک حمله بزرگ از سوی ایران بود… تصور می کنم اسرائیل پاسخ دهد و ممکن است به سرعت تمام شود و به زندگی عادی بازگردیم.»

در ایران، تلویزیون دولتی تجمعات کوچکی را در چندین شهر نشان داد که این حمله را جشن گرفتند، اما در خلوت برخی از ایرانیان نگران پاسخ اسرائیل هستند. شیما، پرستار ۲۹ ساله از تهران گفت: «ایران به نتانیاهو فرصت طلایی داد تا به کشور ما حمله کند. اما بار این درگیری بر دوش ما خواهد بود.»

Continue Reading

جهان

سقوط تله کابین در جنوب ترکیه یک کشته و ۱۰ زخمی برجای گذاشت

Published

on

(Last Updated On: حمل ۲۵, ۱۴۰۳)

در نتیجه برخورد یک تله کابین با پایه شکسته در شهر آنتالیا در جنوب ترکیه یک تن کشته و ۱۰ سرنشین دیگر آن زخمی شدند.     

مقام‌های وزارت داخله ترکیه از وقوع این حادثه روز جمعه (۱۲ اپریل) خبر دادند.

بر اساس گزارش‌ها، دو کودک نیز در میان زخمیان هستند. همچنان از اثر وقوع این حادثه حرکت کابین‌ها متوقف شد و ۱۸۴ تن دیگر در هوا معلق ماندند.

نیروهای کمکی با بالگرد تلاش‌های خود برای نجات افراد را شروع کردند که در طول شب نیز ادامه داشت.

مرگ یک تن در این حادثه تایید شده و مجروحان به شفاخانه منتقل شده‌اند.

بربنیاد گزارش‌ها، تحقیقات برای بررسی علت وقوع این حادثه جریان دارد.

Continue Reading

جهان

یک نظرسنجی نشان می‌دهد که رای دهندگان در بسیاری از کشورها به دموکراسی بدبین هستند

Published

on

(Last Updated On: حمل ۲۴, ۱۴۰۳)

نتایج یک نظر سنجی نشان می‌دهد که رأی دهندگان در بسیاری از کشورها از بحران عدم اعتماد بر دموکراسی و نهادهایشان رنج می‌برند. این در حالیست که امسال بیش از نیمی از جمعیت جهان انتخابات برگزار می‌کنند.

با برگزاری انتخابات در ایالات متحده، هند، بریتانیا و اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۴، گزارشی که روز پنجشنبه توسط موسسه بین المللی دموکراسی و کمک به انتخابات منتشر شد، تصویری تیره را از سلامت بسیاری از دموکراسی ها ارائه می دهد.

به گزارش رویترز، نتایج نظر سنجی نشان می‌دهد که رأی دهندگان در یازده کشور از ۱۹ کشور مورد بررسی، که شامل ایالات متحده و هند نیز می‌شود، کمتر از نیمی از مردم معتقد اند که انتخابات اخیر شان آزاد و منصفانه بوده است.

فقط رای دهندگان در دنمارک معتقد اند که محاکم «همیشه» یا «اغلب» دسترسی به عدالت را فراهم می‌کنند.

کیوین کاساس زامورا، سرمنشی موسسه بین المللی دموکراسی و کمک به انتخابات در بیانیه‌ای گفت: «دموکراسی‌ها باید به بدبینی مردم خود، هم از طریق بهبود حکومت‌داری و هم با مبارزه با فرهنگ رو به رشد اطلاعات نادرست که اتهامات نادرست علیه انتخابات معتبر را دامن می‌زند، پاسخ دهند.»

انتخابات ریاست جمهوری امسال در ایالات متحده احتمالاً شاهد رویارویی دوباره جو بایدن، رئیس جمهور برحال دموکرات، با دونالد ترمپ، رئیس جمهور سابق خواهد بود. ترمپ ادعای تقلب گسترده را در انتخابات ۲۰۲۰ مطرح کرده بود.

نتایج نظرسنجی مذکور نشان می‌دهد که تنها ۴۷ درصد از پاسخ دهندگان در ایالات متحده معتقد اند که این کشور دارای پروسه‌های انتخاباتی معتبری است.

این نظرسنجی که بین جولای ۲۰۲۳ و جنوری ۲۰۲۴ انجام شد، حدود ۱۵۰۰ نفر را در هر یک از ۱۹ کشور از جمله برازیل، چیلی، کولمبیا، گامبیا، عراق، ایتالیا، لبنان، لیتوانیا، پاکستان، رومانیا، سنیگال، سیرالئون، کوریای جنوبی و تانزانیا زیر پوشش قرار داده است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!