رویداد های اخیر

امارت اسلامی خواست کشورها مبنی بر ایجاد حکومت همه شمول را «بی‌جا» می‌داند

Published

on

(Last Updated On: )

امارت اسلامی خواست کشورها مبنی بر ایجاد حکومت همه شمول در افغانستان را بی‌جا می‌داند و تأکید می‌کند که مطرح ساختن چنین خواست‌ها نتیجه‌‌ای در پی نخواهد داشت.

در تازه ترین مورد، شهباز شریف، صدراعظم پاکستان و شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین روز جمعه پس از دیدار شان در بیجنگ در یک بیانیه‌ مشترک خواهان ایجاد حکومت همه شمول در افغانستان شدند و همچنین از امارت اسلامی خواستند که سیاست‌های معتدل را در پیش بگیرند.

اما امارت اسلامی حکومت فعلی را از هر لحاظ همه شمول می‌داند و تأکید می‌کند که کشورها تعریف واضحی از همه شمول بودن ندارند.

سخنگوی امارت اسلامی همچنان بحث همه شمول بودن حکومت را موضوع داخلی افغانستان می‌داند و از کشورها می‌خواهد که در مسایل داخلی افغانستان مداخله نکنند.

آقای مجاهد می‌گوید: «امارت اسلامی افغانستان بارها تاکید کرده که نظام کنونی همه شمول است و موضوع شمولیت و عدم شمولیت مربوط به افغانستان و افغان‌ها است. این موضوع کشورهای بیرونی نیست. متاسفانه که بعضی کشورها این موضوع را تکرار می‌کنند. تا حال این خواست شان نتیجه هم نداده است. دوم اینکه این خواست شان بجا هم نیست. باید این پالیسی تغییر کند. چیزی که مرتبط به مردم افغانستان است، به مردم افغانستان واگذار شود.»

علاوه بر ایجاد حکومت همه شمول، مبارزه و قطع رابطه با گروه های تروریستی، تأمین حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و اقلیت‌های قومی و اجازه ندادن به تهدیدهای فرامرزی از خاک افغانستان از شرایط مهم جامعه جهانی برای به رسمیت شناختن امارت اسلامی مطرح شده است؛ مواردی که امارت اسلامی می‌گوید که همه آن‌ها را برآورده کرده اما جهان به دنبال بهانه گیری است.

Trending

خروج از نسخه موبایل