Connect with us

رویداد های اخیر

امارت اسلامی: اسناد عالمان دین ارزیابی و رتبه‌های علمی آنان تثبیت شود

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۵, ۱۴۰۰)

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی در یک اعلامیه میگوید که امروز (سه شنبه، ۴ عقرب) نشست کابینه در ارگ برگزار شد.

در این نشست ملا محمد حسن آخند، صدراعظم افغانستان، طرح تثبیت رتبه‌‌های علمی عالمان دین و ارزیابی اسناد تحصیلی آنان را تصویب کرد.

محمدحسن آخند تاکید کرده که اسناد عالمان دین ارزیابی و رتبه‌های علمی آنان نیز مشخص شود.

از سوی دیگر، در این نشست هیاتی از سوی امارت برای حل مشکل آن شرکت‌ها گماشته شد که پول‌های‌شان در بانک‌های کشور مسدود است.

ادامه روند توزیع تذکره‎‌های الکترونیکی، آماده‌سازی طرح سرشماری نفوس ، موضوع معتادان، مدیریت سالم کمک‌های خارجی و پروژه تاپی از موضوعات مورد بحث این نشست بوده است.

رویداد های اخیر

افغانستان سال ۱۴۰۲ را نیز با بحران مشروعیت جهانی سپری کرد

Published

on

(Last Updated On: حوت ۲۹, ۱۴۰۲)

امارت اسلامی سال  ۱۴۰۲ را همچنان با بحران مشروعیت جهانی سپری کرد و نتوانست منحیث یک دولت مشروع، جایگاه خود در ملل متحد را به دست بیاورد. جامعه جهانی به دلیل رفتار و قوانین سختگیرانه حکومت سرپرست در برابر زنان و دختران افغان نیز تحریم‌ها را بر امارت اسلامی در این سال پابرجا گذاشت و هشدار داد تا زمانی که امارت اسلامی در سیاست‌های خود تغییر نیاورد به حیث عضو رسمی  جامعه بین‌المللی شناخته نخواهد شد.

اما در کنار این مشکلات، امارت اسلامی در بحث روابط دیپلوماتیک با کشورها به پیشرفت‌های در سال ۱۴۰۲ دست یافت و چین منحیث نخستین کشور سفیر رسمی خود در کابل را معرفی کرد و نیز سفیر رسمی امارت اسلامی در بیجنگ را پذیرفت.

در این سال تعامل سفارت خانه‌های افغانستان با امارت اسلامی نیز ادامه داشت و در ماه میزان سفارت خانه‌های افغانستان در هالند و هسپانیا نیز از تعامل خود با وزارت خارجه کشور خبر دادند. در جریان این سال دیپلومات‌های همنوا با امارت اسلامی کنترول سفارت و کنسولگری‌های افغانستان در هند را نیز بدست گرفتند. در ۱۴۰۲ همچنان ترکمنستان نام امارت اسلامی را از فهرست تحریم ها و گروه های تروریستی در آن کشور حذف کرد.

در این میان ایران، همسایه غربی افغانستان در ۱۴۰۲ روی معضل آب دریای هلمند با امارت اسلامی درگیر تنش دیپلوماتیک شد و تا کنون این معضل پابرجا مانده است.

پاکستان در مورد آنچه حضور وفعالیت طالبان پاکستانی در خاک افغانستان می داند روابط پُر تنشی را با امارت اسلامی در این سال سپری کرد. این تنش‌ها به جای رسید که اسلام آباد روند اخراج اجباری بیش از یک میلیون مهاجر افغان از آن کشور را عملی کرد.

اما تحلیلگران به این باور اند که کشورهای همسایه و منطقه تاکنون نتوانسته اند در باره‌ی یک سیاست مشخص برای تعامل با امارت اسلامی توافق کنند. به باور آنان تحقق این توافق ملزم به عملی شدن شرایط این کشورها و جامعه جهانی از جمله تشکیل حکومت همه شمول، و احترام به حقوق زنان و دختران و اقلیت‌های قومی و مذهبی از سوی امارت اسلامی است.

در این سال کابینه امارت اسلامی نیز به گونه سرپرست باقی ماند، از سویی هم برگشت مقام‌های دولت پیشین و سیاسیون به کشور ادامه داشت و در این سال صدها تن از کشورهای مختلف از طریق این کمیسیون به کشور برگشتند.

با این حال امارت اسلامی، سال ۱۴۰۲ را پُر دست آورد دانسته و تأکید می‌کند که در این سال، پیشرفت هایی در همه عرصه ها به ویژه در بخش گسترش روابط با کشورها به دست آمده است. اما سخنگوی امارت اسلامی عدم حاصل شدن مشروعیت جهانی را برخوردهای سلیقه‌ای  شماری از کشورها می‌داند که به باور او این کشورها در سازمان ملل متحد نیز دست بالایی دارند.

امارت اسلامی در حال حاضر ۳۸ نمایندگی فعال دیپلوماتیک در کشورها دارد و اخیراً آذربایجان نیز سفارتش را می‌خواهد در کابل باز کند.

اکنون دیده شود که در سال ۱۴۰۳ بحران مشروعیت جهانی امارت اسلامی به نقطه پایانی خود می‌رسد یا نه؟

Continue Reading

رویداد های اخیر

ادامه‌ی روند کمک‌های رمضانی بنیاد بیات در ولایت کابل

Published

on

(Last Updated On: حوت ۲۹, ۱۴۰۲)

ده‌ها خانواده‌ی فقیر در غرب کابل از بسته‌های کمک رمضانی بنیاد بیات بهره‌مند شدند.

مسؤولان این بنیاد می‌گویند که کمک‌های این بنیاد در ماه مبارک رمضان به نیازمندان ادامه دارد و می‌خواهند که دست نیازمندان را بگیرند و به آنان کمک کنند.

دریافت کنندگان از کمک‌های بنیاد بیات قدردانی می‌کنند.

بسته‌های کمکی بیشتر شامل مواد خوراکی می‌باشند.

در همین حال شماری از افراد نیازمند که کمک‌های بنیاد بیات را دریافته خرسند اند و از نهادهای دیگر نیز خواستار کمک شدند.

بنیاد بیات یکی از بنیادهای مهم خیریه در کشور محسوب می‌شود که در بیست سال گذشته کارهای ارزشمندی را در بخش رسیدگی به آسیب دیده‌گان حوادث طبیعی، تطبیق پروژه‌های عام‌المنفعه، و کمک به نیازمندان در فصل‌های مختلف انجام داده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

سال ۱۴۰۲هجری خورشیدی یک سال دشوار برای زنان و دختران افغان بود

Published

on

(Last Updated On: حوت ۲۹, ۱۴۰۲)

سال ۱۴۰۲هجری خورشید در حالی به پایان می‌رسد که تعلیق تحصیل دختران رفع نشد و دروازه‌های مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم هم باز نشد.

در این سال بارها مقام‌های امارت اسلامی گفتند که طرح بازگشایی مکتب‌ها و پوهنتون‌ها به روی دختران نهایی خواهد شد، اما این وعده‌ها جامه عمل نپوشید.

در نشست‌های متعددی خواست‌ها این بود که به زنان اجازه داده شود تا به تعلیم، تحصیل و کار برگردند، اما امر ثانی امارت اسلامی همچنان پابرجا ماند و امر دیگری صادر نشد.

در سال ۱۴۰۲هجری خورشیدی زنان و دختران افغان انتظار داشتند تا دروازه‌های مکتب‌ها و پوهنتون‌ها به روی شان باز شود و آنان بتوانند به صنف‌های درسی خود برگردند، اما با یک سال انتظار آرزوی شان برآورده نشد و امارت اسلامی مکتب‌ها و پوهنتون‌ها را به روی آنان باز نکرد.

در بسیاری از نشست‌ها چه در داخل و چه در بیرون از کشور، خواست‌های مکرری منبی بر فراهم شدن زمینه تعلیم برای همه مطرح شد و برخی مقام‌های امارت اسلامی هم  نا رضایتی‌های خود را در این مورد مطرح کردند.

نمایندگان سازمان ملل و کشورهای جهان بارها تاکید کردند که باید حق آموزش به زنان و دختران داده شود، اما این خواست‌ها از سوی امارت اسلامی پذیرفته نشد.

انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا گفته بود که:«حمایت از حقوق زنان و دختران یک بخش مرکزی سیاست خارجی ما است. در طول سه سال گذشته، ما استراتیژی‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌های مشخصی را برای حمایت از زنان و دختران در سراسر جهان ارائه کرده‌ایم. این صرفاً لفاظی نیست، عملی است.»

سخنگویان امارت اسلامی بارها در مصاحبه‌های متعددی با رسانه‌ها در مورد بازگشایی مکتب‌ها و پوهنتون‌ها به روی دختران حرف زدند، اما نگفتند که چه زمانی به انتظار دختران پایان داده می‌شود.

حالا که نزدیک به سه سال از محرومیت دختران بالاتر از صنف ششم از مکتب و تعلیق تحصیل دختران میگذرد امیدواری‌ها این است در سال جدید تعلیمی در سیاست امارت اسلامی تغییراتی بوجود آید و زنگ مکتب با یک خبر خوشایند برای دختران به صدا در آید.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!