Connect with us

رویداد های اخیر

افغانستان در شاخص جهانی گرسنگی امسال در رتبه ۱۱۶ قرار گرفت

این در حالیست که در سال ۲۰۲۳، افغانستان با کسب ۳۰.۶ امتیاز در رتبه ۱۱۴ قرار گرفته بود.

منتشر شده

در

افغانستان در شاخص جهانی گرسنگی ۲۰۲۴ در بین ۱۲۷ کشور جهان، در جایگاه ۱۱۶ قرار گرفته و سطح گرسنگی در این کشور «جدی» گفته شده است.

بر اساس تازه ترین گزارش شاخص جهانی گرسنگی، افغانستان در این شاخص امسال ۳۰.۸ امتیاز کسب کرده است.

این در حالیست که در سال ۲۰۲۳، افغانستان با کسب ۳۰.۶ امتیاز در رتبه ۱۱۴ قرار گرفته بود.

نمرات در شاخص جهانی گرسنگی بر اساس چهار عامل تعیین می‌شود، از قبیل سوء تغذیه افراد و کوتاه‌قدی، لاغری و مرگ و میر در میان کودکان.

هرچه یک کشور در شاخص جهانی گرسنگی نمره کمتری کسب کند، میزان گرسنگی در آن کشور کمتر است.

بر اساس گزارش شاخص جهانی گرسنگی، ۳۰.۴ درصد نفوس افغانستان دچار سوءتغذیه، ۴۴.۶ درصد از کودکان زیر پنج سال کوتاه قد، ۳.۶ درصد از کودکان زیر پنج سال لاغر اند و ۵.۸ درصد از کودکان قبل از پنج سالگی جان خود را از دست می‌دهند.

رویداد های اخیر

والی بدخشان می‌گوید که در یک سال اخیر صدها کیلومتر سرک ترمیم و هموار کاری شده است

Published

on

والی بدخشان می‌گوید که در یک سال اخیر صدها کیلومتر سرک در این ولایت ترمیم وهموار کاری شده و کار سرک وصل کننده بدخشان با پنجشیر، ایجاد سرک حلقوی بدخشان، وسعت بخشیدن سرک ولسوالی های پنجگانه دروازها نیز جریان دارد.

بدخشان از ولایت‌های کوهستانی است که خرابی سرک‌ها همواره از مردم این ولایت قربانی گرفته است.

محمد ایوب خالد، والی بدخشان می‌گوید: «سرک بین ولسوالی‌های داریم و ارگو ترمیم، هموار و جغل اندازی شده است. به همین ترتیب، به همکاری وزارت فواید عامه سرک میان ارگو و فیض آباد را هموار و جغل اندازی کردیم.»

آقای خالد می افزاید که ایجاد سرک حلقوی بدخشان در ولسوالی‌های سرحدی، قیرریزی سرک پامیر تا سرحد چین و همچنان باز کردن سرک ولسوالی خواهان با درواز را که از چند ماه به اینسو بسته است، آغاز کرده اند.

او می‌گوید: «بیش از دو و نیم ماه است که انفجار در کوه ها شروع شده است. سرک تا حد زیادی فراخ شده است. سرک حلقوی در بدخشان بسیار مهم است و کار آن شروع شده است. به همین ترتیب، کران و منجان که بدخشان را با پنجشیر وصل می‌کند، در مورد آن پیشنهاد داده ایم و منظور شده است.»

باشندگان منطقه دروازها می‌گویند که مسیر ولسوالی های آنان از چند ماه به اینسو بسته است که مشکلات جدی را برای آنان به بار آورده است. آنان از حکومت می‌خواهند که به مشکل خرابی سرک‌ پیش از رسیدن زمستان در مناطق دوردست این ولایت رسیدگی کنند.

احمد نبیل قاضی زاده، باشنده بدخشان می‌گوید: «پیش از اینکه فصل سرما فرا برسد، باید سرک‌هایی که ولسوالی‌ها و قریه‌ها را با هم وصل می‌کند، بازسازی شود.»

به گفته والی بدخشان، ساخت و ترمیم صدها کیلومتر سرک در یک سال اخیر در هماهنگی با وزارت‌های انکشاف دهات، فواید عامه و وزارت دفاع ملی تکمیل شده و برنامه دارند مشکلات خرابی سرک‌ها را در هماهنگی وزارت های مربوطه رفع نمایند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

امارت اسلامی در نشست شانگهای دعوت نشده است

روزنامه پاکستانی اکسپرس تریبون از قول منابع دیپلوماتیک گزارش داده که از امارت اسلامی دعوت نشده، زیرا سرمنشی سازمان همکاری شانگهای برای آنها دعوت نامه ارسال نکرده است.

Published

on

ورود اعضای سازمان همکاری شانگهای به شهر اسلام آباد پایتخت پاکستان آغاز شده و قرار است که نشست دو روزه این سازمان، سه شنبه (۱۵ اکتوبر) برگزار شود.

امارت اسلامی در این نشست دعوت نشده اند، اما در کنار کشورهای عضو از منگولیا که عضو ناظر این سازمان است دعوت شده و از ترکمنستان خواسته شده تا به حیث نماینده خاص در آن شرکت کند.

روزنامه پاکستانی اکسپرس تریبون از قول منابع دیپلوماتیک گزارش داده که از امارت اسلامی دعوت نشده، زیرا سرمنشی سازمان همکاری شانگهای برای آنها دعوت نامه ارسال نکرده است.

رسانه‌های پاکستانی از قول این منابع گفته اند که عضویت افغانستان در سازمان همکاری شانگهای چند هفته پس از پانزدهم اگست سال ۲۰۲۱ میلادی که امارت اسلامی دوباره بر افغانستان تسلط یافت، غیر فعال شده است.

افغانستان در ماه جون سال ۲۰۱۲ میلادی به حیث عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای پذیرفته شد.

سازمان همکاری های شانگهای در سال ۲۰۰۱ میلادی توسط چین، روسیه و چهار کشور آسیای میانه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجکستان و ازبکستان تاسیس شد. هند و پاکستان در سال ۲۰۱۷ میلادی به این سازمان پیوستند، در آن زمان گزارش هایی وجود داشت که ممکن است ایران و افغانستان نیز به زودی عضو این سازمان شوند، ایران در سال گذشته به عضویت این سازمان پیوست.

امارت اسلامی تا هنوز در مورد عدم اشتراک در نشست سازمان همکاری شانگهای در اسلام آباد چیزی نگفته، اما در دو نشست اخیر این سازمان نیز از نمایندگان طالبان دعوت نشده بود.

Continue Reading

رویداد های اخیر

سفیر ایران: جلوگیری از سیل مهاجرت افغان‌ها از دستورکارهای فارمت مسکو بود

قمی تاکید کرد که استفاده از ظرفیت‌های کشورهای همسایه و همکاری منطقه‌ای می‌تواند به امارت اسلامی و مردم افغانستان کمک کند تا بر مشکلات خود فائق آیند.

Published

on

حسن کاظمی قمی، نماینده خاص ایران در امور افغانستان، می‌گوید که یکی از موضوعات اصلی ششمین نشست فارمت مسکو، جلوگیری از سیل مهاجرت مردم افغانستان بود.

او تاکید کرد که کشورهای همسایه در این نشست با هدف کمک به افغانستان برای مقابله با هراس‌افگنی و ایجاد شرایط لازم برای بازسازی کشور، در قالب یک ابتکار منطقه‌ای گرد هم آمدند.

آقای قمی در گفتگو با خبرگزاری ایرنا اظهار داشت که این نشست جمعه گذشته (۱۳ میزان) با حضور ده کشور و سرپرست وزارت خارجه افغانستان در مسکو برگزار شد.

وی افزود: «با وجود تحولات جاری در عرصه بین‌المللی، به خصوص در فلسطین و لبنان، موضوع افغانستان همچنان از اولویت‌های مهم منطقه‌ای محسوب می‌شود.»

نماینده خاص ایران در امور افغانستان همچنین تاکید کرد که استفاده از ظرفیت‌های کشورهای همسایه و همکاری منطقه‌ای می‌تواند به امارت اسلامی و مردم افغانستان کمک کند تا بر مشکلات خود فائق آیند.

در گزارش ایرنا آمده است که محیط زیست نیز به عنوان یکی از نگرانی‌های منطقه‌ای در این نشست مورد توجه قرار گرفت.

نشست فارمت مسکو با حضور نمایندگان خاص و مقام‌های بلند پایه‌ای چین، هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان و ازبیکستان برگزار شد. این نشست به دنبال راهکارهایی برای تثبیت امنیت، کاهش مهاجرت و بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی افغانستان بود.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2024 Ariana News. All rights reserved!