Connect with us

رویداد های اخیر

ارایه طرح جدید صلح امریکا به حکومت افغانستان و طالبان

منتشر شده

در

(Last Updated On: حوت ۱۷, ۱۳۹۹)

طالبان تایید میکند که طرح حکومت انتقالی صلح از سوی زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان با این گروه شریک شده است.

محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی این گروه در گفتگویی با آریانانیوز میگوید که این طرح زیر بررسی رهبری طالبان قرار دارد و تاکنون در باره آن تصمیم نهایی گرفته نشده است.

آقای نعیم می‌پذیرد که در طرح سپرده شده به طالبان، حکومت انتقالی، برگزاری نشست انقره و آتش بس جا دارد؛ اما به گفته او، هنوز طالبان در برابر این طرح موضع روشن نگرفته اند.

در همین حال حکومت افغانستان نیز طرح نظام مشارکتی با طالبان و پیشنهاد نشست بزرگ جهانی را از سوی امریکا به دست آورده است.

نادر نادری عضو هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان می‌گوید که طرح پیشنهادی اداره جوبایدن حاوی موضوعاتی است که نیاز به بررسی های جدی و همه جانبه با در نظر داشت مفاد آن دارد.

آقای نادری میگوید: “ما طرح های زیادی از کشور های مختلف به دست آورده ایم. اما این طرح ها نیاز به بازنگری جدی و همه‌جانبه دارد تا منافع مردم را دیده شود.”

طرح تازه امریکا برای صلح افغانستان سه بخش کلیدی دارد؛ اصول رهنمودی برای آیند‌ی افغانستان، حکومت انتقالی و آتش‌بس دایمی.

در این طرح آمده است که پس از پایان حکومت انتقالی، زعیم آینده‌ی افغانستان بر بنیاد انتخابات برگزیده می‌شود. در بخش نخست طرح، دین رسمی کشور اسلام، همه شهروندان دارای مصوونیت و افغانستان خانه مشترک همه اقوام و مذهب ها گفته شده است.

حکومت انتقالی صلح سه شاخه جدا و مساوی خواهد داشت که این حکومت شامل سه بخش می‌شود:

  1. بخش اجرایی: در راس آن رییس دولت حضور خواهد داشت. کابینه و ریاست های مستقل بخش های دیگر این طرح استند.
  2. شورای ملی: شامل مجلس نمایند‌گان و مجلس سنا می‌شود. قرار است که نمایند‌گان طالبان نیز در ترکیب شورای ملی گنجانیده شوند.
  3. قوه قضاییه: شامل شورای مستقل عالی فقه اسلامی و کمیسیون تدوین قانون اساسی تازه می‌باشد.

شورای عالی فقه اسلامی از پانزده عضو شکل خواهد گرفت که هفت عضو آن را طالبان، هفت عضو دیگر را دولت جمهوری اسلامی افغانستان و یک عضو را رییس دولت انتخاب می‌کند.

 این شورا وظیفه دارد تا در بخش‌های اجتماعی، فرهنگی و دیگر موارد رهنمودهای اسلامی بدهد.

حمدالله محب مشاور شورای امنیت ملی میگوید: “این طرح را که امریکایی به هر کس داده گفته اند که طرح رسمی حکومتی نیست و برای تسریع روند صلح که باید بالای آن فکر شود، ما بالا آن فکر کردیم.”

آقای محب می‌افزاید که این طرح ساختاری است و “تمرکزش سر این است که چطور بتوانیم قدرت را تقسیم کنیم تا مشکل امنیتی موجود حل شود، ما ببینیم که اگر طالبان هم به این فکر باشد، حکومت افغانستان هم همیشه به صلح آمادگی داشته و کوشش ما هم همین است که صلح دایمی بیاید.”

در طرحی که فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان ارایه کرده است در آن گفته شده است که یک نشست بزرگ میان سیاسیون افغان و طالبان در ترکیه برگزار شود، تا روی دولت آینده بحث توافق کنند.

اما مشاور شورای امنیت ملی می‌گوید که مشکل تقسیم قدرت نیست و مشکلاتی مانند نظامی امارتی که طالبان میخواهند و رابطه آنان با پاکستان نیز از بحث هایی جدی است.

آقای محب میگوید: “فکر می کنیم که دیگر مسایل مطرح می شود تنها ساختار نیست که به نتیجه برسیم، سر سیاست های دیگر هم تفاوت نظر داریم در سطح جمهوریت، روابط طالبان با پاکستان، و خشونت ها را ادامه میدهند، خشونت ها و حکومت داری داخلی.”

در این طرح گفته شده است که سطح خشونت ها بسیار بالا است و باید، کاهش خشونت ها برای ۹۰ روز صورت گیرد.

اما مسوولان وزارت های  دفاع و داخله میگویند که طالبان آمادگی به جنگ میگیرند و نظامیان افغان نیز آماده نبرد اند.

مسعود اندرابی وزیر امور داخله میگوید: “اطلاعات حاکی از این است که طالبان در صدد پلان گذاری (برنامه) حملات هستند، و کوشش دارند که تعینات داشته باشند و اکمالات داشته باشند و جنگ را آغاز کنند.”

شاه محمود میاخیل معاون وزارت دفاع میگوید: “نیروهای امنیتی و دفاعی ما آماده هر دو گزینه هستند جنگ و صلح، اگر طالبان محاسبه غلط می کنند، قسمیکه سال گذشته نتوانستند چیزی به دست بیاورند امسال نیز نمیتوانند.”

بر اساس طرح ارایه شده از سوی آقای خلیل‌زاد، سازمان ملل نقش معنا دار در روند صلح افغانستان پیدا خواهد کرد و به نوعی میانجی گری به دوش این سازمان گذاشته خواهد شد.

رویداد های اخیر

سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوردی در نشست شش جانبه در اوزبیکستان اشتراک نمود

Published

on

(Last Updated On: ثور ۵, ۱۴۰۳)

حمیدالله اخندزاده، سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوردی جهت ملحق شدن به دهلیزی شش جانبه، روزگذشته (سه‌شنبه، ۴ثور) در رأس یک هیئت به اوزبیکستان سفر کرد و در نشست شش جانبه میان کشورهای افغانستان، روسیه، بلاروس، پاکستان، قزاقستان و اوزبیکستان اشتراک کرد.

هیئت افغانستان با هیئات کشورهای دیگر در این نشست، در باره توسعه انتقالات از مسیر دهلیز شش جانبه میان کشورهای افغانستان، روسیه، بلاروس، پاکستان، قزاقستان و اوزبیکستان بحث نمود.

وزارت ترانسپورت و هوانوردی می‌گوید که در حاشیه این نشست سرپرست این وزارت با معینان وزارت ترانسپورت روسیه و بلاروس نیز دیدار نموده است.

همچنان سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوردی در دیدار با معینان وزارت ترانسپورت کشورهای روسیه و بلاروس در باره گسترش انتقالات ترانزیتی میان افغانستان و روسیه، افغانستان و بلاروس و فراهم شدن تسهیلات ترانسپورتی گفتگو کرده است.

این وزارت افزوده است که سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوردی با وزیر ترانسپورت و نماینده خاص رئیس جمهور اوزبیکستان در امور افغانستان نیز دیدار دوجانبه داشته و در باره گسترش انتقالات ترانسپورت جاده‌ای میان دو کشور گفتگو نموده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

دیدار هیأت عالی رتبه مالیزیایی با مقام‌های امارت اسلامی

Published

on

(Last Updated On: ثور ۵, ۱۴۰۳)

هیأت اعزامی از کشور مالیزیا به‌سرپرستی داکتر شاه‌زلینا، نماینده صدراعظم این کشور در دیدار با امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه گفت، مالیزیا خواهان گسترش روابط خود با امارت اسلامی است.

نماینده صدراعظم مالیزیا در این دیدار گفته است که، کشورش همچنان خواهان ایجاد برنامه‌های آموزشی کوتاه مدت برای دیپلومات‌ها و کارمندان دولتی افغانستان در زمینه‌های مختلف است.

در همین‌حال، سرپرست وزارت خارجه در این دیدار روابط افغانستان و مالیزیا را در حال گسترش خواند و از دولت این کشور خواست تا برای افغان‌های مقیم مالیزیا امکانات صحی و آموزشی را فراهم نماید.

درهمین حال، معاون سیاسی ریاست الوزراء در دیدار با هیئت دولت مالیزیا، گفت که امارت اسلامی در بخش‌های اقتصادی و سیاسی دست‌آوردها دارد و به‌شمول منطقه، جهان از افغانستان نگرانی ندارد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

دیدار ضمیر کابلوف با وزرای خارجه و داخله امارت اسلامی

Published

on

(Last Updated On: ثور ۴, ۱۴۰۳)

ضمیر کابلوف، نماینده رئیس جمهور روسیه در دیدار با امیر خان متقی، سرپرست وزارت امورخارجه افغانستان گفته است، که هر نشستی که در مورد افغانستان برگزار می‌شود باید به توافق حکومت افغانستان باشد و توافق حکومت افغانستان در نشست آیندۀ دوحه که از سوی سازمان ملل برگزار می‌گردد، نیز ضروری است.

نماینده رئیس جمهور روسیه افزوده است، که جامعه جهانی باید بجای میکانیزم‌های چند جانبه، روابط و میکانیزم‌های دوجانبه را با حکومت افغانستان اتخاذ کند.

از سوی هم آقای متقی، از موقف مسکو در نشست‌های جهانی استقبال کرده و بر تقویت روابط سیاسی و تجارتی تاکید کرده است.

با این حال آقای متقی افزوده که روابط افغانستان با کشورهای منطقه در حالی شگوفایی است و افغانستان در بیشتر کشورهای منطقه سفارت دارد.

همزمان با این آقای کابلوف از وزیر امورخارجه کشور دعوت کرده است که در سال روان به مسکو سفر کند.

درهمین حال، نماینده خاص رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان با سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت امور داخله نیز دیدار نموده است.

وزارت امور داخله می‌گوید که در این دیدار دو جانبه، در کنار روابط افغانستان و روسیه روی مسایل سیاسی و امنیتی منطقه نیز بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!