Connect with us

اخبار ویژه

ادعای پرداخت پاداش به طالبان از سوی ایران برای کشتن سربازان امریکایی

منتشر شده

در

(Last Updated On: اسد ۲۷, ۱۳۹۹)

سی ان ان گزارش کرده است که نهادهای استخباراتی امریکا اسنادی در دست دارند که نشان میدهند ایران برای کشتن سربازان امریکایی و نیروهای ایتلاف در افغانستان به طالبان پاداش داده است.

اسناد وزارت دفاع امریکا که توسط سی ان ان مشاهده شده، نشان میدهد که یک کشور خارجی به شبکه حقانی پاداش داده است.

این پاداش ها برای حمله بالای پایگاه هوایی بگرام در ماه دسامبر پرداخت شده بود که باعث کشته شدن دو غیر نظامی و زخمی شدن بیش از ۷۰ تن دیگر به شمول چهار کارمند امریکایی شد.

سی ان ان گفته است که در اسناد وزارت دفاع امریکا نام این “کشور خارجی” فاش نشده است اما منابع آگاه از استخبارات امریکا تایید کرده است که اطلاعات درج شده مربوط به ایران است.

به گفته ی سی ان ان، امریکا جنرال کلیدی ایران، قاسم سلیمانی، را یک ماه بعد از حمله بگرام کشت ولی بعد از بررسی گزینه ها امریکا تصمیم گرفت تا با “حمایت ایران از گروه های شبه نظامی” مخالفت نکند تا روند صلح افغانستان با گروه طالبان به خطر نیافتد.

این در حالی است گزارش هایی در ماه جون حاکی از آن بود که روسیه هم برای کشتن سربازان امریکایی در افغانستان به طالبان انعام پیشنهاد داده است.

روسیه اما پیوسته این ادعا ها را رد کرده است.

سی ان ان گفته است که حمله ی بگرام پیچیده و هماهنگ بوده است که بر اساس اسناد بررسی شده توسط این نهاد، مهاجمان برای حمله بر بزرگترین پایگاه نظامی امریکا در افغانستان، پول دریافت کرده بودند.

در گزارش سی ان ان آمده است: “در حالی که مقامات استخباراتی ایالات متحده اذعان می کنند که شبکه حقانی لزوما در بدل هدف قرار دادن سربازان امریکایی نیاز به پرداخت پاداش ندارند، اما سند داخلی پنتاگون که توسط سی ان ان مشاهده شده است، خاطرنشان می کند که بودجه مربوط به حمله ۱۱ دسامبر در بگرام، احتمالا باعث تحریک و تشویق این گروه برای انجام حملات بلندپایه درآینده به ایالات متحده و نیروهای ایتلاف شود.”

این خبرگزاری همچنان اضافه کرده که مقامات امریکایی بعد از حمله بگرام، از طریق چندین نهاد موظف به بررسی روابط ایران با گروه حقانی شده اند.

سی ان ان گفته است: با وجودیکه روابط گروه حقانی و ایران زنگ خطری را برای منافع امریکا به صدا در میاورد، شورای امنیت ملی امریکا در اواخر ماه مارچ از گرفتن اقدامات بعدی برای رسیدگی به روابط ایران و گروه حقانی خودداری کرده است زیرا به باور مقامات امریکایی، این کار میتواند تاثیر منفی روی گفتگوهای صلح افغانستان داشته باشد.

با وجودیکه قصر سفید از انجام هر گونه اقدامی علیه ایران عاجز مانده است، به گفته ی سی ان ان، دونالد ترمپ رییس جمهوری این کشور موضع قاطعی را در مقابل ایران برای داشتن روابط با طالبان گرفته است.

سی ان ان همچنان گفته است: پرداخت پاداش توسط کشور های خارجی برای کشتن نیروهای امریکایی و ایتلاف همچنان نگرانی جدی برای مقامات امریکایی است.

به گفته ی این مقامات، یک ارزیابی مشترک استخباراتی توسط سی آی ای، ان اس ای و ان سی تی سی در ماه گذشته نشان میدهد که ایران به گروه حقانی پاداش داده است بعد از اینکه این گروه حد اقل شش حمله را روی نیروهای امریکایی و ایتلاف در سال گذشته انجام داد.

حکومت ایران تا حالا در مورد گزارش سی ان ان واکنشی نشان نداده است.

اخبار ویژه

برنامه جهانی غذا: مجبوریم کمک غذایی به دو میلیون افغان نیازمند را قطع کنیم

Published

on

(Last Updated On: سنبله ۱۴, ۱۴۰۲)

برنامه جهانی غذا می‌گوید به دلیل کاهش شدید بودجه، مجبور شده توزیع جیره غذایی را برای دو میلیون نفر دیگر در افغانستان در ماه روان قطع کند.

این سازمان در ماه‌های گذشته نیز به همین دلیل، پیوسته کمک غذایی به میلیون‌ها افراد نیازمند در افغانستان را کاهش داده است.

سخنگوی برنامه جهانی غذا گفته است عملیات کمک این سازمان در افغانستان با یک میلیارد دالر کسری بودجه مواجه است.

با کاهش بیشتر بودجه، اکنون این نهاد کمک‌رسان، کمک غذایی خود به ده میلیون افغان را متوقف کرده است.

سازمان ملل، عدم تمایل کشورهای تمویل کننده برای کمک به افغانستان، محدودیت‌ها بر کار وتحصیل دختران و زنان خوانده شده و ظاهراً دلیل دخالت امارت اسلامی در کمک‌های بشری را از دلایل دیگر قطع این کمک‌ها عنوان کرده است.

Continue Reading

اخبار ویژه

قوماندان گروه واگنر در سقوط طیاره جان باخت

Published

on

(Last Updated On: سنبله ۲, ۱۴۰۲)

جت شخصی متعلق به «پریگوژین» قوماندان گروه نظامی خصوصی واگنر در نزدیکی مسکو سقوط کرد.

به نقل از خبرگزاری تاس، شامگاه چهارشنبه، جت شخصی متعلق به پریگوژین، قوماندان واگنرها در نزدیکی مسکو سقوط کرد که در نتیجه آن، ۱۰ نفر جان باختند.

ولادیمیر روگوف، یکی از اعضای اداره منطقه‌ای زاپوروژیا گفت که افراد نزدیک به پریگوژین، مرگ او و دیمیتری اوتکین بنیانگذار گروه واگنر را تأیید کردند.

اداره هوانوردی ملکی روسیه اعلام کرد که پریگوژین، قوماندان گروه نظامی خصوصی واگنر در فهرست مسافران طیاره‌ی شخصی بود که در شمال مسکو سقوط کرد.

وبسایت نظامی ریبار گزارش داد که اطلاعات درباره حضور قوماندانان واگنر در میان مسافران طیاره‌ی سقوط کرده در شمال مسکو هنوز تایید نشده است.

وبسایت روسی ریدووکا نوشته است که:«ممکن است پریگوژین فقط به دلایل امنیتی نام خود را به عنوان مسافر در طیاره ثبت کرده و سوار طیاره‌ی دیگری شده باشد.

وزارت وضعیت اضطراری روسیه اعلام کرد که اجساد 8 مسافر طیاره‌ی سقوط کرده در شمال مسکو پیدا شد.

برخی از رسانه‌های روسیه گزارش دادند که احتمالا یوگنی پریگوژین در یک طیاره‌ی دوم حضور دارد که در مسکو فرود آمده است.

مطابق با ویدیوهای منتشر شده در فضای مجازی، یک طیاره‌ی امبرائر متعلق به پریگوژین در ولایت تور و در ۱۵ کیلومتری میدان هوایی نظامی خوتیلوو سقوط کرده است.

گفته می‌شود که این طیاره حامل ۳ خدمه و ۷ مسافر بوده است.

در همین حال، شبکه بی‌بی‌سی مدعی شد رییس واگنرها در حادثه سقوط هواپیما جان باخته است.

Continue Reading

اخبار ساحوی

عمران خان، صدر اعظم پیشین پاکستان بازداشت شد

Published

on

(Last Updated On: اسد ۱۴, ۱۴۰۲)

پولیس پاکستان روز شنبه عمران خان، صدر اعظم سابق این کشور را در خانه اش در شهر لاهور در شرق این کشور دستگیر کرد. این دومین بار است که رهبر مخالفان در سال جاری بازداشت می‌شود.

به گزارش اسوشیتدپرس، اوایل روز شنبه، محکمه خان را در یک قضیه اختفای دارایی مجرم شناخته و حکم حبس را صادر کرد که ممکن باعث منع فعالیت‌های سیاسی او شود. محکمه اسلام آباد پس از محکوم کردن عمران خان، حکم بازداشت را صادر و پولیس در لاهور به سرعت او را از خانه اش به پایتخت پاکستان منتقل کرد.

این یک ضربه تازه به تلاش خان برای بازگشت به قدرت است. از زمان برکناری وی از قدرت در یک رأی عدم اعتماد در پارلمان در اپریل ۲۰۲۰، خان با بیش از ۱۵۰ قضیه حقوقی، از جمله چندین مورد اتهام فساد، تروریزم و تحریک مردم به خشونت در اعتراضات مرگبار در ماه می مواجه شده است. طی این اعتراضات، حامیان خان به اموال دولتی و نظامی در سراسر کشور حمله کردند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!