Connect with us

رویداد های اخیر

اختلاف اعضای شورای امنیت سازمان ملل در انتقاد از قانون تازه امارت اسلامی

منتشر شده

در

شورای امنیت ملل متحد در بیانیه‌ای که اخیرا منتشر شده است از دو دستگی میان اعضای این نهاد در باره انتقاد از قانون تازه امارت اسلامی پرده برداشته است.

در این بیانیه آمده است که قرار بود در ۲۱ اگست (۳۱ اسد) این شورا بیانیه‌ای را در برابر قانون تازه وزارت امر به معروف و نهی از منکر نشر کند اما این بیانیه با مخالفت دو عضو این سازمان روبه‌رو شد.

در بیانیه اشاره شده است که این دو عضو شورای امنیت قانون تازه امارت اسلامی را «موضوع داخلی افغانستان» خوانده‌اند.

این نهاد افزوده است: «این بیانیه مورد موافقت قرار نگرفت زیرا دو عضو ارزش چنین بیانیه‌ای را در زمان کنونی زیر پرسش بردند. در این رابطه، گزارش شده است که این دو عضو اظهار داشتند که این قانون یک موضوع داخلی است، یوناما هنوز در حال بررسی پیامدهای آن است، و دیگر بیانیه‌های شورا قبلاً به چالش حقوق زنان در کشور اشاره کرده است.»

امارت اسلامی در قانون تازه شان حتا صدای زنان را در بیرون از خانه منع کرده‌اند. این قانون با واکنش گسترده داخلی و جهانی روبه‌رو شده است.

امارت اسلامی پس از نشر قانون تازه شان بر عملی سازی آن تأکید کرده‌اند.

در بیانیه شورای امنیت ملل متحد آمده است که در حالی که اعضای شورا عموماً در آرزوی خود برای دیدن افغانستان مرفه و صلح‌آمیز و عاری از هراس‌افگنی و دارای یک دولت فراگیر متحد هستند اما در رابطه با چگونگی دستیابی به این هدف اختلاف نظر دارند.

بر بنیاد این بیانیه، برخی از اعضای شورای امنیت ملل متحد، از جمله فرانسه، بریتانیا، و ایالات متحده امریکا و سایر کشورهای همفکر آن‌ها، استدلال کرده‌اند که اگر امارت اسلامی می‌خواهند به رسمیت شناخته شده شود و دریافت کمک‌های اقتصادی و توسعه‌ای از جامعه بین‌المللی دریافت کنند، باید به معیارهای بین‌المللی پایبند باشند.

در این بیانیه آمده است که این کشورها طرفدار ادامه فشار بر امارت اسلامی هستند، به خصوص در مورد سیاست‌ها و اقدامات آن‌ها که حقوق زنان و دختران را نقض می‌کند.

اما در این بیانیه اشاره شده است که چین و روسیه مدعی شده‌اند که جامعه جهانی باید به افغانستان کمک کند بدون اینکه آن را به موضوعات دیگری مانند حقوق بشر مرتبط کند.

در بیانیه آمده است که با توجه به این موقف به نظر می‌رسد که چین و روسیه گفتگو و تعامل با امارت اسلامی را بدون هیچ گونه فشار افزایشی ترجیح می‌دهند.

در این بیانیه به این اشاره شده است که چین سفیر خود را به کابل فرستاده است و در ۳۰ جنوری نخستین کشوری بود که اعتبارنامه دیپلوماتیک یک نماینده امارت اسلامی را پذیرفت.

با این حال، بیجنگ تاکید کرده است که به طور رسمی امارت اسلامی را به عنوان دولت افغانستان به رسمیت نمی‌شناسد.

در بیانیه اشاره شده است که روسیه امارت اسلامی را به مجمع اقتصادی خود در سن پترزبورگ دعوت کرد که از ۵ تا ۸ جون برگزار شد و همچنین در حال بررسی حذف امارت اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی ممنوعه است.

درهمین حال، شورای امنیت ملل متحد گفته است که قرار است در هژدهم سپتمبر (۲۸ سنبله) نشستی را در باره افغانستان برگزار کند.

قرار است در این نشست روزا اوتونبایوا، نماینده یوناما و سیما سامی بحوس رئیس بخش زنان ملل متحد در باره وضعیت افغانستان گزارش شان را ارائه کنند. یک نماینده جامعه مدنی نیز در این نشست سخنرانی خواهد کرد.

در این نشست بحث‌های پشت درهای بسته نیز برگزار خواهند شد.

رویداد های اخیر

پزشکیان: مهاجران غیر قانونی را «با احترام» بر می‌گردانیم

پزشکیان در اولین نشست خبری خود پس از آغاز کار به عنوان رئیس جمهور ایران، امروز (دوشنبه) گفت که تا کنون سه جلسه در شورای امنیت در مورد موضوع مهاجران افغان برگزار شده است.

Published

on

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران گفته است اتباعی که به گونه غیر قانونی وارد این کشور شده اند، «با احترام» برگردانده می‌شوند.

پزشکیان در اولین نشست خبری خود پس از آغاز کار به عنوان رئیس جمهور ایران، امروز (دوشنبه) گفت که تا کنون سه جلسه در شورای امنیت در مورد موضوع مهاجران افغان برگزار شده است.

او گفت: «یک عده از آنان پاسپورت دارند، ارتباط دارند. طبیعتاً با آنان یک نوع برخورد شود. یک عده آنان خلاف قانون آمدند که بالاخره باید چارچوب قانون را مراعات کنند. خلاف که نمی شود وارد شد. برای حضور در هر کشوری چارچوبی وجود دارد، حتی در کشورهای اسلامی. مثلاً ما بریم افغانستان، اگر پاسپورت نداشته باشیم، ممکن راه ندهند.»

وی افزود: «ما با هم برادریم، همانطور که قبلاً گفتم حالا هم با هم برادریم، ولی مراعات یک سلسله چارچوب ها بین دولت ها، قاعده ایست که باید مراعات بکنیم و در حال تنظیم این چارچوب قانونی بین کشورهای اسلامی هستیم.»

اداره پناهندگان سازمان ملل متحد تخمین می زند که در حال حاضر نزدیک به ۴.۵ میلیون تبعه افغانستان در ایران زندگی می‌کنند. به گزارش خبرگزاری های ایران، اما رقم واقعی ممکن به ۶ یا ۸ میلیون می‌رسد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

هشدار محمد یعقوب به اردو: فساد اداری و غفلت وظیفوی، زندان و برکناری در پی دارد

آقای مجاهد از منسوبان اردوی اسلامی ملی خواست که در خدمت گذاری به مردم از هیچ تلاشی دریغ نکنند و از کشور حفاظت نمایند.

Published

on

سرپرست وزارت دفاع ملی گفته است که هرگاه اعضای اردو دست به فساد اداری بزنند و یا غفلت وظیفوی نمایند، با تنزیل رتبه، زندان و برکناری روبه‌رو خواهند شد.

محمد یعقوب مجاهد در مراسم فراغت ۱۰۰ تن از مفتشین اردوی اسلامی ملی از سمینار اصلاحی ریاست سرمفتشیت وزارت دفاع گفت که رهبری این نهاد، گزارش‌ها و بررسی‌های مفتشین را به دقت می‌خوانند و بر اساس این گزارش‌ها، در مورد منسوبین اردو تصمیم می‌گیرند.

وی افزود که هرگاه کسی بر اساس این گزارش‌ها دست به فساد اداری و مالی زده و یا غفلت وظیفوی انجام داده باشد، با برخورد جدی روبه‌رو خواهد شد از جمله تنزیل رتبه، حبس ویا هم برکناری.

آقای مجاهد از منسوبان اردوی اسلامی ملی خواست که در خدمت گذاری به مردم از هیچ تلاشی دریغ نکنند و از کشور حفاظت نمایند.

او گفت: «تلاش کنید غفلت وظیفوی صورت نگیرد. کاری که به شما سپرده می‌شود، آن را بر اساس معیاری که گفته شده است، انجام دهید.»

به باور آگاهان نظامی، افغانستان برای غلبه بر چالش‌های امنیتی هم به نیروهای آموزش دیده نیاز دارد و هم به امکانات و تجهیزات نظامی پیش رفته.

اسدالله ندیم، آگاه نظامی می‌گوید: «باید تعلیم و تربیه بر اساس استندرد های پذیرفته شده اردوهای مدرن باشد، نه تعلیم و تربیه چریکی یا چیزهای که عقب مانده است و امروز به درد نمی‌خورد. در صورتی که برنامه تعلیم و تربیه مدرن بر اردو تطبیق نشود، اردو در آخر ناکام است.»

امارت اسلامی در سه سال گذشته در تشکیل نیروهای امنیتی منظم تلاش‌های زیادی کرده و توانسته است که تشکیلات منظم را در وزارت دفاع ملی، امور داخله و ریاست عمومی استخبارات به وجود بیاورد و این نیروها مکلف هستند از کشور به گونه درست محافظت کنند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

متقی خطاب به همسایگان افغانستان: مسایل کوچک را کنار بگذاریم و پیشرفت‌های بزرگ داشته باشیم

آقای متقی خاطر نشان کرد که آغاز کار عملی پروژه تاپی در افغانستان، در واقع، نشان دهنده عبور از جنگ و رقابت به پیشرفت و همکاری است.

Published

on

سرپرست وزارت امور خارجه از همسایگان افغانستان خواسته است تا «مسایل کوچک» را کنار گذاشته و برای رفاه مردم، همکاری نمایند.

امیر خان متقی این مطلب را روز یکشنبه (۱۵ سنبله) در ضیافت سفیران کشورهای خارجی و نمایندگان سازمان‌های منطقه‌ای و بین المللی در مقر وزارت امور خارجه در کابل بیان کرده است.

او در سخنرانی خود در مورد افتتاح پروژه تاپی، تاپ، فایبر نوری و خط آهن معلومات ارائه نمود.

آقای متقی خاطر نشان کرد که آغاز کار عملی پروژه تاپی در افغانستان، در واقع، نشان دهنده عبور از جنگ و رقابت به پیشرفت و همکاری است.

وی ابراز امیدواری کرد که این پروژه به منزل مقصود برسد و مردم پاکستان و هند هم از آن استفاده کنند.

سرپرست وزارت امور خارجه همچنان از کشورها خواست که به جای تعامل از زاویه رقابت‌های منفی و مسایل امنیتی، به مسایل از زاویه مثبت و منفعت دوجانبه بنگرند.

آقای متقی ابراز امیدواری کرد که با افتتاح پروژه های بزرگ اقتصادی، تحول بزرگ اقتصادی در منطقه رونما گردد.

او گفت که توسعه روابط امارت اسلامی با کشورهای منطقه نشان می‌دهد که حکومت افغانستان، هم اراده و هم ظرفیت دارد تا روابط سیاسی را گسترش دهد.

وی افزود: «مهم اینست که احترام متقابل موجود باشد و به منافع مشروع یکدیگر احترام بگذاریم.»

Continue Reading

Trending

Copyright © 2024 Ariana News. All rights reserved!