Connect with us

تجارت

اخاذی های غیرقانونی از رانندگان موترهای باربری

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

اتحادیه سرتاسری ترانسپورت می‌گوید که در یک شبانه روز صدها میلیون افغانی از مالکان شرکت های ترانسپورتی اخذ و به جیب‌های شخصی انداخته می‌شود.

آنان می‌گویند که در این فساد سکتورهایی در وزرات فواید نیز همکاری می‌کنند.

مسوولان این اتحادیه می‌افزایند که اگر حکومت به این مشکل رسیدگی نکند در هفته آینده فعالیت های باربری خود را در سراسر کشور می‌بندند.

طلا محمد ریس سرتاسری ترانسپورت کشور می‌گوید: “ما از وزارت فواید عامه و دیگر سکتورهای خصوصی خواهش می کنیم تا این مشکلات را حل نمایند.”

اما مسوولان وزارت فواید عامه ادعاهای اتحادیه سرتاسری ترانسپورت را بی بنیاد می‌دانند.

عبداالرحمان صلاحی معاون وزارت فواید عامه ابراز می‌کند که پول گرفتن در ترازو غیر قانونی است، اما این وزارت به لحاظ قانونی حق بررسی اسناد را دارد. 

مسوولان اتاق تجارت بین المللی هم از موجودیت فساد نگرانی کرده می‌گویند که حکومت باید به مشکلات ترانسپورتی رسیدگی کند، در غیر این صورت مارکیت ها با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.

آگاهان اقتصادی نیز هشدار اتحادیه ترانسپورت را خطرناک می‌پندارند و از حکومت می‌خواهند تا قبل از وقت معین به مشکلات موجود نقطه پایان بگذارند.

Advertisement

تجارت

وزارت صنعت و تجارت: افغانستان در تولید ۱۳۳ قلم جنس به خودکفایی رسیده است

Published

on

(Last Updated On: حمل ۲۵, ۱۴۰۳)

وزارت صنعت و تجارت می‌گوید که افغانستان در ۴۵ سکتور و در تولید ۱۳۳ قلم جنس به ظرفیت خودکفایی رسیده است و این وزارت تلاش دارد تا افغانستان از یک کشور وارداتی به صادراتی تبدیل شود.

مسوولان این وزارت همچنان بر ادامه‌ پشتیبانی از تولیدات داخلی و جذب سرمایه‌گذاری به این منظور تأکید دارند.

سخنگوی وزارت صنعت و تجارت بر افزایش استفاده کالاها و تولیدات داخلی در پروژه‌های دولتی و ملی تأکید کرده و افزوده است که تلاش‌ها برای یافتن بازار برای محصولات داخلی در داخل و خارج از کشور نیز آغاز شده است.

عبدالسلام جواد آخندزاده گفته است: «در ۱۳۳ قلم اجناس تولیدی که ۴۵ سکتور می‌شود به ظرفیت خودکفایی رسیدیم و همچنان در ۹۵ قلم جنس تولیدی که ۲۷ سکتور می‌شود به ظرفیت نیمه‌خودکفایی رسیدیم.»

آقای جواد آخندزاده علاوه کرد: «این در حالی است که ادارات امارتی متعهد به استفاده اجناس و تولیدات داخلی جهت حمایت از رشد صنایع در کشور می‌باشند.»

در همین حال، اتاق صنایع و معادن نیز می‌گوید که در جریان دو و نیم سال گذشته به انکشاف تولیدات داخلی بیشتر توجه صورت گرفته و در حال گسترش است.

با این حال، مسوولان این اتاق بر گسترش فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی در پروژه‌های دولتی تأکید می‌کنند.

عبدالنصیر رشتیا، عضو اتاق صنایع و معادن در این مورد بیان نمود: «من فکر می‌کنم که حکومت هم یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان در مارکیت می‌باشد در صورتیکه در تمام پروژه‌های انکشافی و توسعه‌ای خود از محصولات و تولیدات داخلی استفاده بکند.»

از سویی هم، کارشناسان اقتصادی گفته‌اند که اگر استفاده از تولیدات و محصولات داخلی در پروژه‌های دولتی افزایش یابد، افغانستان به سرعت به سوی استقلال اقتصادی پیش خواهد رفت.

Continue Reading

تجارت

فعالیت صرافی‌های آنلاین ممنوع اعلام شد

Published

on

(Last Updated On: حمل ۲۱, ۱۴۰۳)

د افغانستان بانک اعلام کرده است که فعالیت صرافی‌های آنلاین ممنوع بوده و با متخلفان برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

این نهاد در اطلاعیه‌ای گفته است که تا کنون به هیچ شخص یا شرکت جواز فعالیت صرافی آنلاین را صادر نکرده است، زیرا این‌گونه فعالیت‌ها غیر قانونی می‌باشد.

در اطلاعیه آمده است: «د افغانستان بانک از هموطنان عزیز تقاضا دارد تا با توجه به خطرات، خسارات و مسوولیت‌های بعدی این معاملات، از انجام معاملات آنلاین صرافی خودداری نمایند.»

د افغانستان بانک افزوده است که این موضوع با ادارات کشفی و امنیتی در جریان گذاشته شده است و با متخلفان برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

Continue Reading

تجارت

حکومت سرپرست افغانستان در تلاش پیدا نمودن راه‌های بدیل تجارتی

Published

on

(Last Updated On: حمل ۲۰, ۱۴۰۳)

وزارت صنعت و تجارت نشستی را در باره‌ی جستجوی راه بدیل برای تجارت افغانستان برگزار کرد. نورالدین عزیزی در این نشست گفته است که  جستجوی راه‌ بدیل برای تجارت کشور، مسدود کردن سایر راه‌ها و بنادر نیست، بلکه امارت اسلامی در تلاش ایجاد سهولت‌ها برای بخش خصوصی است.

افغانستان از اینکه کشور محاط به خشکه است در بخش روابط تجارتی‌اش به خصوص در انتقالا کالاهای ترانزیتی همواره با چالش‌هایی روبه رو است. حالا اما امارت اسلامی تلاش دارد تا راه‌های بدیل تجارت افغانستان را جستجو کند از این رو یک نشست مشترک در وزارت صنعت و تجارت برگزار شده است.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت در این نشست گفته است که  جستجوی راه‌ بدیل برای تجارت کشور، مسدود کردن سایر راه‌ها و بنادر نیست، بلکه امارت اسلامی در تلاش ایجاد سهولت‌ها برای بخش خصوصی است.

عبدالسلام جواد آخندزاده، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت می‌گوید که: «رهبری وزارت صنعت و تجارت را موظف نموده‌اند تا با اعضای محترم کمیته تعرفه پیرامون جستجوی راه بدیل برای تجارت کشور کار نماید دایر گردید دراین جلسه آقای عزیزی با تاکید بر آوردن سهولت جهت رشد صنعت و رونق تجارت کشور گفت، جستجوی راه بدیل برای تجارت افغانستان مسدود کردن سایر راه‌ها و بنادر نیست بلکه ما در تلاش آوردن سهولت بیشتر برای سکتور خصوصی هستیم.»

در این نشست کمیته‌ی تعرفه نماینده ویژه و تخنیک خود را به‌منظور استفاده بهتر و موثر بندر چابهار به‌عنوان یکی‌ از راه‌های بدیل برای تجارت کشور، معرفی کرده است.

عبدالنصیر رشتیا، عضو اتاق صنایع و معادن می‌گوید که: «از آن جایکه افغانستان وابسته به یک مسیر است و هر از گاهی مشکلات ایجاد می‌شود بناءً من فکر می‌کنم بهترین راه بدیل بندر چابهار و بندرعباس می‌باشد که هم از لحاظ مساحت نزدیک‌تر است و هم از لحاظ مصارف ترانسپورتیشن و در کل داشتن روابط خوب اقتصادی با تمام کشورهای همسایه می‌تواند افغانستان را از منزوی بودن نجات بدهد.»

به باور آگاهان هرگاه راه‌های بدیل تجارتی جستجو و از آن کار گرفته شود. صادرات کشور افزایش خواهد یافته و تاجران افغان به مارکیت‌های جهانی دسترسی پیدا کنند.

با این حال، مدیرکل گمرکات منطقه خراسان جنوبی در ایران خبر داده است که ترانزیت کالا از این منطقه به افغانستان سه برابر شده است. طبق توضیحات محمد کوهگرد، ۱۹هزار و ۹۳۶ لاری کالا سال گذشته از طریق گمرک ماهیرود به افغانستان ترانزیت شده است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!