رویداد های اخیر

یازده عضو شورای امنیت ملل متحد خواستار رفع محدودیت‌ها بر دختران و زنان افغانستان شدند

Published

on

(Last Updated On: )

یازده عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه (۲۳ جدی) در اعلامیه ای مشترک از امارت اسلامی افغانستان خواستند تا محدودیت‌های آموزشی و کاری دربرابر دختران و زنان را رفع کند.

این بیانیه از سوی بریتانیا، امریکا، سوئیس، آلبانیا، برازیل، اکوادور، فرانسه، گابن، جاپان، مالتا و امارات متحده عربی صادر شده است.

در این اعلامیه آمده است که زنان نقش مرکزی در امر رساندن کمک‌های بشردوستانه دارند و بدون مشارکت آنان، انجوها نمی‌توانند به افراد نیازمند رسیدگی کنند.

به گفته اعضای شورای امنیت ملل متحد، افغانستان صلح‌آمیز تنها زمانی ممکن است که همه افغان‌ها شامل زنان و دختران به آموزش دسترسی و در توسعه این کشور مشارکت معنادار داشته باشند.

در همین حال، سفیر امریکا در سازمان ملل متحد از شورای امنیت خواسته است که با توجه به وخامت اوضاع در افغانستان، این شورا به اتفاق آرا، قطعنامه ای را برای محکوم کردن این ممنوعیت ها تصویب کند و خواستار لغو فوری آن شود.

هنوز حمایت همه اعضای شورای امنیت از چنین قطعنامه ای مشخص نیست. برای تصویب چنین قطعنامه ای در شورای امنیت ۹ عضو این شورا باید به آن رای مثبت دهند و البته هیچ یک از اعضای دائم شورای امنیت یعنی روسیه، چین، انگلیس، فرانسه یا امریکا با آن مخالفت نکنند.

از سوی دیگر، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان از اعضای شورای امنیت این سازمان خواسته است که در مواجهه با سیاست‌های امارت اسلامی دربرابر زنان متحد شوند.

رزا اوتونبایوا در یک نشست خصوصی با نمایندگان کشورهای عضو شورای امنیت گفته که فرمان‌های اخیر امارت اسلامی درباره زنان «نقض شدید حقوق اساسی» است.

سخنگوی امارت اسلامی در واکنش به بیانیه اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد محدودیت‌ها بر زنان گفته است که امارت اسلامی نگرانی‌های آنها را درک می‌کند، اما تلاش می‌ورزد که تمام امور را در پرتو شریعت اسلامی تنظیم کند.

ذبیح‌الله مجاهد در توییتر نوشت: «ایجاب می‌کند که سازمان های جهانی و کشور ها، حالت کشور ما و خواست های دینی ملت مارا درک نمایند و موضوعات بشری همچنان کمک های انسانی را با مسائل سیاسی ربط ندهند.»

 

 

Trending

خروج از نسخه موبایل