Connect with us

اخبار ویژه

گیلانی: افغان‌ها زیر چتر اسلام متحد شوند

Ariana News

منتشر شده

 در

(Last Updated On: اکتبر 21, 2020)

حامد گیلانی، رهبر حزب محاذ ملی اسلامی افغانستان از طرف‌های درگیر جنگ در کشور خواسته است که به عنوان مسلمان متحد شوند و یک حکومت موقت تشکیل دهند.

آقای گیلانی از دولت و طالبان خواست که گام‌های سازگار با آنچه “خداوند متعال درباره صلح گفته است” بردارند. آقای گیلانی با استناد به قرآن کریم گفت: “و صلح خوب است” و “ما باید برای خوبی مردم کار کنیم.”

به گفته وی: “ما هم افغان و هم مسلمان هستیم و در نهایت این افغانها و مسلمانان اند که رنج می‌برند، افرادی که از هر طرف می میرند یا زخمی می شوند هم افغان و هم مسلمان اند.”

آقای گیلانی گفته است: “برادران، بیایید با هم متحد و با درک و به خاطر خداوند متحد باشیم، از این فتنه خلاص شده و به سوی صلح که مورد پسند خداوند است گام بردارید.”

آقای گیلانی با اشاره به مذاکرات جاری در دوحه گفته است: “هر دو طرف شاکی هستند. در هر مذاکره (سنتی)، مذهب / شریعت، سنت‌های ملی و قوانین بین المللی، همیشه نیاز به طرف سوم در حل اختلافات است. بنابراین، طوری که میبینم چاره ای جز تشکیل حکومت موقت برای حل مساله؛ که در آن همه طرف‌ها نمایندگی داشته باشند و همه موافقت کنند و با توجه به آن گام های صلح برداشته شود.”

به گفته وی: “سپس یک دولت ملی، با توجه به خواسته های مردم و با مشارکت همه طرفها بر اساس اجماع ملی، تشکیل شود تا جنگ فتنه انگیز به پایان برسد.”

آقای گیلانی یکی از مراجع دیگر است که خواستار پایان جنگ جاری است؛ جنگی که تقریبا ۴۰ سال به طول انجامیده است و جنگی که اکثر ذینفعان، از جمله شرکای خارجی و کشورهای همسایه بدین باور اند که هیچ راه حل نظامی برای آن وجود ندارد.

اخبار ویژه

Afghan Republic’s team agrees ‘in principle’ to peace talks procedures 

Ariana News

منتشر شده

در

توسط

(Last Updated On: نوامبر 28, 2020)

The Afghanistan Republic’s peace negotiating team said on Saturday night that both sides have agreed in principle to the rules and procedures regarding talks going forward but that this does not mean the framework has been finalized. 

“The negotiation teams of both sides have ONLY agreed in principle to the 21 articles of the rules & procedures, with the exception of the introduction because it requires further discussion & clarification. Therefore in the joint meeting on Nov 17, 2020 in the presence … of the host country, it was decided that the rules & procedures will only be considered final once it is presented to the general meeting of both delegations & approved there,” the Afghan Republic’s statement read. 

“The IRoA (Islamic Republic of Afghanistan) has shared our understanding of the elements of the introduction with the other side (Taliban),” read the statement.

This statement followed soon after Naeem Wardak, the Taliban’s spokesman in Doha posted on Twitter that the “procedure” to take the intra-Afghan negotiations forward was finalized between the two sides on November 15. 

In a series of tweets Naeem said: “The procedure of Intra-Afghan negotiations between the negotiating teams was completed and finalized in 21 articles on the 15th of November 2020.”

He said this framework was then interpreted in the presence of the “host/facilitator country”, that being Qatar, two days later – on November 17. 

“A copy of it was handed over to the host/facilitator country after it was approved by both negotiating teams,” he tweeted.

This comes after reports first emerged around November 23 that there had been a breakthrough in stalled talks in Doha, which officially started on September 12. 

Sources said early this week that Afghanistan Republic’s chief negotiator Massoom Stanikzai and presidential peace advisor Salam Rahimi were in Kabul to discuss progress with President Ashraf Ghani. 

But both parties to the talks remained tight-lipped about any progress.

In fact, Presidential Palace spokesman Sediq Sediqqi said at a press conference on Wednesday that no progress had been made in Doha regarding peace talks.

Sediqqi said the Taliban’s demands contradict the Afghan Constitution but he did confirm that Stanikzai had been in Kabul.

Seddiqi said the republic’s negotiating team will hold discussions with the Taliban in respect of the Afghan Constitution and on the advice of the peace consultative Jirga.

Wednesday’s denial comes after some sources told Ariana News on condition of anonymity that Afghan leaders had approved some points that had been contested – leading to a breakthrough in the talks.

 

به خواندن ادامه دهید

اخبار ویژه

خامنه‌ای: انتقام دانشمند هسته‌ای ایران را خواهیم گرفت

Ariana News

منتشر شده

در

توسط

(Last Updated On: نوامبر 28, 2020)

آیت الله علی خامنه‌ای رهبر مذهبی ایران روز شنبه گفت که تهران انتقام ترور بزرگترین دانشمند هسته‌ای اش را خواهد گرفت.

روز گذشته، محسن فخری‌زاده، دانشمند ایرانی ای که کشورهای غربی ادعا می‌کنند برنامه سری هسته‌ای ایران را رهبری می‌کرده است، در نزدیکی تهران ترور شد.

آقای خامنه‌ای در یک رشته توییت هایی گفته است که فخری‌زاده توسط “مزدوران بی رحم” به قتل رسیده است.

وی گفته است: “”دو موضوع مهم باید به طور جدی در دستور کار نهادهای مربوط قرار گیرد؛ اول ، پیگیری این جنایت و مجازات قطعی عاملان و فرماندهان آن، و دوم، ادامه تلاش های علمی و فنی شهید (فخری زاده) در همه عرصه هایی که وی در آن نقش داشته است.”

خامنه ای که گفته است که تهران هرگز به دنبال سلاح هسته ای نبوده و در بیانیه خود متعهد شده است كه به كار محسن فخری زاده ادامه دهد.

رویترز گزارش داده اس که این قتل، که رییس جمهور ایران به سرعت اسراییل را عامل آن دانست، در هفته های پایانی ریاست جمهوری ترمپ تهدیدی برای یک رویارویی در خاورمیانه است.

این همچنین می تواند تلاش های جو بایدن رییس جمهور منتخب برای احیای تنش زدایی با تهران را که در زمان حضور وی در دولت باراک اوباما ساخته شده بود، پیچیده کند. آقای ترمپ واشنگتن را از پیمان هسته ای بین المللی سال ۲۰۱۵ که با تهران توافق کرد، خارج کرد.

در همین حال کانال خبری N12 اسراییلی گفته است که سفارت های اسراییل در سراسر جهان پس از تهدیدهای تلافی جویانه ایران در حالت آماده باش قرار گرفته اند.

حسن روحانی، رییس جمهور ایران، در جلسه تلویزیونی به هیات دولت گفت که ایران “در زمان مناسب” پاسخ خواهد داد.

وی با استفاده از اصطلاحاتی که مقامات رسمی برای ارجاع به اسراییل به کار می گیرند، گفت: “بار دیگر، دست‌های بد استکبار جهانی و مزدوران صهیونیست به خون یک فرزند ایرانی آغشته شد.”

اسراییل از اظهار نظر در مورد این قتل خودداری کرده است.

رویترز گزارش کرده است، کاخ سفید، پنتاگون، وزارت امور خارجه ایالات متحده و سی‌آی‎ای نیز مانند تیم انتقالی بایدن از اظهار نظر خودداری کرده اند.

به خواندن ادامه دهید

اخبار ویژه

یک داکتر به اتهام تجاوز جنسی بر یک پسر ده ساله بازداشت شد

Ariana News

منتشر شده

در

توسط

(Last Updated On: نوامبر 28, 2020)

امرالله صالح، معاون نخست ریاست‌جمهوری امروز (شنبه، ۸ قوس)  می‌گوید، که پولیس کابل “یک داکتری را بازداشت کرده است که به ‌گونۀ مکرر بر یک پسر ده ساله  تجاوز جنسی کرده است.”

صالح در صفحۀ فیسبوکش نوشته است که وی از وزارت صحت عامه خواسته که جواز طبابت این داکتر را لغو کند تا پس از رهایی از زندان به نام داکتر در جامعه جای نداشته باشد.

آقای صالح از این داکتر نام گرفته و گفته است که او در یکی از شفاخانه‌های شهر کابل کار میکرد.

صالح همچنان گفته است که پولیس کابل  سه تن را به اتهام اختطاف از ساحه کارته پروان شهر کابل بازداشت کرده است.

او گفته است که “این اختطافچیان یک مرد ۵۵ ساله را ربوده بودند و از خانواده وی خواستار پول شده بودند.”

صالح همچنان گفته است که “شخص که ربوده شده بود کشته شده است، اما خانواده وی  نمی‌خواهد جزییات را با رسانه‌ها شریک بسازد.”

صالح همچنان افزوده است که ریاست  امنیت ملی کابل در ۴۸ ساعت گذشته ۱۱ تن از اعضای طالبان و گروه داعش را بمشول یک طفل ۱۱ ساله بازداشت کرده است.

صالح گفته است که” در میان این ۱۱ تن یک جوان زیر سن که ادریس نام دارد  و از سوی طالبان برای حمله انتحاری تشویق میشد بازداشت شده است.”

او افزود: ” خوشبختانه از یک حادثه جلوگیری شده است، پدر ادریس همچنان در مورد سپردن پسرش به طالبان بازداشت شده است.”

صالح گفته است که این شخص در ناحیه پنجم شهر کابل زنده‌گی میکند.

صالح همچنان در مورد حمله بر دانشگاه کابل گفت که ریاست امنیت ملی در باره تحقیق این موضوع وقت خواسته است.

صالح همچنان تعهد کرده است که معلومات در مورد رویداد های هراس افگنی و جنایی را پس از تکمیل شدن با مردم شریک خواهند کرد.

به خواندن ادامه دهید
اعلانات

Trending