اخبار ساحوی

کمیسیون مستقل انتخابات روند توزیع کارت های رای دهی را یک ماه به تعویق انداخت

Published

on

(Last Updated On: )

کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرده است که روند توزیع کارت های رای دهی را یک ماه دیگر به تعویق می اندازد.

قرار بود روند توزیع کارت های رای دهی از اول ماه ثور سال روان خورشیدی آغاز شود، اما اکنون  این روند طبق برنامه کمیسیون مستقل انتخابات تا پنجم ماه جوزا به تعویق افتید.

نورمحمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات گفت که این تصمیم برای آنست تا سرنوشت توزیع تذکره های الکترونیکی از سوی وزارت امور داخله روشن شود.

به گفته او، در صورتیکه وزارت داخله بتواند تذکره های الکترونیکی را تکمیل کند، دیگر نیازی به توزیع کارت دیگر برای انتخابات نمی باشد.

وزارت امور داخله روند توزیع تذکره های الکترونیکی را از سوم ماه جاری خورشیدی آغاز کرده است.

کمیسیون مستقل انتخابات بر اساس بررسی انتخابات های گذشته تخمین زده است که حدود چهار میلیون شهروند افغان تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پیشرو به داشتن کارت رایدهی جدید ضرورت خواهند داشت.

به گفته مسئولین این کمیسیون، افرادیکه تازه به کشور برگشته اند، آنانی که تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سن قانونی را تکمیل می کنند و یا هم کسانیکه کارت های رایدهی شان گم شده و یا کارت نگرفته اند، شامل این چهار میلیون تن هستند.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری  و شوراهای ولایتی در 16 حمل سال 1393 خورشیدی برگزار شود.

کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که از همین اکنون آمادگی ها برای برگزاری انتخابات را روی دست گرفته اند.

در همین حال شماری از اعضای مجلس نمایندگان می گویند که به تعویق افتادن زمان توزیع کارت های رای دهی یک مشکل فنی و غیر قابل نگرانی است، اما استفاده از کارت های گذشته می تواند زمینه های تقلب در انتخابات را فراهم آورد.

سیدحسین عالمی بلخی گفت که کمیسیون انتخابات تنها به آن عده مردم کارت رای دهی توزیع می کند که در انتخابات قبلی شرکت نداشته اند و متباقی مردم از کارت رای دهی قبلی استفاده خواهند کرد.

به گفته او مشکل اساسی در آن است که در توزیع کارت های رای دهی قبلی جعل صورت گرفته و بدین لحاظ استفاده از آن می تواند شفافیت انتخابات را به چالش مواجه سازد.

فوزیه کوفی عضو دیگر مجلس نمایندگان نیز می گوید که تعویق توزیع کارت های رای دهی جای نگرانی نیست، اما باید استقلالیت کمیسیون مستقل انتخابات حفظ گردد.

این نمایندگان تاکید دارند در صورتیکه وزارت امور داخله برنامه توزیع تذکره الکترونیکی را تکمیل نکند و به استفاده از کارت های رای دهی قبلی در انتخابات ریاست جمهوری نیاز شود، امکان تقلب در انتخابات موجود خواهد بود.

Trending

خروج از نسخه موبایل