رویداد های اخیر

کار ساخت بند پاشدان هرات ۷۵ درصد پیش رفته است

به گفته سخنگوی این وزارت، بند پاشدان ۱۳ هزار هکتار زمین را آبیاری خواهد کرد و ظرفیت تولید دو میگاوات برق را دارد.

Published

on

(Last Updated On: )

وزارت انرژی و آب می‌گوید که کار ساخت بند پاشدان هرات به شدت ادامه دارد و ۷۵ درصد تکمیل شده است.

به گفته سخنگوی این وزارت، بند پاشدان ۱۳ هزار هکتار زمین را آبیاری خواهد کرد و ظرفیت تولید دو میگاوات برق را دارد.

مطیع الله عابد، سخنگوی وزارت انرژی و آب می‌گوید: «پروژه بند پاشدان یکی از پروژه های مهم وزارت انرژی و آب است و در حال حاضر کار عملی این پروژه در ساحه جریان دارد. کار آن ۷۵ درصد پیش رفته است. این پروژه ظرفیت آبیاری ۱۳ هزار هکتار زمین، تولید دو میگاوات برق و ذخیره ۵۴ میلیون متر مکعب را دارد.»

مسوولان در اتاق زراعت ومالداری نیز تاکید می‌کنند که مدیریت آب‌ها، به ویژه ساخت بندهای آبگردان، یک تحول بزرگ در نظام زراعتی کشور خواهد بود.

امید حیدری، عضو اتاق زراعت و مالداری می‌گوید: «سرمایه گذاری در بخش‌های زراعت و مالداری بسیار یک کار بزرگ است و نیازمند سرمایه گذاری بسیار هنگفت خارجی و داخلی از طرف سکتور خصوصی می‌باشد و سود بالایی دارد. در ضمن وطن ما به خودکفایی سوق پیدا می‌کند و از واردات بی رویه جلوگیری صورت می‌گیرد. به قشر جوان ما نیز هزارها شغل ایجاد می‌شود که می‌تواند سبب رشد و شگوفایی وطن ما شود.»

آگاهان اقتصادی هم به این باور اند که بیش از هر زمان دیگر، زمینه مدیریت آب‌ها فراهم شده و تلاش شود تا از آب‌های کشور بیشتر استفاده صورت گیرد.

کمال الدین کاکر، آگاه امور اقتصادی می‌گوید: «منابع زیاد آبی در داخل کشور وجود دارد. برای مدیریت آنها، دولت نقش اساسی را ایفا کرده می‌تواند نه سکتور خصوصی. سکتور خصوصی تنها در برخی موارد می‌تواند نقش داشته باشد. دولت طرح سکتور خصوصی را ببیند که چگونه مدیریت می‌کند، چقدر بودجه دارد، تا چه اندازه زمینه کار را مساعد می‌کند و چه اندازه زمین را آبیاری می‌تواند و به زراعت نفع می‌رساند.»

شماری از سرمایه گذاران نیز تاکید می‌کنند که هرگاه زمینه سرمایه گذاری از سوی حکومت فراهم شود، بخش خصوصی نیز در این عرصه نقش فعال خواهد داشت و در بخش زراعت سرمایه گذاری خواهد کرد.

Trending

خروج از نسخه موبایل