Connect with us

رویداد های اخیر

پزشکیان: مهاجران غیر قانونی را «با احترام» بر می‌گردانیم

پزشکیان در اولین نشست خبری خود پس از آغاز کار به عنوان رئیس جمهور ایران، امروز (دوشنبه) گفت که تا کنون سه جلسه در شورای امنیت در مورد موضوع مهاجران افغان برگزار شده است.

منتشر شده

در

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران گفته است اتباعی که به گونه غیر قانونی وارد این کشور شده اند، «با احترام» برگردانده می‌شوند.

پزشکیان در اولین نشست خبری خود پس از آغاز کار به عنوان رئیس جمهور ایران، امروز (دوشنبه) گفت که تا کنون سه جلسه در شورای امنیت در مورد موضوع مهاجران افغان برگزار شده است.

او گفت: «یک عده از آنان پاسپورت دارند، ارتباط دارند. طبیعتاً با آنان یک نوع برخورد شود. یک عده آنان خلاف قانون آمدند که بالاخره باید چارچوب قانون را مراعات کنند. خلاف که نمی شود وارد شد. برای حضور در هر کشوری چارچوبی وجود دارد، حتی در کشورهای اسلامی. مثلاً ما بریم افغانستان، اگر پاسپورت نداشته باشیم، ممکن راه ندهند.»

وی افزود: «ما با هم برادریم، همانطور که قبلاً گفتم حالا هم با هم برادریم، ولی مراعات یک سلسله چارچوب ها بین دولت ها، قاعده ایست که باید مراعات بکنیم و در حال تنظیم این چارچوب قانونی بین کشورهای اسلامی هستیم.»

اداره پناهندگان سازمان ملل متحد تخمین می زند که در حال حاضر نزدیک به ۴.۵ میلیون تبعه افغانستان در ایران زندگی می‌کنند. به گزارش خبرگزاری های ایران، اما رقم واقعی ممکن به ۶ یا ۸ میلیون می‌رسد.

رویداد های اخیر

متقی: ۳۹ سفارتخانه و قونسلگری افغانستان در کنترول امارت اسلامی است

Published

on

امیر خان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه می‌گوید که در حال حاضر ۳۹ سفارتخانه و قونسلگری افغانستان در کشورهای مختلف در کنترول امارت اسلامی قرار دارند.

آقای متقی در برنامه تشریح دستاوردهای یک ساله این وزارت گفته است که سفیر جدید امارت اسلامی برای ازبکستان روز شنبه هفته آینده به تاشکند سفر می‌کند و روسیه نیز در آینده نزدیک نام امارت اسلامی را از فهرست گروه های ممنوعه حذف خواهد کرد.

متقی بیان کرد که روابط امارت اسلامی با کشورهای منطقه و جهان در حال گسترش است و در جریان یک سال گذشته، کشورهای زیادی ضمن سفر به افغانستان، پیرامون مسایل مهم و کلیدی با مقامات دیدارهای دوجانبه و چند جانبه انجام داده‌اند.

او اظهار نمود: «طی سال گذشته، ده‌ها تن از دیپلومات‌های افغان به مالیزیا، ترکیه، پاکستان، ایران، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان، روسیه، چین، دوحه و امارات متحده عرب معرفی و نیز این دیپلومات‌ها از سوی کشورهای نامبرده رسماً پذیرفته شده‌اند و این همه بر گسترش روابط دیپلوماتیک ما دلالت می‌کند.»

وی در مورد مقایسه نظام کنونی و نظام پیشین تصریح کرد که تلفات یک ساله در امارت اسلامی برابر است به تلفات یک روزه نظام جمهوریت، زیرا در نظام گذشته روزانه تا ۳۰۰ تن کشته می‌شدند.

سرپرست وزارت خارجه همچنان در مورد اظهارات دونالد ترمپ، نامزد انتخابات ریاست جمهوری امریکا، مبنی بر بازپس گیری پایگاه هوایی بگرام گفت هر کسی که در افغانستان شکست خورده باشد، دیگر به این کشور «دل خوشی» نمی‌کند.

در این برنامه، مسوولان این وزارت نیز خاطر نشان کردند که حالا زمینه و شرایط تطبیق پروژه‌های بزرگ اقتصادی در کشور مساعد است و به منظور تقویت سطح تعامل و روابط دیپلوماتیک با کشورهای منطقه و جهان و جلب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و تطبیق پروژه‌های اقتصادی اقدامات موثر انجام شده است.

این در حالی است که به باور آگاهان، وزارت خارجه موفق نشده تا نام رهبران و مقام‌های امارت اسلامی را از فهرست سیاه سازمان ملل بیرون کند و در جریان سه سال گذشته، نام برخی از مقام‌های دیگر نیز شامل فهرست سیاه کشورهای غربی شده‌اند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

نماینده ملل متحد در نشست شورای امنیت: افغانستان از جامعه جهانی جدا شده است

به گفته‌ وی، گفتگوهای دوحه امیدواری‌ها را برای نزدیکی روابط کابل با جهان بیشتر کرده بود اما قانون وزارت امر به معروف و نهی از منکر آن‌را تضعیف کرد.

Published

on

نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان در نشست اخیر شورای امنیت این سازمان در باره افغانستان گفته است که این کشور از جامعه جهانی جدا شده است.

در این نشست که روز چهارشنبه (۲۸ سنبله) برگزار شد، رزا اتونبایوا گفت که پس از دهه ها جنگ در افغانستان حالا ثبات آمده و اقدامات مثبت در عرصه‌های اقتصاد، زیربنا و روابط خارجی صورت گرفته است.

به گفته‌ وی، گفتگوهای دوحه امیدواری‌ها را برای نزدیکی روابط کابل با جهان بیشتر کرده بود اما قانون وزارت امر به معروف و نهی از منکر آن‌را تضعیف کرد.

او گفت: «ما در تلاش هستیم تا به میراث سیاسی درگیری طولانی افغانستان بپردازیم. در شرایط کنونی، افغانستان از جامعه جهانی جدا شده است. افراد طالبان (امارت اسلامی) که بسیاری از آنها بالفعل وزیر هستند، تحت تحریم هستند و نمی‌توانند بدون اجازه این شورا سفر کنند. دارایی های بانک مرکزی افغانستان مسدود شده است که پتانسیل توسعه بخش خصوصی را محدود می‌کند. مقامات بالفعل در نهادهای چندجانبه نماینده ندارند.»

نمایندگان امریکا و بریتانیا هم بیشترین تمرکز را روی وضعیت حقوق بشری داشتند و تاکید کردند که شرط عادی سازی روابط با امارت اسلامی، رعایت حقوق بشری زنان و قوانین بین‌المللی است.

دوروتی شی، معاون نماینده امریکا در ملل متحد گفت: «سازمان ملل متحد نباید از قطعنامه ۲۷۲۱ غافل باشد که بر ارزیابی مستقل و نقشه راه سیاسی که افغانستان هم با خود و هم با همسایگانش در صلح باشد، تأکید می کند و اینکه عضو کامل جامعه جهانی باشد. این قطعنامه خواستار انتصاب یک فرستاده ویژه شده تا به این موضوع بپردازد. طالبان (امارت اسلامی) در چنین مسیری قرار ندارند. با صدور فرمان ها یک قدم از مردم و جامعه بین المللی دور تر می‌شوند. ما به گونه واضح گفته ایم که هر قدم به سوی عادی سازی، ربطی به مسایل حقوق بشری دارد.»

در این نشست نمایندگان چین و روسیه گفتند که آنان نگران فعالیت شاخه خراسان داعش و القاعده هستند و هرگاه با آنان مبارزه جدی نشود می‌تواند به یک تهدید بزرگتر مبدل شوند.

فو کونگ، نماینده چین در ملل متحد گفت: «گروه های تروریستی داعش و القاعده در افغانسان فعال هستند و این تهدید برای امنیت منطقه است. از دولت سرپرست افغانستان می‌خواهیم در برابر این گروه ها مبارزه کنند تا افغانستان به پناه گاه تروریستان مبدل نشود. جامعه جهانی نیز افغانستان را حمایت کند تا این کشور را به جامعه جهانی برگرداند.»

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در ملل متحد گفت: «روسیه خواهان رویکرد واقع بینانه در مورد افغانستان است. گفتگوی بردبارانه داشته باشیم با مقام های طالبان (امارت اسلامی)، بدون تهدید و بدون باجگیری و باج خواهی واین را در فارمت دوحه شاهد بودیم. در این نشست دیده شد که بازیگران منطقه‌ای هم موافق بودند. تحمیل خواست‌ها و اراده خود بر طالبان (امارت اسلامی) پیشرفت در گفتگوها را غیر ممکن می سازد.»

نماینده پاکستان در این نشست مدعی شد که تحریک طالبان پاکستان از سوی برخی‌ها در امارت اسلامی حمایت می‌شوند.

منیر اکرم، نماینده پاکستان در سازمان ملل متحد گفت: «تحریک طالبان پاکستان با بیش از ۶ هزار جنگجو و ۵۰ هزار عضو خانواده، بزرگترین سازمان تروریستی در افغانستان است و برای آنها در نزدیک سرحدات جا داده شده وتقریبا هر روز حملاتی را در پاکستان انجام می‌دهند. ما اسناد کافی داریم که برای برخی نفوذی‌های تی تی پی، برخی حلقات طالبان (امارت اسلامی) سهولت فراهم می‌کنند.»

اما امارت اسلامی همه‌ این اتهام‌ها و نقض حقوق بشر را رد می‌کند و می‌گوید که هرگاه کسی درمورد حضور هراس افگنان اسناد داشته باشد می‌تواند ارایه کنند.

امیر خان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه گفت: «ما شش همسایه داریم. هیچ کشور همسایه فریاد و صدا نکرده. فقط یک کشور که بعضی اوقات اتهام وارد می‌کند. متاسفانه که سرمنشی ملل متحد به جای اینکه معلومات بگیرد و حقایق را بیان کند، یک اتهام را وارد کرد که به شان شان مناسب نبود.»

به گفته‌ وی، هرگاه گروه های تروریستی در افغانستان حضور می‌داشتند آنان برضد کشورهای همسایه اقداماتی را انجام می‌دادند که چنین نشده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

امارت اسلامی عبدالغفار بحر را به‌حیث سفیر جدید افغانستان در ازبکستان معرفی کرد

قابل یادآوریست که ازبکستان در ماه فبروری سال جاری میلادی سفارت افغانستان را به امارت اسلامی واگذار کرد.

Published

on

وزارت امور خارجه از تعیین عبدالغفار بحر به‌حیث سفیر امارت اسلامی افغانستان در ازبکستان خبر داده است.

حافظ ضیا احمد، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه با انتشار عکسی در ایکس، عبدالغفار بحر را به‌عنوان نامزد سفیر افغانستان در ازبکستان معرفی کرده است.

عبدالغفار بحر در دیدار تودیعی خواجه شادمانوف، سفیر ازبکستان در کابل، با امیر خان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه، حضور داشته است.

قابل یادآوریست که ازبکستان در ماه فبروری سال جاری میلادی سفارت افغانستان را به امارت اسلامی واگذار کرد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2024 Ariana News. All rights reserved!