رویداد های اخیر

نگرانی امریکا و سازمان ملل از اخراج اجباری مهاجران افغان از پاکستان

Published

on

(Last Updated On: )

امریکا بار دیگر از کشورهای همسایه افغانستان به خصوص پاکستان می‌خواهد که در برابر مهاجران افغان رفتار مناسب داشته باشند و افغان‌های را که به محافظت نیاز دارند اجازه حضور در خاک شان را بدهند.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا روز سه‌شنبه (۳۰عقرب) در یک نشست خبری همچنان از پاکستان خواست که به تعهدات شان در برخورد با پناهجویان پابند باشد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده امریکا همچنان تاکید کرد که، در مورد کسانی که در انتظار ویزه امریکا در پاکستان به سر می‌برند با مقامات دولت این کشور در تماس اند.

آقای میلر می‌گوید: «ما از همه کشورها از جمله پاکستان می‌خواهیم تا به تعهدات خود در برخورد با پناهجویان پابند باشند. تمایل ما این است که با حسن نیت با دولت پاکستان برای رفع هرگونه نگرانی که ممکن است داشته باشد، کار کنیم.ما در ارتباط نزدیک و دائمی با دولت پاکستان در مورد امنیت افراد در برنامه ایالات متحده هستیم.»

در همین حال نماینده کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در پاکستان در نشستی که در جینوا برگزار شده بود با انتقاد از اخراج اجباری مهاجرین افغان از پاکستان گفته که برخورد خشونت آمیز و گرفتاری افغان برای بازگرداندن آنها به افغانستان در میان مهاجرین وحشت آفریده است.

فیلیپا کندلر، نماینده کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در پاکستان می‌گوید که: «اعلام تصمیم اخراج و اقدامات بعدی، از جمله گزارش‌های ایجاد ارعاب توسط مقامات محلی و اخراج توسط صاحب‌خانه‌ها، احساس وحشت ایجاد کرده است. ما می‌خواهیم که بازگشت افغان‌ها باید داوطلبانه باشد و پاکستان باید افراد آسیب‌پذیری را که نیاز به حمایت بین‌المللی دارند شناسایی کند.»

از سوی هم، سازمان ملل متحده می‌گوید، بربنیاد آماری که سازمان جهانی مهاجرت جمع‌آوری کرده است در دو ماه گذشته سیصد و ۷۵ هزار مهاجر افغان از طریق گذرگاه‌های تورخم و سپین بولدک به افغانستان برگشته اند و این سازمان تلاش می‌کند تا کمک‌های حیاتی را به این عودت کننده‌گان فراهم نماید.

فرحان حق، معاون سخنگوی سرمنشی سازمان ملل می‌گوید که: «تعداد عودت کننده‌گان مرزی از ۲۰۰ روزانه به ۱۷ هزار مورد افزایش یافته است، طبق گزارش سازمان جهانی مهاجرت، نزدیک به سیصد و ۷۵ هزار افغان در دو ماه گذشته عمدتاً از طریق گذرگاه‌های مرزی تورخم و اسپین بولدک پاکستان را ترک کرده اند. کمک‌های حیاتی از جمله سرپناه، آب، خدمات صحی، اقلام ضروری خانگی، مراقبت‌های صحی، خدمات حفاظتی و تغذیه، و همچنین پول نقد برای تامین نیازهای اساسی، حمل و نقل و غذا توسط کنسرسیوم مرزی به رهبری سازمان جهانی مهاجرت ارائه می‌شود.»

دولت پاکستان اما باوجود، هشدارها و نگرانی کشورها و سازمان‌های بین‌المللی در پیوند به اخراج اجباری مهاجرین افغان از پاکستان این روند را به شدت ادامه داده و تاکید کرده است که تا جنوری ۲۰۲۴ تمامی مهاجرین غیرقانونی افغان را از پاکستان بیرون خواهند کرد و پس از آن در مورد حضور سایر مهاجرین افغان که دارای اسناد اند تصمیم خواهند گرفت.

Trending

خروج از نسخه موبایل