Connect with us

رویداد های اخیر

مولوی عبدالکبیر: به همسایگان صدا می‌زنیم که موانع سر راه تاجران افغان را بردارند

منتشر شده

در

معاون سیاسی رئیس‌ الوزرا می‌گوید، امارت اسلامی تلاش می‌کند تا روابط میان افغانستان و کشورهای منطقه را برای همکاری‌های اقتصادی و تجارتی استوار و آن‌را توسعه دهد.

مولوی عبدالکبیر در کنفرانس تواصل تجارتی تاجران و سرمایه‌گذاران افغان در هوتل سرینا با تأکید بر گسترش تجارت و ترانزیت منطقوی از کشورهای همسایه خواسته است تا موانع سد راه تاجران افغان را بردارند.

آقای عبدالکبیر گفته است: «ما به تمام کشورها صدا می‌زنیم که موانع و مشکلات تاجران و سرمایه‌گذاران افغان را بردارند. ایجاد مشکل، بندکردن راه و افزایش مالیات به تاجران افغان باعث زیانمند ساختن روابط و همکاری‌های اقتصادی افغانستان و کشورهای همسایه می‌شود.»

او افزوده است که امارت اسلامی درپی راه‌های بدیل تجارتی نیز است و بر آن سرمایه‌گذاری می‌کند تا بتواند روابط اقتصادی‌اش را با منطقه گسترش دهد.

در همین حال، نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت نیز در این نشست گفت که امارت اسلامی از تاجران حمایت همه جانبه می‌نماید و به برای فعال‌نمودن بندر چابهار با جانب ایرانی، بحث‌های مفیدی انجام داده است.

از سویی هم، برخی از تاجران و مقامات ایرانی ضمن تأکید بر گسترش روابط تجارتی افغانستان و ایران، وعده همکاری و فراهم‌سازی تسهیلات در بندر چابهار را داده‌اند.

گفتنی است که در این کنفرانس برخی از مسوولان اتاق‌های صنعت و تجارت ایران، پاکستان، جاپان، ترکیه و چین نیز اشتراک کرده بودند.

رویداد های اخیر

وزارت مالیه قرارداد نصب «جی‌پی‌اس‌» را برای وسایط باربری امضا کرد

Published

on

وزارت مالیه می‌گوید که به منظور انکشاف و معیاری‌سازی ترانزیت، قرارداد نصب «جی‌پی‌اس‌ لاکر» میان این وزارت، شرکت افغان پُست و وزارت تراسپورت و هوانوردی برای موترهای باربری به امضا رسیده است.

مسوولان وزارت مالیه طی نشستی امروز (چهارشنبه) در کابل گفته‌اند که این کار را برای جلب سرمایه‌گذاری‌ها و عبور و مرور وسایط نقلیه به‌گونه مصون به خصوص وسایط باربری انجام داده‌اند.

دوست محمد مخلص، مُعین وزارت مالیه گفته است: «با نصب این وسیله (جی‌پی‌اس‌ لاکر) در محموله‌های ترانزیتی سهولت ایجاد می‌شود و در بخش ترانزیت بیرونی اعتماد به‌ وجود میاید.»

حبیب الرحمن طلحه، رئیس تدارکات وزارت تراسپورت و هوانوردی، نیز در این مورد گفت: «این جی‌پی‌اس‌ در موترهای ترانزیتی باربری نصب می‌شود. هر موتر باربری که داخل خاک کشور ما می‌شود، در آن جی‌پی‌اس‌ نصب می‌شود و وقتیکه از افغانستان خارج می‌شود، جی‌پی‌اس‌ از آن کشیده می‌شود.»

از سویی هم، احمد جان بلال، رئیس عمومی شرکت‌های دولتی گفته است که شرکت افغان پُست کُد شش رقمی جدید را ایجاد کرده که مورد تایید اتحادیه بین‌المللی پُست نیز قرار گرفته است و پس از این در خدمات پُستی ملی و بین‌المللی از آن استفاده خواهد شد.

گفتنی است که شرکت افغان پُست تلاش دارد تا به تعداد ۴ هزار و ۱۰۵ مرکز خدمات پُستی را در کشور ایجاد کند تا خدمات‌اش در کشور سراسری شود.

Continue Reading

رویداد های اخیر

در بخش اول پروژه مس‌عینک بیش از ۵ میلیارد دالر سرمایه‌گذاری می‌شود

Published

on

رئیس شرکت قراردادی معدن مس‌عینک در دیدار با مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی رئیس‌‌الوزرا در مورد کار روی بخش نخست این معدن گفتگو کرده‌ است.

ارگ در خبرنامه‌ای به نقل از آقای سونگ ون بینگ نوشته است که در بخش نخست معدن مس‌عینک بیش از ۵ میلیارد دالر سرمایه‌گذاری خواهد شد و ماشین‌آلات مورد نیاز برای استخراج در سال آینده میلادی وارد افغانستان می‌شوند.

رئیس شرکت قراردادی معدن مس‎‌عینک افزوده است که در این پروژه به‌طور مستقیم برای ۳ هزار افغان فرصت‌های شغلی فراهم خواهد شد.

آقای عبدالکبیر در این دیدار خواستار گام‌های موثر برای آغاز کار عملی مس‌عینک شده و تأکید کرده است که امارت اسلامی برای آغاز کار عملی این پروژه، با کمپنی قراردادی آماده همکاری همه جانبه است و باید در این زمینه از ضایع‌شدن وقت جلوگیری شود.

رئیس شرکت قراردادی معدن مس‌عینک ساحات تاریخی و تغییرات در پلان استخراج این معدن را به عنوان عوامل تأخیر پروژه یاد کرد و گفت که در این زمینه به همکاری نیاز دارند.

معدن مس‌عینک دارای میلیون‌ها تُن مس است و به حیث دومین ذخیره بزرگ مس در جهان شناخته می‌شود.

قرارداد مس‌عینک در سال ۱۳۷۸ به مدت ۳۰ سال با شرکت چینی «ام‌سی‌سی» منعقد شد، اما به دلیل مسائل امنیتی و طولانی شدن حفریات آثار باستانی در این منطقه، کار استخراج این معدن به تاخیر افتاد. اخیراً کار ساخت سرک این معدن آغاز شد تا با تکمیل کار سرک آن کار استخراج نیز آغاز شود.

Continue Reading

رویداد های اخیر

بیش از ۶ هزار کیلوگرام مواد مخدر طی ۶ ماه گذشته در هلمند جمع‌آوری و حریق شده است

به گفته‌ای پولیس هلمند، عملیات پاک سازی مزارع از وجود کوکنار در شهر لشکرگاه و تمامی ولسوالی‌های این ولایت جریان دارد.

Published

on

مدیریت مبارزه با مواد مخدر قوماندانی امنیه ولایت هلمند می‌گوید که در شش ماه گذشته بیش از ۶ هزار کیلوگرام مواد مخدر جمع‌آوری و حریق شده است.

به گفته مسوولان، این شش هزار کیلوگرام مواد از بخش‌های مختلف ولایت هلمند جمع‌آوری شده‌اند.

مسوولان در مدیریت مبارزه با مواد مخدر قوماندانی امنیه این ولایت می‌گویند که این مواد شامل ۴۰۰ کیلوگرام هیرویین، ۴۵۲ کیلوگرام شیشه، ۵۳۷ کیلوگرام تریاک می‌شود و در پیوند به نگهداری و فروش آن، ۲۸۱ تن هم بازداشت شده اند.

شماری از باشندگان ولایت هلمند، از پولیس می‌خواهد که در برابر، مواد مخدر مبارزه جدی نمایند و فروشندگان آنرا نیز تحت پیگیرد قرار دهند.

به گفته‌ پولیس هلمند، عملیات پاک سازی مزارع از وجود کوکنار در شهر لشکرگاه و تمامی ولسوالی‌های این ولایت جریان دارد.

ولایت هلمند در گذشته یکی از تولیدکنندگان اصلی مواد مخدر محسوب می‌شد که پس از ممنوعیت کشت مواد مخدر، کشت آن تقریباً به صفر رسیده است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2024 Ariana News. All rights reserved!