رویداد های اخیر

مجاهد: افغانستان به هیچ کشوری برای بازگشایی سفارتش تضرع نمی‌کند

Published

on

(Last Updated On: )

سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید که افغانستان به هیچ کشوری برای بازگشایی سفارتش در کابل تضرع نخواهد کرد.

ذبیح‌الله مجاهد در یک پیام ویدیویی تأکید کرده است که هیچ مانعی برای بازگشایی سفارت خانه‌های کشورها در کابل وجود ندارد و هر کشوری مشمول امریکا که خواسته باشد می‌تواند سفارت خود را در کابل فعال کند و از راه‌های دیپلوماتیک با امارت اسلامی در تماس باشد.

آقای مجاهد افزوده است که در حالِ حاضر بیشتر از شانزده سفارت خانه در کابل فعال است و امنیت شان تأمین می‌باشد.

مجاهد در این زمینه گفت: «بازکردن سفارت‌ها مربوط تصمیم خود کشورها است. افغانستان به کسی در این راستا تضرع نمی‌کند. اگر آن‌ها بخواهند که سفارت شان فعال باشد، افغانستان هیچ مانعی ندارد و امنیت هم تأمین است. فعلاً ما سفارت‌خانه‌های بیشتر از شانزده کشور را در کابل داریم، همه فعال هستند و هیچ مشکلی ندارند.»

او تصریح کرده که امارت اسلامی طرفدار تعامل نیک با همه کشورها است و کشورهای منطقه و جهان می‌توانند به‌جای گزینه‌های فشار، راه تعامل را با جانب افغانستان به پیش بگیرند.

وی تأکید نمود: «چیزی را که ما به نام فشار یا اعمال فشار می‌بینیم یا می‌شنویم، چیزهای است که به هدف نمی‌رسد. تا به حال هم نرسیده و از این به بعد هم نمی‌رسد. مردم افغانستان تسلیم فشار نمی‌شوند و نیستند. بهتر است تفاهم باشد، بهتر است تعامل باشد.»

هرچند در کمتر از سه سال اخیر هیچ کشوری حاضر نشده تا امارت اسلامی را به رسمیت بشناسد. اما شماری زیادی از کشورها با دولت سرپرست افغانستان تعامل کرده و در بیرون از کشور نیز ۳۸ نمایندگی سیاسی توسط وزارت خارجه رهبری می‌شود.

پس از تحول سیاسی سال ۲۰۲۱ میلادی، شماری زیادی از کشورها فعالیت سفارت خانه‌های شان را در کابل متوقف نمودند و فعلاً برخی از آن‌ها سفارت خانه‌های خود را برای افغانستان در قطر فعال کرده‌اند.

Trending

خروج از نسخه موبایل