Connect with us

تجارت

سفارت افغانستان در عشق آباد از تعیین اتشه جدید تجارتی خبر داد

منتشر شده

در

سفارت افغانستان در عشق آباد، پایتخت ترکمنستان روز جمعه اعلام کرد که محمد هارون سیدی به عنوان اتشه جدید این سفارت گماشته شده است.

در نشست معارفه اتشه جدید که با اشتراک تجار و سرمایه گذاران مقیم ترکمنستان برگزار شد، نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت از طریق تلفون تقرر اتشه جدید را یک گام مهم در راستای گسترش همکاری‌های منطقه ای دانسته گفت که در این چارچوب، عرضه خدمات لازم به سکتور خصوصی و تجار خود را تقویت نموده، زمینه‌ساز رشد صادرات و همکاری‌های اقتصادی در منطقه خواهیم شد.

سپس سرپرست سفارت امارت اسلامی افغانستان مقیم ترکمنستان بر نقش تجار و سرمایه گذاران ملی در توسعه و گسترش روابط و همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین افغانستان و ترکمنستان تاکید نمود.

فضل محمد صابر در بخش دیگر از سخنان خود به بخشی از برنامه امارت اسلامی افغانستان در خصوص حمایت و پشتیبانی از سکتور خصوصی در داخل افغانستان اشاره نمود و در این مورد فهرستی از فرصت‌های سرمایه گذاری در شرکت های دولتی افغان را ابلاغ نمود.

تجار ملی افعانستان مقیم عشق آباد نیز علاقمندی خود را نشان داده و خاطر نشان ساختند که این اولین بار است که در سطح دولتی چنین فرصت هایی با آنها شریک شده است تا در آن سرمایه‌گذاری نمایند.

تجارت

قراردادی اکتشاف و استخراج گاز جوزجان به ارزش یک ملیارد دالر با کمپنی ازبیکستانی امضا شد  

ذخایر گاز طوطی میدان ولایت فاریاب حدود ۷هزار کیلومتر مربع مساحت دارد که با آغاز استخراج آن تا حدی نیازمندی گاز کشور مرفوع خواهد شد.

Published

on

قراردادی اکتشاف و استخراج گاز جوزجان به ارزش یک ملیارد دالر امروز پنج‌شنبه (۱۹میزان) در حضور معاون اقتصادی ریاست الوزرا با یک کمپنی ازبیکستانی به امضاء رسید.

در خبرنامه معاونیت اقتصادی آمده است که، این قرارداد ده ساله به ارزش حدود یک میلیارد دالر سرمایه گذاری برای اکتشاف و استخراج گاز طوطی میدان میان وزارت معادن و پترولیم افغانستان و کمپنی ازبیکستانی امضاء شد.

طبق این قرارداد کمپنی قراردادی در سال نخست ۱۰۰ میلیون دالر و در جریان ده سال یک میلیارد دالر سرمایه‌گذاری و از گاز استخراج شده در دو سال اول ۱۰۰ میگاوات برق نیز تولید می‌کند.

ذخایر گاز طوطی میدان ولایت فاریاب حدود ۷هزار کیلومتر مربع مساحت دارد که با آغاز استخراج آن تا حدی نیازمندی گاز کشور مرفوع و به صورت مستقیم و غیر مستقیم به هزاران تن زمینه کار مساعد خواهد شد.

Continue Reading

تجارت

تاکید اتاق تجارت و صنایع پاکستان بر بازگشایی گذرگاه پاکستان و افغانستان

آقای مقیم خان در بیانیه‌ای گفته است تجارت دوجانبه، تجارت ترانزیتی و صادرات به دلیل بسته شدن مسیرهای تجاری بزرگراه پاکستان-افغانستان در چند ماه گذشته تقریباً به پایان رسیده و نیاز است از زیان بیشتر تاجران جلوگیری شود.

Published

on

فضل مقیم خان، رئیس اتاق تجارت و صنایع پاکستان از مقام‌های کشورش خواسته تا برای باز شدن راه برای تجارت با افغانستان گام‌های اضطراری بردارند.

آقای مقیم خان در بیانیه‌ای گفته است تجارت دوجانبه، تجارت ترانزیتی و صادرات به دلیل بسته شدن مسیرهای تجاری بزرگراه پاکستان-افغانستان در چند ماه گذشته تقریباً به پایان رسیده و نیاز است از زیان بیشتر تاجران جلوگیری شود.

وی افزود که حجم تجارت دوجانبه و تجارت ترانزیتی پاکستان و افغانستان به دلیل بسته شدن مسیر تجارت به وضعیت «نگران کننده‌ای» کاهش یافته است.

در همین حال زاهدالله شینواری، یک تاجر پاکستان با ابراز نظر در مورد بسته شدن شاهراه پاکستان-افغانستان گفت که حجم تجارت دوجانبه پاکستان-افغانستان در حال حاضر بسیار کم است.

او گفت که تجارت متقابل پاکستان و افغانستان و تجارت ترانزیتی به دلیل بسته شدن مسیر تجاری در چند ماه گذشته به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است.

وی افزود که توقف تجارت دوجانبه و تجارت ترانزیتی نیز خسارات مالی زیادی را به تجار دو طرف وارد کرده است. از سوی دیگر، شینواری گفت که مردم و مسافران محلی نیز با مشکلاتی روبه‌رو هستند.

زاهدالله شینواری بر ضرورت حل موضوع با اجماع و مذاکره دوجانبه برای از سرگیری تجارت تاکید ورزیده است.

Continue Reading

تجارت

افزایش صادرات پطرول از قرقیزستان به افغانستان

قیمت اوسط هر لیتر پطرول صادراتی قرقیزستان به افغانستان به ۵ سنت می‌رسد.

Published

on

صادرات پطرول از قرقیزستان به افغانستان در ۷ ماه اول ۲۰۲۴ نسبت به سال گذشته چندین برابر افزایش یافته است.

کمیته اداره احصاییه قیرقیزستان گزارش داده که  این کشور امسال بیش از ۷۰۰ هزار لیتر پطول به ارزش ۸ میلیون و ۹۰۰ هزار دالر به افغانستان صادر کرده است.

به نقل از اکی پرس، قرقیزستان در عین مدت در سال گذشته بیش از ۱۹ هزار لیتر پطرول به افغانستان صادر کرده بود.

قیمت اوسط هر لیتر پطرول صادراتی قرقیزستان به افغانستان به ۵ سنت می‌رسد.

افغانستان ۸۴ درصد از کل صادرات نفت این کشور را وارد کرده است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2024 Ariana News. All rights reserved!