جهان

زلزله‌ای نیرومند در ترکیه و سوریه جان نزدیک به ۶۰۰ تن را گرفت

Published

on

(Last Updated On: )

از اثر زلزله‌ای نیرومند ۷.۸ درجه ریشتری صبح امروز (دوشنبه ۱۷دلو) در جنوب شرق ترکیه و سوریه دست کم ۶۰۰ تن جان باختند. معاون رییس جمهور ترکیه می‌گوید، زلزله فاجعه بار است و احتمالاً تلفات زلزله بیشتر از آماریست که اعلام شده است. با این حال، تاکنون ۲۳۰۰ تن از زیر آوارصدها ساختمان بیرون کشیده شده و به شفاخانه‌ها انتقال یافته اند.

این زلزله‌ هنگام رخداد که اکثر مردم دربستر خواب بودند.

زلزله‌ها بخش‌های ازسوریه، عراق، قبرس، لبنان، مصر، اردن و یونان را تکان داده است.

بیشترین تلفات درمناطق حلب، لاذقیه،‌ حماه وطرطوس سوریه بوده است.

سلیمان سویلو، وزیرداخله ترکیه می‌گوید که:«زلزله ویرانگری است، در حال حاضر همه به شمول گروه‌های نجات ومردم و نیروهای مسلح مشغول عملیات جستجو و نجات هستند، آمار نهایی را نمی‌توان داد اما صدها نفر جان باخته اند و صدها ساختمان فروریخته اند.»

با این حال، مقام‌ها گفته اند که احتمال چندین برابر شدن تلفات زلزله وجود دارد زیرا هنوز صدها تن زیر آوار ساختمان هستند.

اداره زمین شناسی ایالات متحده مرکز این زلزله را در ۱۸ کیلومتری عمق زمین در منطقه غازیانتپ درجنوب شرق ترکیه اعلام کرده است.

به نقل از رسانه‌های محلی در ترکیه دست کم ۱۰ شهر از جمله عثمانیه، آدانا و دیاربکر بر اثر زلزله آسیب دیده‌اند.

یازده دقیقه بعد از زلزله نخست، پس‌لرزه‌های قوی در مرکز ترکیه رخداد و زلزله دیگری به بزرگی ۶.۷ درجه ریشتر منطقه را لرزانده است. هرچند شدت این زلزله کمتربوده اما تلفات به همراه داشته است.

به گفته این رسانه‌ها شصت وشش پس‌لرزه پس از زلزله نخست درجنوب شرق ترکیه رخداده است.

رییس جمهورترکیه دستور ارسال کمک‌های نجات بخش به آسیب دیدگان زلزله را داده است.

فواد اوکتای، معاون رییس جمهورترکیه گفته است:«متاسفانه بسیاری ازساختمان‌ها درجنوب شرق دچار آسیب شده اند، و شمار جان شان را ازدست داده اند، ما کمیته را برای فراهم کردن کمک‌های نجات یک بخش در منطقه ایجاد کرده ایم تا از پی‌آمدهای این فاجعه جلوگیری شود.»

امریکا، و بسیاری از کشورهای اروپایی، روسیه، ایران وعربستان سعودی ضمن ابراز تاسف از گسترده‌گی تلفات این زلزله کمک‌های نجات بخش کشورهای شان را به ترکیه، سوریه وعراق اعلام کرده اند.

ایالات متحد امریکا گفته است به فرستادن هرگونه کمک حیات بخش به ترکیه و سوریه آماده‌گی دارد و وضعیت را از نزدیک بررسی می‌کنند.

Trending

خروج از نسخه موبایل