Connect with us

جهان

بحث‌های داغ در باره احتمال استفاده از سلاح‌های بیولوژیکی در اوکراین

منتشر شده

در

روزنامه گاردین بریتانیایی از بحث های داغ نماینده‌گان امریکا، روسیه و اوکراین در باره سلاح‌های بیولوژیکی در اوکراین در شورای امنیت سازمان ملل متحد خبر داده است.

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده امریکا در ملل متحد، گفته که روسیه با این ادعا که گویا امریکا فعالیت های نظامی بیولوژیکی در اوکراین را تمویل می‎‌کند، می‌خواهد برای راه اندازی حملات با استفاده از اسلحه بیولوژیکی در اوکراین بهانه پیدا کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد این نشست را در پی درخواست روسیه برای بحث در مورد همین ادعا برگزار کرد.

اما روسیه در این رابطه هیچ نوع سندی ارایه نکرده و صرف گفته که در اوکراین لابراتوارهای اسلحه بیولوژیکی وجود دارند که از سوی وزارت دفاع امریکا کمک می‌شوند.

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد، گفته ویروس‌های وحشتناک از اوکراین به سراسر اروپا گسترش خواهند یافت.

 کیف و واشنگتن هر دو این ادعا ها را رد می‌کنند.

از سوی دیگر، سازمان ملل متحد گفت که از موجودیت برنامه اسلحه بیولوژیکی در اوکراین خبر ندارد و اظهار نگرانی کرده که روسیه با این ادعای بی اساس برای استفاده از اسلحه کیمیاوی و بیولوژیکی خود در اوکراين دنبال بهانه است.

ایزومی ناکامیسو، کمیشنر عالی امور خلع سلاح در ملل متحد گفته که سازمان ملل متحد در مورد چنین یک برنامه اسلحه بیولوژیکی در اوکراین معلومات ندارد.

باربارا وود وارد، نماینده بریتانیا در ملل متحد این ادعای مسکو را بی معنی خوانده و گفته است که روسیه امروز غرق عمیق قرض است و بهانه جویی می‌کند ولی به گفته او پای شورای امنیت نباید به این مساله کشانده شود.

به اساس پیمانی که در سال ۲۰۰۵ امضا شد، وزارت دفاع امریکا از یک تعداد لابراتوارهای مربوط به صحت عامه در اوکراین حمایت می‌کند.

جهان

اسرائیل حملات سنگینی بر لبنان انجام داد؛ امریکا و بریتانیا خواستار خویشتنداری شدند

خبرگزاری دولتی لبنان اعلام کرد که این بمباران شامل بیش از ۵۲ ضربه در جنوب لبنان بعد از ساعت ۹ شب بود. سه منبع امنیتی لبنان به رویترز گفتند که این شدیدترین حملات هوایی از زمان آغاز درگیری در ماه اکتوبر بوده است.

Published

on

جت‌های جنگی اسرائیل اواخر روز پنجشنبه شدیدترین حملات را در جنوب لبنان در نزدیک به یک سال جنگ انجام داد و با آن درگیری میان اسرائیل و حزب الله تشدید شد.

قصر سفید گفت که راه حل دیپلوماتیک قابل دستیابی است و فوراً باید به دست آید. بریتانیا نیز خواستار آتش بس فوری میان اسرائیل و حزب الله شد. کرین ژان پیر، سخنگوی قصر سفید در یک نشست خبری گفت: «ایالات متحده از تشدید احتمالی درگیری نگران است.»

این حملات پس از آن انجام شد که ۳۷ نفر در پی انفجار دستگاه های ارتباطی در لبنان جان باختند و حدود ۳ هزار تن دیگر زخمی شدند، حادثه‌ای لبنان و حزب الله اسرائیل را مسوول می‌دانند.

خبرگزاری دولتی لبنان اعلام کرد که این بمباران شامل بیش از ۵۲ ضربه در جنوب لبنان بعد از ساعت ۹ شب بود. سه منبع امنیتی لبنان به رویترز گفتند که این شدیدترین حملات هوایی از زمان آغاز درگیری در ماه اکتوبر بوده است.

از تلفات احتمالی این حملات گزارشی در دست نیست.

اردوی اسرائیل متعهد شد که به حمله بر حزب الله ادامه می‌دهد و گفت که حملات این رژیم در روز پنجشنبه به حدود ۱۰۰ راکت انداز بر علاوه اهداف دیگر در جنوب لبنان اصابت کرد.

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله روز پنجشنبه در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که انفجار دستگاه‌های ارتباطی در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه «از همه خطوط سرخ عبور کرد.»

او گفت: «دشمن از همه کنترول‌ کننده ها، قوانین و اخلاقیات عبور کرد و این حملات را می‌توان جنایت جنگی یا اعلام جنگ تلقی کرد.»

اسرائیل مستقیماً در مورد انفجار دستگاه‌های ارتباطی که منابع امنیتی می‌گویند احتمالاً توسط سازمان استخباراتی موساد انجام شده، اظهار نظر نکرده است.

نمایندگی لبنان در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه در نامه‌ای به شورای امنیت اعلام کرد که اسرائیل مسوول منفجر کردن این دستگاه‌ها از طریق پیام‌های الکترونیکی و جاسازی مواد منفجره قبل از ورود آنها به لبنان است.

شورای امنیت ۱۵ عضوی قرار است روز جمعه در مورد این انفجارها نشستی برگزار کند. نجیب میقاتی، صدر اعظم لبنان، از شورای امنیت خواست تا موضعی قاطع برای توقف «تجاوز» و «جنگ تکنالوژیکی» اسرائیل اتخاذ کند.

Continue Reading

جهان

رئیس‌جمهور اوکراین طرح پیروزی آماده است

زلنسکی بدون اشاره به جزئیات این طرح گفت: «امروز می‌توان گفت که برنامه پیروزی ما کاملا آماده شده است. همه نکات، تمام محورهای کلیدی و تمام ملحقات جزئی لازم در این طرح تعریف شده است.»

Published

on

رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شده است که نقشه محرمانه کی‌یف موسوم به «طرح پیروزی» اوکراین در جنگ کاملا آماده شده است.

به نقل از راشیاتودی، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شد که نقشه محرمانه موسوم به «طرح پیروزی» اوکراین در جنگ آماده است و با عملی ‌شدن این نقشه، صلح در اوکراین برقرار می‌شود.

وی روز چهارشنبه اعلام کرد که «طرح پیروزی‌»اش که هدف آن برقراری صلح در اوکراین و هم‌زمان قوی‌کردن کی‌یف و  دوری از همه درگیری‌های منجمدشده است، اکنون بعد از مشورت‌های زیاد تکمیل شده است.

زلنسکی بدون اشاره به جزئیات این طرح گفت: «امروز می‌توان گفت که برنامه پیروزی ما کاملا آماده شده است. همه نکات، تمام محورهای کلیدی و تمام ملحقات جزئی لازم در این طرح تعریف شده است.»

هنوز جزئیات «طرح پیروزی» زلنسکی منتشرنشده است؛ اما اردوی اوکراین ششم آگست در اقدامی غافلگیرانه به منطقه و شهر «کورسک» روسیه حمله کرد که نشریه امریکایی نیوزویک آن را «قمار کی‌یف در کورسک» توصیف کرد.

به نوشته نیوزویک «حمله کی‌یف به کورسک در ششم آگست که به ادعای الکساندر سیرسکی، قوماندان نیروهای مسلح اوکراین، به تصرف حدود یک هزار کیلومتر مربع و ۱۰۰ منطقه مسکونی و اسیر گرفتن ۵۹۴ سرباز روسیه منجر شد، نه تنها پوتین بلکه متحدان اوکراین را هم غافلگیر کرد.

با این حال، اوکراین درباره پیشروی مسکو در شهر «پوکروفسک» در دونتسک با پرسش‌های عجیب و غریبی روبه‌رو شده است. اندیشکده مطالعات جنگ چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد که نیروهای روس همچنان به پیشروی «تاکتیکی چشمگیر» در جنوب شرقی شهر پوکروفسک که برای نیروهای اوکراینی، جاده و مرکز ریلی و لوجستیکی حیاتی محسوب می‌شود، ادامه می‌دهند.

 نیوزویک درباره  واکنش ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به حمله اوکراین به منطقه مرزی کورسک نوشت که «احتمالاً این پاسخ‌ندادن عاجل و هدفمند صورت گرفته است.»

Continue Reading

جهان

رهبر کوریای شمالی از آزمایش یک راکت بالستیک جدید خبر داد

رهبر کوریای شمالی پس از انجام بازرسی‌های مربوطه، از نتایج آزمایش این راکت بالستیک ابراز خرسندی کرده و بر لزوم ادامه تقویت نیروی هسته‌ای این کشور تاکید کرده است.

Published

on

به نقل از خبرگزاری کوریای شمالی، در بیانیه اداره راکتی کوریای شمالی با بیان اینکه کیم جونگ اون رهبر این کشور بر آزمایش این راکت بالستیک کوتاه‌برد نظارت داشت، آمده است:« روز چهارشنبه یک راکت بالستیک تاکتیکی جدید با استفاده از کلاهک فوق‌العاده بزرگ با موفقیت آزمایش شد.»

بر اساس این بیانیه، راکت جدید کوریای شمالی به نام «هواسونگ-۱۱-Da-۴.۵» دارای یک کلاهک جنگی پنج تنی است.

بیانیه اداره راکتی کوریای شمالی می‌افزاید: «این آزمایش برای بررسی دقت هدف‌گیری و همچنین برای تائید قدرت انفجاری کلاهک پنج تنی این راکت بالستیک کوتاه‌برد انجام شده است.»

بر اساس گزارش‌ها، رهبر کوریای شمالی پس از انجام بازرسی‌های مربوطه، از نتایج آزمایش این راکت بالستیک ابراز خرسندی کرده و بر لزوم ادامه تقویت نیروی هسته‌ای این کشور تاکید کرده است.

جاپان و کوریای جنوبی اعلام کردند که کوریای شمالی صبح چهارشنبه یک راکت به سمت شرق شبه‌جزیره کره پرتاب کرده است.

وزارت دفاع جاپان گفته است که به نظر می‌رسد که این پرتاب یک راکت بالستیک بوده است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2024 Ariana News. All rights reserved!