Connect with us

رویداد های اخیر

اکسپرس تربیون: پاکستان با عدم تعیین نماینده خاص در امور افغانستان، در پی کاهش تعامل با امارت اسلامی است

مقام‌های وزارت خارجه پاکستان باور دارند که با وجود محدودیت‌های کنونی، می‌توانند بدون نیاز به یک نماینده خاص، امور مربوط به افغانستان را پیش ببرند.

منتشر شده

در

روزنامه اکسپرس تربیون گزارش داده است که پاکستان با عدم تعیین نماینده خاص در امور افغانستان، در پی کاهش تعامل با امارت اسلامی است.

بر بنیاد این گزارش، منابع آگاه به این روزنامه گفته‌اند که تردید پاکستان در تعیین نماینده خاص، ناشی از راهبرد جدید این کشور در کاهش تعامل با امارت اسلامی است.

این در حالی است که پس از گذشت بیش از شش هفته از برکناری آصف درانی نماینده خاص پیشین پاکستان از سمت‌اش، دولت این کشور تا کنون اقدامی برای انتخاب جانشین او انجام نداده است.

اکسپرس تربیون می‌گوید که مقام‌های وزارت خارجه پاکستان باور دارند که با وجود محدودیت‌های کنونی، می‌توانند بدون نیاز به یک نماینده خاص، امور مربوط به افغانستان را پیش ببرند.

در حالی که بسیاری از کشورها برای تعامل بیش‌تر با امارت اسلامی نمایندگان خاص تعیین کرده‌اند، پاکستان با تصمیم شگفت‌آور، در دهم ماه سپتمبر میلادی، آصف درانی را از سمت نماینده خاص‌اش برکنار کرد.

این اقدام بدون ارائه هیچ توضیح رسمی صورت گرفت و موجی از ابهام و انتقاد را نیز برانگیخته است.

در این گزارش آمده است آصف درانی که در ماه می ۲۰۲۳ میلادی جانشین محمد صادق شده بود، نتوانست تاثیر مثبتی بر روابط پاکستان و افغانستان بگذارد.

منابع آگاه به این رزونامه گفته‌اند که درانی تعاملات محدودی با دولت سرپرست افغانستان داشت و از پذیرش بالایی در کابل برخوردار نبود.

این عوامل باعث شد که دوره فعالیت آقای درانی به عنوان فرستاده خاص بی‌نتیجه پایان یابد و روابط میان پاکستان و امارت اسلامی به‌ جای بهبود، تیره‌تر شود.

با برگشت حاکمیت امارت اسلامی بر افغانستان، انتظار می‌رفت روابط تاریخی میان پاکستان و آنان موجب بهبود تعامل‌های میان دو طرف شود؛ اما بر عکس، اوضاع پیچیده‌تر شد.

حمله‌های هراس افگنی در پاکستان به طور چشم‌گیری افزایش یافته است و اسلام‌آباد می‌گوید که پناهگاه‌های تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) در خاک افغانستانِ زیر اداره امارت اسلامی است و این پناهگاه‌ها را منبع اصلی این تهدید‌ها عنوان کرده است.

پاکستان بارها از امارت اسلامی خواسته است تا علیه تی‌تی‌پی اقدام کنند؛ اما اکسپرس تربیون می‌گوید که آنان از این کار تا کنون خودداری کرده‌اند.

در گزارش آمده است که امارت اسلامی افغانستان از پاکستان خواسته است تا راه حل سیاسی برای مشکل تحریک طالبان پاکستان بیابد. پاکستان در ابتدا به درخواست امارت اسلامی افغانستان با تحریک طالبان پاکستان گفتگو کرد.

با این حال، گزارش افزوده است که این تلاش‌ها بیهوده بود زیرا تحریک طالبان پاکستان از مذاکرات برای تجدید سازمان استفاده کرد. پس از تغیرات در اردوی پاکستان در نوامبر ۲۰۲۲، پاکستان گفتگو با تحریک طالبان پاکستان را متوقف کرد و در اصل تصمیم گرفت که هیچ مذاکره‌ای با گروه‌های تروریستی صورت نگیرد.

به گفته این روزنامه پاکستان اکنون در شرایطی قرار دارد که به نظر می‌رسد از انتصاب یک نماینده خاص جدید برای افغانستان به دلیل عدم تاثیرگذاری این نقش خودداری می‌کند و سیاست کلی خود را به سمت کاهش تعاملات با امارت اسلامی و تمرکز بر مقابله با تهدیدات داخلی سوق داده است.

رویداد های اخیر

افزایش ۱۰ درصدی تولید گندم افغانستان در سال جاری

بادرنظرداشت تخمین نفوس، در مجموع به حدود ۶٫۸۲میلیون متریک تُن گندم در سراسر کشور نیاز بوده که با درنظرداشت تولیدات گندم در سال ۱۴۰۳، حدود ۲میلیون متریک تُن کمبود را نشان می‌دهد.

Published

on

اداره ملی احصائیه و معلومات روز سه‌شنبه (۱عقرب) دریک اعلامیه گفته است که تولید گندم افغانستان امسال ۱۰درصد افزایش داشته است.

در اعلامیه‌ای این اداره آمده است که با استفاده از تکنالوژی ریموت سنسینگ و تعبیر تصاویر ماهواره‌یی، ساحات تحت کشت گندم به سطح کشور را در سال ۱۴۰۳ تثبیت نموده که براساس آن در سراسر کشور حدود ۴،۸۳میلیون متریک تُن گندم تولیده شده که نسبت به سال گذشته ۱۰فیصد افزایش را نشان می‌دهد.

بر اساس این تخمین، مجموع ساحه تحت کشت گندم در این سال ۱۲,۲ میلیون هکتار زمین به سطح کشور بوده که از جمله ۱٫۳۸ میلیون هکتار آن آبی و ۷۳۶ هزار هکتار آن للمی می‌باشد.

اداره ملی احصائیه و معلومات افزوده است که با در نظرداشت ارقام به‌دست‌آمده، ساحه تحت کشت گندم در این سال حدود ۷۰ فیصد کل ساحه زراعتی تحت کشت کشور را تشکیل می‌دهد.

اعلامیه همچنان نگاشته است که ارقام به‌دست‌آمده بیان‌گر آن است که ۲٫۸فیصد ساحه تحت کشت آبی و ۸٫۲فیصد ساحه تحت کشت للمی در سال روان نسبت به سال گذشته افزایش آمده‌ و دلیل عمده این افزایش، باران‌های موسمی به‌موقع و کشت گندم به جای کوکنار بوده است.

به گفته‌ی این اداره بیش‌ترین ‌گندم آبی در ولایت‌های هلمند، کندهار، فراه و کندز و بیش‌ترین گندم للمی در ولایت‌های تخار، هرات، بادغیس و فاریاب کشت شده است.

هم‌چنان، اداره ملی احصائیه و معلومات می‌گوید که بادرنظرداشت تخمین نفوس، در مجموع به حدود ۶٫۸۲میلیون متریک تُن گندم در سراسر کشور نیاز بوده که با درنظرداشت تولیدات گندم در سال ۱۴۰۳، حدود ۲میلیون متریک تُن کمبود را نشان می‌دهد.

اداره ملی احصائیه و معلومات تصریح نموده است که تصاویر ماهواره‌یی را در سیستم معلومات جغرافیایی از زمان کشت تا برداشت محصول تحلیل و تجزیه نموده و ارقام آن‌را ارائه نموده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

نشست دو روزه بریکس “بدون حضور امارت اسلامی ” در شهر کازان روسیه برگزار می‌شود

امارت اسلامی تاکنون دراین مورد چیزی نه گفته است، اما پیش از این حمدالله فطرت معاون سخنگوی حکومت سرپرست افغانستان درخواست اشتراک در این نشست را داده بود.

Published

on

با وجود درخواست حکومت سرپرست افغانستان برای اشتراک در نشست بریکس، به نظر می‌رسد که شانزدهمین نشست این سازمان بدون حضور نماینده‌های حکومت آنان برگزار می‌شود.

قرار است این اجلاس با حضور رؤسای جمهور روسیه، چین، هند، برازیل، مصر و ایران و سران سایر کشورهای دعوت شده به این نشست امروز (سه‌شنبه، ۱عقرب) در شهر کازان روسیه برگزار شود.

امارت اسلامی تاکنون دراین مورد چیزی نه گفته است، اما پیش از این حمدالله فطرت معاون سخنگوی حکومت سرپرست افغانستان درخواست اشتراک در این نشست را داده بود.

او در ۲۴م ماه می سال جاری گفته بود که روابط اقتصادی و مبادلات تجاری خوبی با کشورهای عضو بریکس دارند، بناً خواستار شرکت در این نشست هستند.

ضمیر کابلوف، نمایندهٔ ویژهٔ روسیه در امور افغانستان اما در آغاز ماه اکتوبر، پس از پایان نشست فارمت مسکو به خبرنگاران گفت که دعوت حکومت سرپرست افغانستان به نشست بریکس تنها به آن‌ها نه، بلکه به همه اعضای این سازمان بستگی دارد.

هرچند حکومت سرپرست افغانستان هنوز از سوی هیچ کشور جهان به رسمیت شناخته نشده، اما روابط خوبی با کشورهای مؤسس بریکس از جمله چین و روسیه دارد.

بریکس که یک سازمان اقتصادی است در سال ۲۰۰۹ به ابتکار روسیه تأسیس شد و برازیل، روسیه، هند و چین اولین اعضای آن بودند.

این سازمان که نام آن از حروف اول اسامی کشورهای عضو تشکیل شده، پس از الحاق افریقای جنوبی از بریک به بریکس تغییر یافت.

اما ایران، امارات متحده عربی، مصر و اتوپیا اعضای جدید این سازمان هستند.

قرار است در اجلاس بریکس میان کشورهای عضو، برعلاوهٔ تقویت همکاری‌های اقتصادی، در مورد وضعیت عمومی منطقه نیز صحبت شود.

پانزدهمین اجلاس بریکس از ۲۲ الی ۲۴ ماه اکتوبر سال گذشته در افریقای جنوبی برگزار شد و قرار است نشست سال آینده آن در برازیل برگزار ‌شود.

Continue Reading

رویداد های اخیر

سروی تخنیکی بند ذخیروی و آبیاری زردالو در ولایت غزنی آغاز شد

با اعمار این بند ۶۰ میلیون متر مکعب آب ذخیره و هزاران جریب زمین زراعتی آبیاری خواهد شد.

Published

on

وزارت آب و برق می‌گوید که تیم تخنیکی ریاست سروی و دیزاین ریاست عمومی خدمات انجنیری و تاسیسات آب این وزارت سروی تخنیکی بند ذخیروی و آبیاری زردالو در ولسوالی قره باغ ولایت غزنی را با حضور والی غزنی، رئیس حوزه فرعی دریایی آب‌های ایستاده ولایت غزنی و مردم آغاز کرد.

به گفته وزارت آب و برق با اعمار این بند ۶۰ میلیون متر مکعب آب ذخیره و هزاران جریب زمین زراعتی آبیاری خواهد شد.

این درحالیست که در اوایل سال روان عبداللطیف منصور، سرپرست وزارت آب و برق با شماری از بزرگان ولسوالی قره باغ ولایت غزنی دیدار کرد و طرفین  پیرامون پروژه‌های آب و انرژی در این ولایت بحث و تبادل نظر نمودند.

در آن زمان دفتر رسانه‌های این وزارت در خبرنامه‌یی نگاشته بود کهف در این دیدار بزرگان ولایت غزنی از اهمیت بند زردآلو یاد نموده تطبیق این پروژه را به مقام رهبری وزارت پیشنهاد کردند.

 سپس سرپرست وزارت آب و برق اطمینان داده بود که کار مطالعات تخنیکی این بند در آینده نزدیک توسط انجنیران این وزارت آغاز و همچنان کار عملی آن با توجه به امکانات موجود در آینده تطبیق خواهد شد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2024 Ariana News. All rights reserved!