رویداد های اخیر

امریکا از کمک‌های دوامدارش به افغانستان پس از خروج سربازان اطمینان داد

Published

on

(Last Updated On: )

کاخ سفید در یک اعلامیه می گوید که مشاروان امنیت ملی امریکا و افغانستان در باره چگونگی همکاری‌های امریکا پس از خروج سربازان خارجی گفتگو کرده اند.

در این گفتگو مشاور امنیت ملی کاخ سفید تاکید کرده که امریکا حتا پس از خروج نیروها از افغانستان در کنار دولت و مردم افغانستان می ماند.

رحمت الله اندر، سخنگوی شواری امنیت ملی، در این باره گفت:”  آقای سولیوان بر اهمیت کمک‌های توسعه‌ای، حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان و همکاری در روند صلح تاکید کرد.”

ازسوی هم در یک سمینا  پیامد‌های حضور بیست ساله امریکا در افغانستان به بررسی گرفته شده است.

 در این برنامه برخی ماموران بلند پایه امریکایی که در جنگ افغانستان ماموریت اجرا کرده اند می گویند که امریکا هرگز برای ختم جنگ و ملت سازی به افغانستان نیامده است.

متیو هو افسر، پیشین آمریکا در افغانستان، در این باره میگوید:” میدیدم که چگونه در یک جنگ دروغین شریک استم، طالبان قدرت ساخته می شدند و حکومت کابل فاسد تر میشد. تصمیم گرفتم استعفا بدهم”.

فلیپ جرالدی،  مشاور پیشین سازمان اطلاعات مرکزی امریکا، در این مورد گفت:” وقتی بر بنیاد اطلاعات اشتباه وارد افغانستان شد. بعد تر اشتباهات دیگر تکرار شد.”

برخی پژوهشگران در افغانستان هم حضور بیست ساله امریکا در کشور را سبب افزایش چالش‌ها میدانند و باور ندارند که این کشور افغانستان را ترک کند.

عسکر موسوی، جامعه شناس، در این باره میگوید:” حضور آشکار اش را پایان میدهد اما حضور استخباراتی و نیابتی اش ادامه می یابد”

نقیب الله ذکی، استاد  دانشگاه، در این مورد گفت:” به چه قیمتی دست آوردها بدست آمد، به بهای هزاران کشته.”

حفیظ الله نقی، استاد دانشگاه، میگوید:” سبب همه چالش ها امریکا بوده است”.

این همه در حالی است که نیروهای خارجی از چندین پایگاه در افغانستان بیرون شده اند، اما روند جنگ شدت بیشتر گرفته و اوضاع سیاسی هم پرتنش شده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل