اخبار ویژه

ابراز نگرانی سازمان ملل متحد از تحریم امریکا علیه مقامات دادگاه کیفری بین المللی

Published

on

Reuters
(Last Updated On: )

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد از اقدام ایالات متحده برای وضع تحریم علیه دادستان کل دادگاه کیفری بین المللی (ICC) و یک مقام ارشد دیگر برای تحقیقات در مورد ادعاهای جنایات جنگی توسط نیروهای آمریکایی در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

روز گذشته مایک پومپیو وزیر امور خارجه امریکا با اعلام تحریم علیه فاتو بنسودا، دادستان ارشد دادگاه کیفری بین المللی و فكیسو موچوچوكو ، رییس بخش تركیب و همکاری قضایی ، این نهاد را به “تلاشهای غیرقانونی برای پیگرد شهروندان امریکایی” متهم كرد.

سازمان ملل متحد روز پنجشنبه گفت که دادگاه از زمان تاسیس آن در سال ۲۰۰۴ همواره با انتقادات ایالات متحده روبرو بوده است و همراه با روسیه و چین، یکی از ده کشور است که از ورود به حوزه قضایی آن خودداری کرده اند.

استفان دوژاریک سخنگوی سازمان ملل، روز پنجشنبه گفت: “ما همچنان از نزدیک تحولات مربوط به این موضوع را دنبال می کنیم”.

در همین حال بنسودا به عنوان دادستان عالی، برای شرکت در جلسات مهم شورای امنیت سازمان ملل بارها به ایالات متحده سفر کرده و در بیانیه ای که اواخر روز چهارشنبه منتشر شد، دادگاه کیفری بین المللی گفت اقدامات جدید “تلاش دیگری برای دخالت در استقلال دادرسی و دادستانی دادگاه و کارهای اساسی برای رسیدگی به جرایم سنگین و نگران کننده جامعه جهانی طبق دستورالعمل ICC رم، است. “

در این بیانیه آمده است: “این اعمال زورگویانه، كه متوجه یک نهاد قضایی بین المللی و كارمندان عامه آن می شود، بی سابقه بوده و حملات جدی علیه دادگاه، سیستم عدالت کیفری بین المللی اساس‌نامه رم و به طور كلی حاكمیت قانون است”.

دادگاه گفته است که “به طور مستقل و بی طرفانه، مطابق با وظیفه خود، در کنار پرسنل خود و ماموریت خود در مبارزه با مصوونیت از مجازات های سنگین جهان طبق قوانین بین المللی، قاطعانه خواهد ایستاد.”

Trending

خروج از نسخه موبایل