Connect with us

بی بی سی فارسی

طالبان: ۲۰ زندانی دولت افغانستان را آزاد می‌کنیم

Published

on

(Last Updated On: April 12, 2020)

گروه طالبان اعلام کرده که قرار است امروز (یک‌شنبه، ۲۴ حمل/فروردین) ۲۰ زندانی دولت افغانستان از بند این گروه آزاد شوند.

این زندانیان در حالی آزاد می‌شوند که دولت نیز در چند روز اخیر ۳۰۰ زندانی گروه طالبان را آزاد کرده است.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفته که این زندانیان در ولایت قندهار آزاد و به اداره صلیب سرخ سپرده خواهند شد.

گروه طالبان جزئیات بیشتری در مورد این زندانیان ارایه نکرده و همچنین نگفته که آیا در دور دیگری زندانیان بیشتری را که در بند دارد، آزاد خواهد کرد یا نه.

نخستین گروه صد نفری زندانیان طالبان از سوی دولت افغانستان چهار روز پیش آزاد شد و در سه روز اخیر دو گروه صد نفری دیگر زندانیان طالبان نیز آزاد شدند.

آزادی ۵۰۰۰ هزار زندانی طالبان از زندان‌های دولت و ۱۰۰۰ زندانی مربوط به دولت از بند طالبان،‌ بخشی از موافقتنامه صلح آمریکا و گروه شورشی طالبان است که حدود شش هفته پیش در قطر امضا شد.

جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان، گفته که تیم‌های فنی دولت و طالبان جلسات متعددی داشته‌اند و ۳۰۰ زندانی طالبان که از سوی دولت افغانستان رها شده، بر اساس فهرستی بوده است که پیش از این از سوی طالبان به دولت افغانستان سپرده شده بود.

او گفته که روند مبادله زندانیان باید ادامه یابد و طالبان نیز باید در این روند سهم بگیرند.

حکومت افغانستان گفته که رهایی زندانیان طالبان بخشی از تلاش‌ها برای صلح و مهار کرونا است. به گفته دولت افغانستان همانطور که در فرمان رئیس جمهوری در ماه حوت/اسفند ۱۳۹۸ آمده، دولت در نظر دارد تا ۱۵۰۰ نفر از زندانیان طالبان را در مرحله نخست آزاد کند.

رهایی زندانیان طالبان در حالی ادامه دارد که طالبان به دلیل نارضایتی از روند، به آن معترض هستند.

ذبیح الله مجاهد، یکی از سخنگویان گروه طالبان پیش از این گفته بود که هیات این گروه که برای شناسایی زندانیان و گفت‌وگو در مورد چگونگی رهایی این زندانیان به کابل رفته بود، دوباره به قطر برگشته و این گروه این روند را ترک کرده است.

اما رهایی زندانیان دولت از سوی طالبان نشان می‌دهد که این گروه دوباره به این روند پیوسته‌اند.

https://www.facebook.com/ONSCAfghan/posts/2983522261712427

بن‌بست توافق بر روند آزادی زندانیان

روند ازادی زندانیان طالبان از سوی حکومت پس از به بن‌بست خوردن گفت‌وگوهای تیم‌های فنی دو طرف آغاز شده است.

اگرچه دولت گفته زندانیانی که رها می‌شوند مشمول فهرست طولانی طالبان است که تیم فنی این گروه به دولت تحویل داده اما طالبان می‌گویند این را نمی‌‌توانند تایید کنند.

دولت، چند روز پیش اعلام کرد که طالبان برای اولین مرحله رهایی زندانیان‌شان، فهرست پانزده نفری از فرماندهان جنگی‌شان را به حکومت دادند که “عملا دست‌شان به خون مردم آغشته است” و دولت آن را ناممکن خواند.

اما سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفت که این پانزده نفر مشمول فهرست پنج هزار زندانی هستند که قبلا با حکومت افغانستان شریک شده و رهایی آنها برای کمک به تیم فنی طالبان برای شناسایی سایر زندانیان لازمی است.

پس از اعلام مخالفت دولت با رهایی این پانزده نفر، گروه طالبان گفت هیات خود را از کابل فرامی‌خواند.

رهایی پنج هزار زندانی طالبان از سوی دولت و یک هزار زندانی دولت از سوی طالبان، بخشی از توافقنامه صلح طالبان و آمریکا بود که به تاریخ دهم حوت/اسفند ۱۳۹۸ امضا شد. قرار بود این روند ده روز پس از امضای این توافقنامه عملی شود.

آقای غنی که نخست با این موضوع مخالفت کرد، ولی بعدتر فرمانی را صادر کرد که به اساس آن زندانیان طالبان در چند مرحله و بعد از تضمین از این که دوباره به جنگ نمی‌روند، رها شوند اما طالبان این را نپذیرفتند و گفتند به اساس توافقنامه‌شان با آمریکا خواهان رهایی یکجایی و بدون قید و شرط زندانیان‌شان هستند.

با وجود مخالفت طالبان با این فرمان، برای آغاز این روند نخست نشست‌های دو طرف از طریق کنفرانس ویدئویی و بعدا نشست‌های حضوری آنها در کابل آغاز شد.

جزئیات فرمان غنی در مورد رهایی زندانیان طالبان

فرمان آقای غنی برای رهایی پنج هزار زندانی طالبان به تاریخ ۲۰ اسفند/حوت یک روز پس از مراسم تحلیفش صادر شد.

در این فرمان آمده که در مرحله اول و قبل از آغاز مذاکرات بین الافغانی، رهایی ۱۵۰۰ زندانی طالبان، روزانه صد زندانی با توجه به سن، وضعیت صحی و مدت حبس باقیمانده‌شان آغاز خواهد شد.

آقای غنی گفته که همه زندانیان پیش از آزادی باید در یک تعهدنامه کتبی تضمین دهند که دیگر به صفوف جنگ بازنخواهند گشت و از همه آنها مشخصات بیومتریک گرفته خواهد شد.

به اساس این فرمان، بعد از آغاز و در جریان مذاکرات مستقیم میان حکومت و طالبان، هر دو هفته به تعداد ۵۰۰ تن زندانی طالبان که مجموعا به ۳۵۰۰ نفر می‌رسد مشروط به این که سطح خشونت‌ها به طور چشمگیر کاهش یابد، رها خواهند شد.

Advertisement

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!